افزایش ظرفیت در آموزش پزشکی امکان پذیر نیست
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، علی سالاریان گفت: با توجه به شرایط فعلی کشور، شرایط آموزش پزشکی، تعداد هیئت‌های علمی، فضای آموزشی موجود و بازار کار، نسبت پزشک به جمعیت کافی است و اگر ما شاهد کمبود بودیم بسیاری از پزشکان در حرفه‌های غیر از پزشکی فعال نبودند و یا مهاجرت پزشکان هر روز افزایش پیدا نمی کرد.

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی ادامه داد: ما معتقدیم به جای افزایش تعداد پزشکان، باید مسائل زیربنایی‌تر مورد بررسی قرار بگیرد، افزایش ظرفیت در آموزش پزشکی امکان پذیر نیست، زیرا نیازمند امکانات و تجهیزات بسیار زیاد و گران قیمتی است. با افزایش تعداد صندلی و ارائه پزشکان بیشتر به جامعه شاهد بروز مشکلات و مضراتی مانند افزایش هزینه های اضافی برای جامعه خواهیم بود که موجب سرگردانی مردم و کاهش کیفیت پزشکان آینده و در نهایت متضرر شدن جامعه خواهد شد.

وی افزود: افزایش ظرفیت کاری بسیار پیچیده و مهم است که نیاز به تحقیقات فراوان دارد و باید به صورت اساسی مورد حل و فصل قرار بگیرد، زیرا گسترش فضای دانشگاهی، افزایش تعداد هیئت علمی دانشگاه ها و تحقیق در مورد مشکلات فعلی پزشکان منجر به کناره گیری آن‌ها از شغل پزشکی می‌شود و تمام این نکات باید بررسی و پس از آن در مورد افزایش ظرفیت، تصمیم گیری شود، در خصوص دلیل مهاجرت پزشکان نیز شرایط کاری برای حرفه پزشکی در کشور چندان مساعد و مناسب نیست، این در حالی است که در ایام کرونا حدود چند صد شهید مدافع سلامت که در خط مقدم مقابله با کرونا برای دفاع از سلامت مردم جنگیدند و سلامت جامعه را حفظ کردند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان سالاریان در پایان گفت: میزان درآمد پزشکان در سالهای اخیر کاهش پیدا کرده  است. در سال ۱۳۹۵ ویزیت یک پزشک متخصص ۳۵ هزار تومن بود و در حال حاضر و با وجود رشد سریع و افزاینده تورم این رقم به حدود ۸۰ هزار تومان رسیده است. این در حالی است که پزشک هنگام رسیدن به بازار کار، در دهه سی و چهل عمرش قرار دارد و سالهای زیادی را برای تحصیل علم سپری کرده است و انتظار می رود که بتواند به یک رفاه نسبی دست پیدا کند، پزشکان جوان ما دغدغه معیشت دارند و به دلیل دریافت پیشنهادهای ویژه از سایر کشورها، مهاجرت یک گزینه معقول برای این پزشکان به شمار می رود. بر مسئولان واجب است که زیرساخت هایی را تعبیه کنند تا پاسدار منابع ارزشمند علمی و نخبه های کشور باشند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.