چرایی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، موضوع اختصاص ارز دولتی به دارو، در این سال‌ها همواره محل بحث موافقان و مخالفان این نوع ارز به دارو بوده است، برخی دست اندرکاران دارو بر این عقیده اند که ارز دولتی برای دارو، رانت می‌آورد و بعضی نیز مخالف چنین ادعایی هستند و عنوان می‌کنند که اگر ارز دولتی را از دارو بگیریم، شرایط بازار دارویی کشور سخت خواهد شد و مردم برای تهیه دارو، دچار مشکل می‌شوند.

بهرام دارایی رئیس جدید سازمان غذا و دارو، در اولین اظهار نظر به موضوع ارز دولتی دارو گفت: در این دوره با تمام سختی‌های پیشرو لاجرم هستیم موضوع آزادسازی ارز دارو را با کمترین عوارض مدیریت کنیم، کمک به تولید کننده واقعی ضروری است، آنچه در سازمان غذا و دارو برای ما مهم است "مردم" هستند، ما حامی مردم هستیم تا دغدغه‌ای در تأمین کالاهای سلامت محور نداشته باشند.

در همین حال، یکی از مخالفان حذف ارز دولتی دارو، فرامرز اختراعی عضو هیأت مدیره سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی است.

وی با عنوان این مطلب که چند ماهی است هجمه سنگینی متوجه صنعت داخلی شده و شاهد گزارش‌های کذب هستیم تاکید کرد: حد و اندازه تولید مواد موثره دارویی به اندازه‌ای است که ۷۲ درصد نیازهای ارزشی تولید داخل را داریم، الان بحث ارز دولتی دارو مطرح است که بر روی آن جنجالی به پا شده و مدعی هستند کسانی که نفع می‌برند تولید کنندگان مواد موثره اند. در حالی که برای تولید ۷۲ درصد ماده موثره در کشور فقط ۱۵۰ میلیون دلار بوده و سهم ارز دولتی دارو نزدیک به ۲ میلیارد دلار است.

البته این اظهارات عضو هیأت مدیره سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی، با واکنش‌های مدیران سازمان غذا و دارو و همچنین رئیس دیوان محاسبات کشور مواجه شد. تا جایی که اعداد و ارقام اختصاص یافته به ارز تولید دارو با آنچه این عضو هیأت مدیره عنوان داشته است، تفاوت دارد.

حیدر محمدی مدیرکل امور دارویی سازمان غذا و دارو، در توضیح اختصاص ارز دارو گفت: بالغ بر یک میلیارد دلار ارز برای مواد اولیه در سال گذشته تأمین شده است، از سال ۹۷ تا کنون مابه التفاوت و یارانه برای ساخت مواد اولیه پرداخت شده است، حدود ۷ هزار میلیارد تومان است.

از سوی دیگر، مهرداد بذرپاش رئیس دیوان محاسبات، در توضیح ارز اختصاص داده شده به وزارت بهداشت گفت: ۱.۵ میلیارد دلار صرف دارو شده است.

اکنون مجلس شورای اسلامی هم به این ماجرا ورود کرده و قرار است در مورد ارز دولتی تحقیق و تفحص شود. اما، آنچه مسلم است اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی در این سال‌ها برای صنعت دارو دردسر ساز شده است.

به گزارش مهر به نظر می‌رسد که ماجرای ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تولید کنندگان دارو در کشور با آسیب‌های و چالش‌های فراوانی مواجه شده و باعث گردیده که بازار دارویی کشور دستخوش فعل و انفعالات نامناسب گردد. به طوری که در این بین، مردم و بیماران به عنوان مصرف کنندگان محصولات داروسازان، بیشترین آسیب را از این چالش‌ها می‌بینند. لذا، ضروری است یکبار برای همیشه، صنعت دارویی کشور اعم از تولید کنندگان مواد اولیه و موثره دارویی و سایر دست اندرکاران تولید دارو، به نقطه اشتراک در استفاده از ارز دارو برسند تا شاید صنعت هم بتواند در مسیر توسعه و گسترش، سریع‌تر گام بردارد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.