کسب مجوز یک داروی خوراکی بر علیه کرونا
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، چند وقتی است که از رونمایی دو شرکت بزرگ داروسازی جهان از قرص‌های خوراکی خود برای درمان کرونا می‌گذرد. شرکت مِرک و شرکت فایزر موفق شده اند دو داروی خوراکی را به منظور درمان مبتلایان به کووید ۱۹ ارائه کنند. با این حال، روند اعطای مجوز برای استفاده از این دارو‌ها زمانبر است.

اکنون یک گروه از متخصصان که مشاور سازمان غذا و داروی آمریکا محسوب می‌شوند در یک رای گیری بسیار نزدیک با استفاده اضطراری از این داروی خوراکی موافقت کردند. البته این مسئله به معنای تایید نهایی این دارو نیست، اما مسیر را برای تایید نهایی دارو از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا هموار می‌کند.

در صورت تصویب استفاده اضطراری از داروی شرکت مِرک موسوم به مولنوپیراویر، برای نخستین بار با گذشت دو سال از همه گیری کرونا یک داروی خوراکی جواز استفاده از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا را می‌گیرد.

گرچه مطالعات اولیه شرکت مِرک از تاثیرگذاری ۵۰ درصدی مولنوپیراویر در کاهش مرگ و میر و بستری شدن در بیمارستان به دلیل ابتلا به کرونا حکایت داشت، اما تحقیقات تکمیلی نشان داد این دارو تنها ۳۰ درصد موثر است.

دیوید هاردی یکی از اعضای گروه مشاوران سازمان غذا و داروی آمریکا که به استفاده از مولنوپیراویر رای موافق داده بود در این باره گفت: هنوز همه گیری کرونا در جهان در شرایط اضطراری قرار دارد. ما به دارویی شبیه به داروی شرکت مِرک نیاز داشتیم. برای نخستین بار است که این فرصت را یافته ایم که برای افرادی که علائم کرونا را نشان داده اند دارویی خوراکی عرضه کنیم تا بدون مراجعه به مراکز درمانی آن را در منزل مصرف کنند. با این وجود هنوز درباره تاثیرات بلند مدت این دارو سوالاتی مطرح است.

رای موافق این شورای مشورتی درحالی مطرح می‌شود که کشف سویه جهش یافته ویروس کرونا موسوم به امیکرون باعث نگرانی جهانی درباره ادامه یافتن همه گیری کووید ۱۹ شده است. خوشبختانه داروی مولنوپیراویر بخشی از ویروس به نام آر ان‌ای پلیمراز "RNA polymerase" را هدف قرار می‌دهد که در جهش‌های مختلف تغییری نمی‌کند.

پیش‌تر شرکت فایزر نیز از داروی خوراکی خود که می‌تواند نزدیک به ۹۰ درصد خطر بستری شدن و مرگ و میر ناشی از ابتلا به کرونا را کاهش دهد رونمایی کرده بود. با این حال، این شرکت هنوز مدارک خود برای دریافت مجوز را به سازمان غذا و داروی آمریکا ارائه نکرده است. باشگاه خبرنگاران جوان

پایان پیام/

1 نظر

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.