آمار فوت ناشی از کرونا در استان تهران به زیر ۲۰ نفر رسیده است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محسن منصوری در هفتاد و هشتمین جلسه ستاد مقابله با کرونای استان تهران ضمن قدردانی از تلاش‌های همه دستگاه‌ها برای کنترل این بیماری گفت: در هفته‌های اخیر خوشبختانه روز به روز شاهد کاهش ابتلا، بستری‌ها، مراجعات و آمار فوت در حوزه کرونا هستیم. این اتفاق به دلیل نهضت عمومی که در واکسیناسیون و مراقبت‌های مردم اتفاق افتاده است روی داده که توانسته‌ایم در حوزه کنترل بیماری کرونا موفق عمل کنیم. هر چند که حتی فوت یک نفر هم زیاد است و مراقبت‌ها را باید همچنان ادامه دهیم.

وی افزود: با مدیریت بیشتر مردم امیدواریم این بیماری به صورت کامل در کشور ریشه کن شود. در حال حاضر بسیاری از کشورها وارد پیک بعدی این بیماری شدند به شکلی که در کشور روسیه شاهد فوت روزانه ۱۲۰۰ نفر هستیم، لذا باید مراقبت کنیم تا در مرزها دچار مشکل نشویم. چرا که بین ما و کشور روسیه و ترکیه مرزهای زمینی وجود دارد و این موضوع ضرورت مراقبت‌های بیش از پیش را نمایان می‌کند، در حال حاضر متوسط تزریق دُز اول واکسن در دنیا ۴۴ درصد است، اما در کشور ما این رقم ۸۸ درصد است که نشان می‌دهد دو برابر متوسط دنیا تزریق واکسن در کشور ما انجام شده است. این مهم با اتکا به ظرفیت‌های داخلی و اقدام موثر دولت محقق شده است.

استاندار تهران به موضوع تصمیم برای تزریق دُز سوم واکسن با عنوان واکسن یادآور اشاره کرد و گفت: دستورالعمل جدید از اهمیت بسزایی برخوردار است که در آن تاکید شده افراد بالای ۴۰ سال پس از سه ماه از تزریق دُز دوم باید برای تزریق دُز سوم مراجعه کنند. کشورهایی که دُز دوم را تزریق کرده‌اند و تزریق دُز سوم را رها کرده‌اند در حال حاضر گرفتار شدند. لذا باید نسبت به این موضوع توجه جدی داشته باشیم، با توجه به کاهش مراجعات در برخی مناطق تصمیم به جمع آوری گرفتند. لذا باید توجه شود که مردم برای دوزهای بعدی مراجعه خواهند کرد و نباید با مشکل مواجه شوند؛ لذا باید مراقبت کنیم مراکز در حد ضرورت و نیاز پابرجا باشند.

منصوری در مورد فرودگاه امام و مسافرین خارجی و لزوم مراقبت برای ورود سویه جدید کرونا ویروس گفت: با توجه به سویه جدید که با نام اُمیکرون از آن یاد می‌شود و در حال حاضر در ۵۰ کشور دنیا دیده شده باید بیش از پیش مرزها را مراقبت کنیم، لذا پلیس فرودگاه، نماینده استانداری و دانشگاه علوم پزشکی باید نسبت به کنترل مرزها به صورت جدی اقدامات لازم را انجام دهند تا امروز موردی از ابتلا به سویه جدید در کشور مشاهده نشده اما باید مراقبت‌ها بیش از پیش ادامه پیدا کند.

وی در خصوص بازگشایی مدارس نیز گفت: تقریبا ۱۰۰ درصد مدارس استان تهران شاخص‌های لازم برای بازگشایی را کسب کرده‌اند، اما تنها با ۳۰ درصد حضور دانش آموزان کار خود را ادامه می‌دهند و برخی کلاس‌ها همچنان به صورت آنلاین برگزار می‌شود تا تراکمی در مدارس نداشته باشیم. این تدبیر درستی است تا بازگشایی به صورت گام به گام و تدریجی انجام شود، متوسط ابتلای دانش آموزی به کرونا ویروس پایین‌تر از متوسط ابتلاء عمومی جامعه است اما باید مراقبت کرد، چرا که بازگشایی مدارس هنوز به صورت کامل انجام نشده است، شهروندان باید نسبت به رعایت پروتکل‌ها همچنان توجه جدی داشته باشند. بی تردید ساده انگاری و غفلت در این حوزه تبعات جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت.

