تشدید آلودگی هوا در پی افزایش ۱۸ درصدی ترافیک
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، زهره عبادتی در ارتباط با وضعیت آلودگی هوای تهران گفت: فعلا از نظر مقایسه شاخص‌های کیفیت هوای تهران نسبت به سال ۹۹ وضعیت شدیدتر از سال گذشته نیست و در آبان ماه سال گذشته نیز با همین روزهای آلوده مواجه بودیم، اما واقعیت این است که امسال مقداری دمای هوا زودتر کاهش پیدا کرده است و این باعث شده که پدیده وارونگی دما زودتر اتفاق بیافتد.

معاون اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان تهران ادامه داد: با توجه به افزایش ترافیکی که از اول مهرماه شاهد آن هستیم و متاسفانه می‌بینیم روز به روز هم بیشتر می‌شود و از طرفی سهم ۶۰ درصدی منابع متحرک در افزایش آلودگی هوا، وقتی که با پدیده وارونگی هوا مواجه می‌شویم، این آلودگی تشدید می‌شود. بنابراین قطعا نمی‌توانیم بگوییم که اگر مازوت سوزانده شده یا نشده باشد، این آلودگی تشدید شده و مطمئن باشید که منابع متحرک بیشترین تاثیر را در ایجاد آلودگی هوا دارند.

وی افزود: متاسفانه گزارش‌هایی از سوی دستگاه‌های ذی ربط داده می‌شود که می‌گویند ما در مهر و آبان امسال نسبت به سال‌های گذشته ۱۸ درصد افزایش ترافیک داریم که این خودش تشدید کننده آلودگی هواست، اما در مقایسه با روزهای آلاینده سال‌های گذشته ممکن است، روزهای آلوده امسال حتی کمتر از قبل هم باشد. البته برای اینکه بخواهیم مقایسه قطعی انجام دهیم، باید داده‌ها را به طور کامل تا آخر سال ۱۴۰۰ با سال ۹۹ مقایسه کنیم. اگر از آغاز امسال درنظر بگیریم، روزهای آلوده ما نسبت به سال ۹۹ ده روز کمتر بوده است، اما اگر بخواهیم از اول پاییز مقایسه کنیم، تقریبا تعداد روزهای آلوده امسال با پاییز سال گذشته برابر است.

عبادتی در خصوص اینکه آیا سوزاندن گازوییل در آلودگی هوای تهران نقش دارد و آلایندگی آن به اندازه مازوت است گفت: معمولا در فصل سرد سال که مصرف گاز طبیعی در منازل مسکونی افزایش پیدا می‌کند، ممکن است نیروگاه‌ها و صنایع بعضا در برخی از فرایندهایشان از گازوییل استفاده کنند. ترجیح ما به عنوان سازمان حفاظت محیط زیست قطعا این است که همه صنایع و نیروگاه‌هایمان از گاز طبیعی استفاده کنند که کمترین میزان آلایندگی را دارد، اما در مقایسه میان مازوت و گازوییل، میزان گوگرد تولیدی مازوت تقریبا سه برابر بیشتر از گازوییل است.

معاون اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان تهران تصریح کرد: بنابراین قطعا مازوت آلایندگی بسیار چشمگیرتری نسبت به گازوییل دارد.الان بسیاری از صنایع و نیروگاه‌های استان تهران هنوز هم از گاز طبیعی استفاده می‌کنند، اما مدنظرمان است که حتی اگر سوخت صنایع از گاز طبیعی هم تغییر کند، خروجی دودکش های صنایع در حد استاندارد باشد که خوشبختانه با پایش‌های روزانه ما مورد خارج از استانداردی در مورد خروجی دودکش‌های صنایع نداشته ایم.

وی اظهار کرد: همانطور که گفتم باتوجه به اینکه منابع متحرک ما سهمی ۶۰ درصدی در افزایش آلودگی هوا دارند و آلاینده شاخص‌مان ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون است، بنابراین باید تمرکزمان را روی کنترل آلاینده‌های تولید شده از منابع متحرک بگذاریم. توسعه، نوسازی و بهسازی حمل و نقل عمومی موجود بسیار مدنظر است که باید از سوی شهرداری تهران انجام شود.

