بودجه ارز دولتی دارو در سال جاری به ۲ میلیارد دلار کاهش یافته است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، حیدر محمدی ضمن تایید افزایش قیمت دارو طی روزهای اخیر گفت: ساخت دارو هزینه هایی دارد که متاثر از شرایط جامعه است. اگرچه قیمت گذاری دارو تحت کنترل بوده و در کمیسیونی قانونی انجام می شود و اجازه نمی دهیم خارج از ضوابط افزایش یابد؛ اما دارو هم تحت تاثیر تورم است و حداقل قیمت‌هایی با ارائه مستندات از طرف شرکت های داروسازی تایید می‌شود هرچند که در دوره کرونا افزایش قیمت دارو به صورت انقباضی صورت گرفته تا در این حوزه فشار کمتری به مردم وارد شود.
 
وی افزود: نیمایی شدن ارز برای تامین دارو بر روی قیمت برخی داروها تاثیر گذاشته است، یکی از موضوعاتی که در خصوص داروهای غیر ضروری وجود دارد بحث نیمایی شدن ارز است. چندسالی است که دارو با ارز دولتی تامین می‌شود. تعرفه ارز آزاد حدود 6 برابر نرزخ ارز دولتی 4200 تومانی است. منابع ارز دولتی به صادرات و درآمدهای نفتی و غیرنفتی دولت بستگی دارد که عدد آن توسط سازمان برنامه و بودجه تعیین می‌شود. تا سال 97 این عدد صعودی بود و به 4 میلیون و 200 دلار رسید و پس از آن سیر نزولی پیدا کرد و امسال این عدد به 2 میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است که ممکن است افزایش یابد و طبیعی است که با کاهش ارز دولتی برای تامین دارو در این شرایط باید از ارز با تعرفه آزاد استفاده کرد.
 
مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو تاکید کرد: در این شرایط یارانه ارز دولتی برخی داروها حذف شده است اگرچه ممکن است یارانه بیمه ها افزایش هم یابد. ارز حمایتی از روی داروهایی که تولید داخلی هستند و حتی برخی داروها که مشابه داخلی ندارند، برداشته نشده است مگر داروهای وارداتی که مشابه داخلی دارند و داروهای غیر‌ضروری و بدون نسخه "OTC" و مکمل‌های دارویی، قیمت داروهایی که ارز دولتی می گیرند حداکثر حدود 40 تا 50 درصد بالا رفته اما به صورت میانگین قیمت این داروها حدود 20 تا 30 درصد افزایش یافته است. خوشبختانه صنعت داروسازی کشور ما خودکفا است و 99 درصد نیاز داروی بازار توسط تولیدکنندگان داخلی در اختیار بیماران قرار می گیرد.
 
محمدی ادامه داد: ارز 4200 تومانی دارو حذف نشده و قیمت گذاری دارو در کشور امری کاملا مدیریت شده است. در صورتیکه بواسطه محدودیت منابع ارزی مجبور شویم به سمت ارز نیمایی برویم؛ باید مدیریت دقیق‌تری داشته باشیم. در آن زمان دولت باید یارانه ای که به ارز می‌دهد را به سازمان‌های بیمه گر دهد.
 
وی در خصوص اینکه چرا روی بسته برخی داروها قیمت نوشته نشده است؟ افزود: برخی شرکت های دارویی جعبه دارو را برای مدت طولانی به عنوان مثال برای 6 ماه یا حتی 5 سال تولید می‌کردند. چون هرچه تیراژ تولید جعبه بیشتر باشد قیمت آن پایین تر و به صرفه تر است. برخی مواقع با افزایش قیمت دارو سوء تفاهمی برای بیماران پیش می‌آمد که دارو به قیمتی بیشتر از قیمت مصوب در اختیار آنها قرار گرفته در حالیکه اینطور نبوده است، از تولیدکنندگان درخواست کرده ایم تا جاییکه می توانند قیمت دارو را روی جعبه قید کنند. اما از زمانیکه قیمت گذاری داروها الکترونیکی شده، قیمت تمامی داروها در سامانه تی تک وجود دارد. هموطنان با مراجعه به این سامانه و اپلیکیشن آن می توانند علاوه بر قیمت دارو از اصالت دارو هم مطمئن شوند و اگر مغایر بود در همان صفحه می توانند گزارش گرانفروشی را در سامانه وارد نمایند.

 مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در خصوص اینکه آیا واکسن سینوفارم توسط شرکت برکت وارد شده یا خیر؟ گفت: در دوره‌های مختلف با توجه به سیاستگذاری‌های کشوری مجوز برای واردات واکسن صادر می‌شد.  در حال حاضر واردات واکسن نداریم مگر تعهدات قبلی که به سرانجام رسیده باشد.

محمدی در خصوص شایعات فضای مجازی مبنی بر اینکه شرکت برکت واکسن سینوفارم را وارد کرده و به اسم برکت توزیع می کند خاطرنشان کرد: برکت یک گروه دارویی بزرگ است و سالهاست که زیر نظر ستاد اجرایی فرمان امام (ره) فعالیت می‌کند و صنایع فراوانی را در مجموعه خود دارد . یکی از آنها صنعت دارو است  که در این صنعت شرکت‌های بزرگی دارد که یکی از آنها شرکت دارویی شفافارمر است و واکسن برکت را تولید می‌کند. تولیدات واکسن این شرکت از خردادماه آغاز شده و تا به امروز به 4 میلیون دُز در ماه رسیده است. آنچه ادعا شده مبنی بر اینکه واکسن برکت، وارداتی است را به شدت تکذیب می‌کنم. 

وی افزود: گروه دارویی برکت شرکت بازرگانی هم دارد که ربطی به بخش تولید داروی آن ندارد. این شرکت درخواست واردات واکسن داشت . برای 72 شرکت معرفی نامه صادر شد که این شرکت یکی از آنها است.  آنچه در رسانه ها منتشر شده همین معرفی نامه است. از بین این شرکت ها 4 شرکت موفق شدند واکسن وارد کنند که یکی از آنها شرکت سلامت الکترونیک برکت است که تعدادی واکسن سینوفارم به کشور وارد کرد که سهم کوچکی از واکسن های وارداتی را در بر می‌گیرد .این واردات هیچ ارتباطی با گروه شفافارمر که تولیدکننده واکسن برکت است، ندارد. تولیدات واکسن برکت همچنان ادامه دارد و با افزایش بیو‌راکتورهای شرکت به 10 میلیون دُز در ماه خواهد رسید.

به گزارش فارس مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در پایان در خصوص اینکه چرا واردات واکسن توسط هلال احمر متوقف شده ؟ گفت: اگر کشور نیاز به واردات داشته باشد هلال احمر هم می‌تواند واکسن وارد کند اما با توجه به نیازهای داخلی و تولیدات 5 شرکت داخلی و 60 میلیون دُز ذخیره واکسن‌هایی که در انبار وجود دارد نیازی به واردات واکسن نیست و هر زمان که نیاز داشتیم اعلام می‌کنیم تا شرکت‌هایی که درخواست واردات واکسن دارند، وارد عمل شوند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.