دلایل متوقف ماندن برنامه پزشکی خانواده
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، کمال حیدری به اهمیت برنامه پزشکی خانواده اشاره کرد و گفت: کشور ما راهی جز اجرای برنامه پزشک خانواده را ندارد و کشورهای پیشرفته هم این برنامه را اجرا کرده‌اند، اجرای برنامه پزشک خانواده منجر به کاهش بار بیماری‌ها می‌شود، اجرای این برنامه از لحاظ اقتصاد سلامت و عدالت در دسترسی به ارائه خدمات پزشکی، می‌تواند ما را به اهداف خودمان نزدیک کند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: منطقی شدن تجویز دارو و درمان‌ها، از دیگر مزیت‌های برنامه پزشکی خانواده است، از برنامه چهارم توسعه جزو تکالیف دولت شد و با توجه به اینکه از اواخر دولت دهم و ایرادهایی داشت، بنابراین قرار شد به صورت پایلوت شروع شود و در ادامه به سراسر کشور بسط و گسترش پیدا کند، متأسفانه اجرای این برنامه در دو استان فارس و مازندران حدود ۹ سال است دنبال می‌شود و بنا بود نواقص آن در سایر استان‌ها رفع شود که در دولت یازدهم به شکل طرح تحول سلامت تغییر شکل داد.

وی افزود: برنامه پزشکی خانواده در قالب طرح تحول سلامت از شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر استارت خورد، اما آن پزشک خانواده که مدنظر بود، شکل نگرفت، در حال حاضر نیز وزارت بهداشت دولت سیزدهم با توجه به تجربه‌های قبلی و نسخه‌هایی که برای اجرای این برنامه نوشته شده بود، کارهای خود را دنبال می‌کند. حدود یک ماه و نیم است که به صورت مستمر این برنامه را دنبال می‌کنیم و از کسانی که در این برنامه مشارکت داشته‌اند دعوت کرده‌ایم و تلاش می‌کنیم که برنامه‌های قبلی تکرار نشود.

حیدری گفت: با توجه به تجربیات قبلی و زیرساخت‌های مناسبی که در کشور برای اجرای این برنامه وجود دارد، اما یک مقدار در سیستم آموزشی کار داریم و سعی کنیم تغییراتی در نظام آموزشی برای پزشک خانواده ایجاد کنیم که در دستور کار معاونت آموزشی وزارت بهداشت قرار گرفته است، نقطه ضعف اساسی که باعث شد برنامه پزشک خانواده اجرایی نشود، سیستم نظام ارجاع است که نفس برنامه پزشک خانواده بحث سیستم ارجاع است که معاونت درمان در حال بررسی آن است،جدای از این مشکلات، یکی از دلایل مهم اجرایی نشدن برنامه پزشک خانواده، بحث منابع است.

به گزارش مهر معاون بهداشت وزارت بهداشت در پایان اضافه کرد: الان چون دولت در حال تهیه بودجه سال ۱۴۰۱ است و اجرای این برنامه دغدغه دولت نیز هست، در حال آماده کردن منابع اعتباری اجرای برنامه پزشک خانواده هستیم که آن را به دولت بدهیم و اگر منابع آن در سال ۱۴۰۱ دیده شود، می‌توان این برنامه را اجرایی کرد، ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم که از اردیبهشت ۱۴۰۱ این برنامه استارت بخورد، اما منابع آن باید دیده شود. ما عزم خودمان را جزم کرده‌ایم که پزشک خانواده را از سال آینده حتی در چند استان، کلید بخورد و اجرا شود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.