الزام اعضای هیئت علمی به حضور تمام وقت در بیمارستان‌ها
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پیرامون وقایع اخیر در ارتباط با دستیاران تخصصی بیمارستان‌های دانشگاه بیانیه صادر کرد:

"از جمله شغل‌های بسیار مقدس شغل پزشکی است. اگر پزشک‌ها به تکالیف انسانی خودشان عمل بکنند، این شغل بسیار شریف و یک عبادتی است. پزشک‌ها همچو نباشد که برای جمع‌آوری مال و منال این خدمت را انجام بدهند".

امام خمینی (ره)

اصلاح آموزش پزشکی عمومی و تخصصی همواره به عنوان یکی از چالش‌های اصلی در بین مسئولان وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی مطرح شده است. تلاش تمام مسئولین مرتبط با این حیطه بایستی همواره بر این موضوع متمرکز باشد که خروجی دانشکده‌ها و بیمارستان‌ها به قاعده و نه به طور استثنا "دکتر قریب" باشند. طبیبانی که نه فقط به فکر درمان جسم، بلکه در اندیشه درمان روح بیمار نیز باشند. حواشی اخیر پیرامون رفتار یکی از دستیاران تخصصی رشته ارتوپدی بیمارستان امام حسین (ع) دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و مسائل دیگری من‌جمله خودکشی یک دستیار دیگر این بیمارستان "که یازدهمین مورد فوت در سال جاری بود" و انصراف تعدادی از دستیاران "که مبتلا به برخی رشته‌ها و بیمارستان‌های دیگر نیز می‌باشد" بسیج دانشجویی را بر آن داشت تا به اختصار مواردی را در این خصوص ذکر نماید:

1_ رسانه‌ای شدن اقدامات غیرانسانی دستیار مذکور نوک کوه یخ معضلات متعدد دستیاران تخصصی در سراسر کشور می‌باشد که واکنش‌های متعددی برانگیخت و وجدان بسیاری از مردم، جامعه پزشکی و دانشگاهیان را جریحه‌دار نمود.

بسیج دانشجویی ضمن اعلام اعتراض نسبت به رفتار دستیار مذکور، با توجه به تعدد رفتارهای هنجارشکن وی در طول سالیان اخیر، حداقل اقدام لازم را اخراج وی از دانشگاه و نیز پیگیری درخصوص لغو پروانه طبابت وی می‌داند، زیرا حرفه پزشکی به هیچ عنوان نباید محلی برای فعالیت این افراد باشد.

ضمناً بسیج دانشجویی اعتراض خود را نسبت به برخی اعضای هیئت علمی که از اقدامات غیراخلاقی وی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم حمایت نموده و نیز کمیته انضباطی دانشگاه که علی‌رغم توالی رفتارهای ناشایست وی، تنها به تذکر و توبیخ اکتفا نموده، اعلام می‌دارد و تا آخرین لحظه پیگیر این موضوع از مسئولین دانشگاه خواهد بود.

2_ البته ذکر این مطلب ضروری به نظر می‌رسد که اقدام مذکور هرچند لازم است، اما پایان رفتارهای مشابه برخی اعضای هیئت علمی و دستیاران تخصصی در بیمارستان‌های مختلف، نیازمند بررسی ریشه‌ای و اقدامات ساختاری است که بسیج دانشجویی به زودی در بیانیه جداگانه‌ای به آن‌ها خواهد پرداخت.

به عنوان مثال، عدم حضور مکفی برخی اعضای هیئت علمی در بیمارستان‌ها، رعایت‌نکردن قانون "تمام وقت جغرافیایی" و حضور در بخش خصوصی باعث فشار بیش از حد به دستیاران و کاورزان می‌شود. الزام به حضور اساتید در بخش‌های درمانی به صورت تمام وقت با روش‌هایی مانند ثبت اثر انگشت و …"که در برهه‌ای به صورت ناقص اجرا شد" می‌تواند مؤثر باشد. بدون شک قانون‌شکنی افرادی که در رأس این ساختار قرار دارند، فضا را برای تخلفات سایرین فراهم می‌آورد.

3_ لازم به ذکر است در فضای مجازی شائباتی درخصوص انتساب این فرد به برخی نهادها و شجره طیبه بسیج ایجاد شده است. باید این نکته را گوشزد نمود که الگوی بسیجیان، دانشجویان پزشکی همچون شهید احمدرضا احدی هستند که جان خود را در راه دفاع از آرمان‌ها فدا نمودند. بسیجیان در منش و رفتار به جوانانی همچون محسن حججی و مصطفی صدرزاده اقتدا می‌کنند و برخی ظاهرسازی‌ها و سالوسی‌ها نباید معیاری برای انتساب افراد باشد.

در پایان ضمن تأکید مجدد بر پیگیری بسیج دانشجویی درخصوص برخورد شدید با این فرد، اصلاح ریشه‌ای را جهت کاهش موارد مشابه در میان برخی اساتید و دستیاران که باعث بدنامی مدافعان سلامت شده است، مطالبه خواهد نمود.

و من الله التوفیق

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
فارس

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.