عبادتی ادامه داد: برخورد با ماشین‌های سنگین دودزا و موتورسیکلت‌ها و به طور کلی خودروهایی که یا فاقد معاینه فنی هستند و یا آلایندگی قابل رویتی از اگزوزهایشان دارند، می‌تواند بسیار بازدارنده باشد و برخوردها نیز نباید به صورت جریمه باشد و به نظر ما تردد این وسایل در سطح شهر باید متوقف شود. در مساله توسعه و نوسازی حمل و نقل عمومی، نظارت‌ها جوابگو نیست و این حجم از ترددها نشان دهنده این است که هنوز به میزان استاندارد ناوگان حمل و نقل عمومی نسبت به جمعیت تهران نرسیده‌ایم و ناکافی است، اما انتظارمان این است در مورد برخورد با خودروها و ماشین‌ها نیز نظارت‌ها سختگیرانه‌تر باشد.

معاون اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان تهران گفت: به طور کلی در ماه‌های آذر و دی ساختار شهر تهران به صورتی است که هرسال با کاهش دما پدیده وارونگی هوا رخ می‌دهد و این یک پدیده طبیعی است. امسال نیز کما فی السابق این مساله را داریم. مواردی که باید کنترل شود منابع آلاینده‌ای هستند که در زمان وقوع این پدیده باید کنترل شوند. متاسفانه بارگذاری بیش از حد جمعیتی در تهران و توسعه بی‌رویه‌ای که در اطراف آن اتفاق افتاده است، باعث شده که بخشی از کنترل آلودگی‌ها هم بسیار مشکل باشد که مربوط به تردد وسایل نقلیه و ترافیک است. منابع ساکن، صنایع و نیروگاه‌ها قطعا از سوی سازمان حفاظت محیط زیست پایش می‌شود و مساله توسعه حمل و نقل عمومی و نوسازی ناوگان و برخورد با ماشین‌های دودزا را هم از دستگاه‌های ذی ربط مطالبه می‌کنیم.

وی در ارتباط با اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست در مساله کنترل آلودگی هوا افزود: بخشی از اقدامات به نظارت و پایش بر مراکز آلاینده برمی‌گردد که از وظایف ذاتی سازمان حفاظت محیط زیست است و همیشه آن را انجام داده است. امسال نیز از اول آبان ماه این اقدامات را تشدید کردیم، زیرا احتمال آلودگی هوای حادتری را با توجه به پیش بینی‌های اداره کل هواشناسی مبنی بر اینکه امسال میزان بارندگی‌ها کمتر است، می‌دادیم. به طوری که پایشی شبانه‌روزی در سطح استان هم از صنایع بزرگ و سوخت مصرفی‌شان و هم خروجی دودکش‌هایشان انجام می‌شود. شهرک‌های صنعتی تهران که ممکن است واحدهای ریخته‌گری در آن‌ها فعال باشند نیز به صورت روزانه مورد پایش و کنترل قرار می‌گیرند.

عبادتی گفت: پدیده‌ی مهم دیگری که متاسفانه در حاشیه‌های جنوب غربی تهران با آن مواجه هستیم، پسماندسوزی است. از ابتدای آبان ماه تا الان حدود ۲۹۷ مورد پسماندسوزی از سوی همکاران ما شناسایی و اطفاء شده است. انتظارمان این است که دستگاه‌های متولی که تک تک آن‌ها در قانون مدیریت پسماند مشخص شده‌اند، در این خصوص به صورت جدی‌تر به این مساله ورود پیدا کنند و پایش‌ها را تشدید کنند از جمله شهرداری‌ها و بخشداری ها، در حوزه‌های استحفاظی خودشان، نظارت کامل را در جلوگیری از تخلیه پسماند و پسماندسوزی داشته باشند. معادن شن و ماسه نیز که به عنوان یکی از کانون‌های موثر در انتشار آلودگی هوا هستند، به صورت روزانه مورد پایش قرار می‌گیرند.

معاون اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان تهران با بیان اینکه در سطح استان تهران، صنایع بزرگ و صنایع کوچک از سوی سازمان حفاظت محیط زیست، به ترتیب به صورت روزانه و هفتگی مورد بررسی و پایش قرار می‌گیرند گفت: در سطح استان صنایع بزرگ نیز روزانه مورد گشت و پایش قرار می‌گیرند و سایر صنایع در مقیاس‌های کوچک‌تر هم در طول هفته در بازدیدهای سرزده عملکردشان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به گزارش ایلنا وی در پایان اضافه کرد: در رابطه با سایر دستگاه‌ها هم به هرحال ما موضوعات را به تناسب در کارگروه کاهش آلودگی هوای استان که با حضور خود آقای استاندار هم تشکیل می‌شود، مطرح کرده‌ایم که بررسی عملکرد دستگاه‌ها هم به صورت کمی و دقیق مورد بررسی قرار بگیرد و مواردی که قابل حل است از طریق کارگروه پیگیری شود، مکاتبات مواردی نیز که نیاز به پیگیری در سطح ملی دارد، انجام شده و در دست پیگیری است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.