برنامه "بیمه سلامت" برای افزایش پوشش بیمه ای بیماران صعب‌العلاج و مزمن
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، جلسه تنظیم طرح توجیهی افزایش پوشش هزینه‌ای در بخش دارویی و درمان بیماران صعب العلاج، بیماری های مزمن و پیش بینی منابع مورد نیاز با حضور جمعی از مدیران کل سازمان بیمه سلامت ایران برگزار شد.

حسین رنجبران معاون برنامه ریزی مدیریت و توسعه منابع سازمان بیمه سلامت ایران در حاشیه این جلسه گفت: این جلسه پیرو دستور مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران به منظور بررسی افزایش پوشش هزینه ای بیماران مزمن، صعب‌العلاج و بیمارانی که نیاز به حمایت مالی بیشتری دارند برگزار شد، بررسی منابع مورد نیاز و بسته خدمتی بر اساس سیاست‌های سازمان از دیگر موضوعات این جلسه بود، به طوری که مقرر شد در حوزه‌های تخصصی، بیمارانی که مشمول طرح قرار خواهند گرفت شناسایی و بیماری‌ها دسته‌بندی شوند. بر این اساس هر بسته خدمتی که قرار است تحت پوشش قرار گیرد، شناسایی و روش ارائه خدمت به این بیماران با اولویت نظام ارجاع تنظیم و متناسب با آن منابع مورد نیاز پیش بینی خواهد شد.

وی افزود: منابع مورد نیاز در قالب تبصره به دولت پیشنهاد می‌شود تا در نهایت در قالب ردیف‌های بودجه‌ای در اختیار سازمان قرار گیرد تا بتواند حفاظت مالی از بیماران را انجام دهد، در سیاست‌های کلی نظام سلامت بر حمایت از بیماران صعب‌العلاج تاکید شده است. در سال ۹۸ و ۹۹ نیز دستورالعمل‌هایی از سوی وزارت بهداشت در این خصوص ابلاغ شد. در حال حاضر منابعی در اختیار وزارت بهداشت قرار داده شده که بر اساس دستورالعمل‌های تعیین شده بخشی از مواردی که مد نظر سازمان بیمه سلامت است را تحت پوشش قرار می‌دهد اما نوع بیماری‌هایی که در سازمان تصمیم به حمایت از آن گرفته شده است وسیع‌تر بوده و به جز بیماری‌هایی که برای درمان نیاز به داروهای گران قیمت دارند، سایر بیماری‌هایی که پرهزینه بوده نیز در لیستی که مدنظر سازمان است قرار خواهند گرفت.

معاون برنامه ریزی مدیریت و توسعه منابع سازمان بیمه سلامت ایران تاکید کرد: سیاست دولت همواره حمایت از بیمه‌شدگان است تا وارد فاز هزینه‌های کمرشکن نشوند. از آنجایی که بسته خدمتی فراتر از خدماتی است که ارائه می‌شود، نیاز به تامین منابع بیشتری برای سازمان بیمه سلامت دارد، در قانون بودجه ۱۴۰۰ مقدار ۹۰۰ میلیارد تومان به سازمان بیمه سلامت ایران برای بیماران خاص در نظر گرفته شده است که سازمان وظیفه دارد این مبلغ را بین دو سازمان بیمه‌گر پایه دیگر از جمله سازمان تامین اجتماعی و سازمان نیروهای مسلح توزیع کند.

به گزارش ایسنا رنجبران در پایان اضافه کرد: برای اینکه سطح پوشش هزینه‌های درمانی را افزایش دهیم قرار بر این شد حوزه تخصصی سازمان برآورد مالی را براساس بار مراجعه و میزان هزینه‌هایی که هر شخص دارد، مشخص و اعلام نماید، تلاش سازمان این است که در قالب یک طرح توجیهی بار مالی بسته خدمات جدید را به سازمان‌های مربوطه در دولت اعلام کند، تا در بودجه ۱۴۰۱ پیش‌بینی شود. سازمان قصد دارد در صورتی که منابع مورد نیاز تامین شود، علاوه بر تعرفه‌های دولتی، بخشی از تعرفه بخش خصوصی را نیز برای این بیماران پوشش دهد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.