آیا سویه ۳۲ جهشی کرونا تهدیدی برای افراد واکسینه‌شده است؟
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سویه B.۱.۱.۵۲۹ برای اولین بار در بوتسوانا یافت شد و از آن زمان به دو کشور دیگر گسترش یافت. این نوع دارای ۳۲ جهش در پروتئین سنبله است که می‌تواند برای افرادی که واکسینه شده‌اند مشکلاتی ایجاد کند.

پروتئین اسپایک بخشی از ویروس است که واکسن از آن برای آماده کردن سیستم ایمنی بدن در مقابله با ویروس ورودی استفاده می‌کند.

اگر تعداد زیادی جهش در یک ویروس وجود داشته باشد ممکن است سیستم ایمنی بدن قادر به تشخیص آن نباشد چون واکسن بر اساس سویه اصلی طراحی شده است. به عبارت دیگر بدن فرد واکسینه‌شده ممکن است نتواند با آن مبارزه کند.

تام پیکوک ویروس‌شناس کالج امپریال لندن یافته‌های خود را در وب‌سایت به اشتراک‌گذاری ژنوم منتشر کرد و گفت: میزان فوق‌العاده بالای جهش سنبله نشان می‌دهد که این نوع می‌تواند واقعا نگران کننده باشد.

شایان‌ذکر است، تاکنون تنها ۱۰ مورد از نوع B.۱.۱.۵۲۹ شناسایی و در بوتسوانا، آفریقای جنوبی و هنگ‌کنگ ثبت شده است.

پیکوک ابراز نگرانی کرد که این سویه ممکن است گسترده‌تر از چیزی باشد که توالی‌ها به تنهایی نشان می‌دهند و طول شاخه بسیار طولانی و مقدار فوق‌العاده بالای جهش سنبله حاکی از آن است که این سویه می‌تواند به یک نگرانی واقعی تبدیل شود.

وی افزود: این سویه از نظر آنتی‌ژنی می‌تواند تقریبا از هر چیز دیگری ازجمله نوع دلتا بدتر باشد، به دلیل مشخصات هولناک سنبله در این سویه باید آن را بسیار زیاد تحت نظر گرفت اما امیدوار است که این سویه به خوشه عجیب‌وغریبی تبدیل شود که با انتقال زیاد همراه نباشد.

میرا چاند، مدیر حوادث کووید-۱۹ در آژانس امنیت بهداشتی بریتانیا گفت: آنان همه انواعی را که آشکار می‌شوند تحت نظر دارند و این مورد را نیز بررسی خواهند کرد، از آنجایی که ماهیت ویروس‌ها اغلب و به‌طور تصادفی جهش می‌یابند غیرعادی نیست که تعداد سویه‌های کمی با مجموعه‌های جدیدی از جهش‌ها ایجاد شوند البته هر سویه که شواهدی از انتشار نشان دهد به سرعت ارزیابی می‌شود.

راوی گوپتا، استاد میکروبیولوژی بالینی در دانشگاه کمبریج که در حال مطالعه ۳۲ جهش B.۱.۱.۵۲۹  بوده کشف کرده است که دو مورد از این جهش‌ها عفونی‌تر از ویروس اصلی هستند.

آنان همچنین دریافتند که این سویه جدید تشخیص آنتی‌بادی را در مورد اثربخشی واکسن کاهش داده است.

وی افزود: این سویه بر اساس جهش‌های موجود نگران کننده به نظر می‌رسد. با این حال، یک ویژگی کلیدی ویروس که ناشناخته مانده عفونت و سرایت‌پذیری آن است و این همان چیزی است که نوع دلتا را هدایت می‌کند و فرار ایمنی تنها بخشی از این مورد محسوب می‌شود که ممکن است رخ دهد. ایسنا

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.