نمی شود بگوییم اگر بیمه پول ندارد تعرفه ها باید پایین باشد
 به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمد جهانگیری گفت: سالیان سال است که در حوزه های مختلفی که کار می کنیم به اقدام توسعه محورانه فکر می کردیم و براساس آن در حوزه سلامت اقدام می کردیم ولی در عمل با موانعی برای این حوزه روبرو بودیم. موانع این است که در سال های اخیر از سرمایه گذاری مناسب در حوزه سلامت کاسته شده است چون براساس آن سرمایه گذاری خروجی مناسبی گرفته نمی شود.

وی افزود: اگر تعرفه ها به صورت واقعی تعیین شود به صورت کامل و شفاف می توانیم بر اجرای آن نظارت داشته باشیم ولی به عنوان مثال اگر می بینیم قیمت یک خدمتی صد هزارتومان است ولی ما آن را کمتر از قیمت واقعی اعلام می کنیم در نظارت وقتی می دانیم این کمتر اعلام شده برای نظارت دستمان باز نیست به این معنی که ممکن است این خدمتی که صد هزار تومان قیمت گذاری شده از بیمار دریافت شود ولی از کیفیت خدمت کاسته شود. بحث نظارت بر تعرفه ها فقط مربوط به قیمت ها نیست بلکه نظارت بر بحث کیفیت خدمت و موارد دیگری هم هست.

مشاور عالی رییس هیات مدیره نظام پزشکی تهران گفت: وقتی ویزیت بیمار به صورت کامل انجام نمی شود ممکن است بعد از آن بیمار برای تشخیص دقیق و درمان به عنوان مثال چهار ویزیت دیگر شود در نهایت هزینه ما افزایش پیدا می کند. این آثار مخرب عدم نگاه واقعی به حوزه اقتصاد سلامت است و خیلی از اینها را هزینه می دانند ولی بحران کرونا ثابت کرد که هرچه سرمایه گذاری در حوزه سلامت کنیم اینها هزینه نیست و برای توسعه است و سرمایه گذاری های مناسبی است که می تواند در روزهای بحرانی، سلامت را برای جامعه تضمین کند و بتوانیم از خیلی از بحران ها پیشگیری کنیم.

جهانگیری گفت: در حوزه سلامت باید بین تصمیم سازی و تصمیم گیری و اجرای آن یک نوع ارتباط موثر با هم وجود داشته باشد و قانون باید فصل الخطاب باشد. در قانون بیمه همگانی در ماده یک و ماده دو شرایط به صورت کاملا واضح اعلام شده است به نظر بنده اگر به قانون عمل کنیم که اعلام کرده بحث تعرفه گذاری ها براساس قیمت واقعی خدمت ها است و قیمت واقعی خدمات باید احصا شود اگر این تعرفه و قیمت واقعی احصا شد و بر مبنای آن تعرفه گذاری واقعی صورت گیرد دیگر نه مردم و نه ارائه دهندگان خدمت آسیب می بینند.

وی خاطرنشان کرد: اگر تعرفه ای اعلام شد و قیمت واقعی احصا شد همگی از آن تبعیت می کنند و براساس آن هم می شود نظارت کرد و برعکس اگر میزان تعرفه ها بیشتر از حد واقعی باشد می توان آن را کاهش داد در برخی از خدمات این اتفاق می تواند بیفتد به عنوان مثال در بررسی هایی که انجام دادیم مشخص شد برخی خدمات که البته تعداد کمی هم بود قیمت ها بالاتر از میزان واقعی بود که آمدیم آنها را کاهش دادیم. البته در اکثر خدمات قیمت ها پایین است که باید آنها را مناسب سازی کنیم پس ما به اجرای قانون و احترام به قانون و فصل الخطاب بودن قانون اگر اهتمام داشته باشیم قطعا هم افزایی ایجاد می شود.

مشاور عالی رییس هیات مدیره نظام پزشکی تهران گفت: امروز بعد از نزدیک به دو سال از شیوع کرونا جامعه پزشکی ثابت کرد در ارائه خدمت در مواقع حساس به خیلی چیزها نگاه نمی کند و ارائه خدمت می کند و مسوولیت اجتماعی اش را انجام می دهد و درست هم انجام می دهد و ایثارگرانه هم انجام می دهد این اثبات شد و همه به آن اذعان کردند ولی در کنار این باید این بحث ها را داشته باشیم که قانون فصل الخطاب باشد و اگر قانون ایراداتی دارد باید آن را اصلاح کنیم.

جهانگیری ادامه داد: قانون چند مسیر دارد اول اینکه مبنای تعرفه گذاری خدمات قانون است در قانون آمده است قیمت واقعی خدمات، تناسب منابع و هزینه ها باید دیده شود.چنین نیست که براساس منابع قیمت گذاری کنیم بلکه باید براساس هزینه ها این کار صورت گیرد. هزینه هایمان را باید متناسب کنیم قرار نیست اگر هزینه هایمان افزایش پیدا کرد بگوییم منابع همینی که هست، نه، مگر در دوره کرونا چندین اختصاص بزرگ از صندوق ذخیره ارزی برای مدیریت کرونا نداشتیم؟ بنابراین وقتی کمبود بودجه داریم باید منابعمان را تغییر دهیم.

به گزارش سلامت نیوز وی در پایان تاکید کرد: نمی شود بگوییم اگر بیمه پول ندارد تعرفه ها باید پایین باشد، بیمه باید براساس پولی که دارد خرید خدمت کند از آن طرف باید دولت هم سرمایه گذاری لازم را کند و بودجه لازم را اختصاص دهد، از طرف دیگر مردم باید مشارکت مناسب داشته باشند، جامعه پزشکی هم باید خدمات را به صورت شفاف و با کیفیت ارائه دهد. اینها در جای خود مشخص است اگر به این ها اهتمام ورزیم تعامل خوبی که در این دوسال وجود داشته و قبل از این حتی در دوران جنگ بین مردم و جامعه پزشکی بوده، افزایش پیدا خواهد کرد و انشالله شاهد توسعه خوب حوزه خدمات سلامت در کشور و رفع نگرانی و دغدغه های مردم و دولت و بخصوص توسعه پایدار و جامعه سالم و مبتنی بر خرد جمعی خواهیم بود.

پایان پیام/

1 نظر

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.