داروی رمدسیویر هم در برابر جهش ویروس کرونا مقاومت نمی‌کند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، دانشمندان می‌گویند این مورد اهمیت نظارت بر مقاومت به رمدسیویر و مزایای بالقوه استفاده ترکیبی از درمان‌ها را در بیماران دچار نقص ایمنی نشان می‌دهد.

محققان مقاومت در برابر رمدسیویر داروی ضد ویروسی شرکت گیلیاد ساینس "Gilead Sciences" را در نمونه‌های کروناویروس جمع‌آوری شده از یک بیمار دچار نقص ایمنی شناسایی کردند؛ این بیمار با داروی رمدسیویر برای عفونت مداوم کووید ۱۹ تحت درمان قرار گرفته بود.

شیو گاندی، آکیکو ایوازاکی و همکاران وی در دانشکده پزشکی دانشگاه ییل ایالات متحده اظهار کردند: جهش‌های مشابهی که باعث ایجاد مقاومت می‌شود، در مطالعات آزمایشگاهی ایجاد شده اما قبلا در بیماران تحت درمان با این داروی تزریقی موردی گزارش نشده بود.

مورد جدید زنی ۷۰ ساله است که برای لنفوم غیرهوچکین "از انواع سرطان خون" تحت درمان قرار گرفته بود و در ماه مه ۲۰۲۰ به کووید مبتلا شد. رمدسیویر به کاهش علائم کمک کرد اما نتوانست عفونت را به‌ طور کامل از بین ببرد و بیماری چندین ماه ادامه یافت و بر حس بویایی بیمار نیز تاثیر گذاشت.

تجزیه و تحلیل ژنتیکی این ویروس نشان داد در طول درمان جهشی به دست آورده که به نظر می‌رسد اثربخشی دارو را کاهش می‌دهد. البته عفونت این بیمار با موفقیت با آنتی‌بادی مونوکلونال درمان و به بهبود حس بویایی او نیز منجر شد.

محققان اعلام کردند: در حالی که یافته‌ها به یک مورد محدود می‌شود و نیاز به تایید تعمیم‌پذیری آن در جمعیت‌های بزرگ‌تر بیماران دارد اما آنچه مشخص است، رمدسیویر می‌تواند سهمی در اعمال فشار بر بیمار و هدایت تکامل ویروس داشته باشد.

دانشمندان دریافتند این جهش به نام E۸۰۲D سازگاری ویروس سارس کوو ۲ را کاهش می‌دهد.

آنان خاطرنشان کردند: این مورد اهمیت نظارت بر مقاومت به رمدسیویر و مزایای بالقوه استفاده ترکیبی از درمان‌ها را در بیماران دچار نقص ایمنی نشان می‌دهد. ایسنا

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.