استاندار تهران در پایان هفتاد و هشتمین جلسه ستاد مقابله با کرونا استان تهران با حضور در جمع خبرنگاران در تشریح آخرین وضعیت کرونا در استان تهران گفت: خوشبختانه همچون هفته‌های گذشته آمار ابتلا، بستری و فوت ناشی از کروناویروس در استان تهران رو به کاهش است به شکلی که در حال حاضر آمار فوت در استان تهران ناشی از کرونا ویروس به زیر ۲۰ نفر رسیده، هر چند که فوت حتی یک نفر هم زیاد است. یکی از علل تحقق این مهم سطح وسیع واکسیناسیون در تهران بوده که کمی کمتر از ۹۰ درصد است و خوشبختانه تزریق واکسن در این استان مورد استقبال گسترده مردم قرار گرفته است. در سطح کشور نیز متوسط تزریق واکسن تقریبا دو برابر متوسط واکسیناسیون در دنیاست.

منصوری ادامه داد: دستورالعمل جدید وزارت بهداشت در خصوص تزریق دوز سوم به این شکل است که افراد بالای ۴۰ سال که بیش از سه ماه است دز دوم را تزریق کرده‌اند باید برای تزریق دز سوم به مراکز مراجعه کنند و مراکز نیز برای تزریق دز یادآور در حالت آماده باش قرار گرفتند، در خصوص کنترل ابتلا به کرونا ویروس در مدارس با توجه به اینکه ۱۰۰ درصد مدارس استان شاخص‌های بازگشایی را کسب کرده‌اند اما تنها ۳۰ درصد متوسط دانش آموزان حضوری در مدارس هستند.

وی در تشریح اجرای سامانه هوشمند مدیریت کرونا ویروس افزود: سامانه هوشمند تحت عنوان "امید" در حقیقت سامانه رصد هوشمند، پیگیری و اعمال محدودیت‌ها است که مقرر است از امروز اجرایی شود. اعمال برخی محدودیت‌ها برای برخی خدمات برای افرادی که واکسن تزریق نکرده‌اند در این سامانه انجام خواهد شد. یک هفته تا ۱۰ روز آینده این سامانه به صورت کامل در استان تهران اجرای عملیاتی خواهد شد، سامانه امید مبتنی بر فضای مجازی است و کسانی که واکسن تزریق نکرده‌اند در فرآیند آن از برخی خدمات همچون دریافت بلیت هواپیما محروم خواهند شد.

استاندار تهران گفت: در این سامانه برای دستگاه‌های مختلف در جهت ضمانت اجرایی طرح موضوعاتی همچون تذکر، جریمه و ... در نظر گرفته شده است. در حال حاضر در حوزه صنعت، معدن و تجارت و فرودگاه‌ها، صدور بلیت‌ها براساس سامانه است و در مرحله بعد خدمات شهرداری‌ها و احتمالا بانک‌ها برای افرادی که واکسن نزده‌اند محدود خواهد شد. در خصوص کارمندان دستورالعمل ابلاغی کاملا شفاف است. ضمن اینکه تقاضا بر این بوده که همه کارمندان واکسن را تزریق کنند اما کسانی که این کار را نکرده‌اند باید هر دو هفته یکبار تست منفی PCR خود را ارائه دهند. این طرح در ابتدا در سه استان کشور به صورت پایلوت اجرایی شد و اجرای آن نیز مبتنی بر کد ملی اشخاص است. در بسیاری از جاها این طرح قابلیت اجرا دارد.

منصوری در خصوص آلودگی هوای تهران نیز گفت: مسئله آلودگی هوا مسئله تکراری و تاریخی تهران شده، در آخرین جلسه مرتبط با این موضوع در روز شنبه با حضور شش وزیر و مسئولین مرتبط با حضور معاون اول رئیس جمهور تصمیماتی اتخاذ شد. در این حوزه دو جنس کار بخشی کوتاه مدت همچون جلسات کمیته اضطرار وجود دارد که واقعیت این است که تصمیمات این کمیته تنها تصمیمات مسکنی است، بخشی از این تصمیمات قابل اجراست و بخشی دیگر قابلیت اجرا ندارد و همه آنها نیز بر اساس شاخص آلایندگی هوا اتخاذ می‌شود.

به گزارش وی در پایان تاکید کرد: بی تردید یک نظام اجرایی قوی نیاز داریم. در جلسه روز شنبه با محوریت وزیر کشور مقرر شد وزارتخانه‌های نیرو و صمت، استانداری و شهرداری تهران ظرف مدت ۱۰ روز برنامه‌ای عملیاتی و اجرایی را مبتنی بر قانون هوای پاک به معاون اول رئیس جمهور ارائه کند، تاکید شده که در بودجه سال آینده برای موضوع آلودگی هوا رقم قابل توجهی اختصاص پیدا کند. البته بخشی از کار تامین بودجه است و بخشی دیگر موضوعات مدیریتی است. البته این اقدامات برای کوتاه مدت نخواهد بود و باید با اتخاذ تصمیمات مناسب این کار را به پیش ببریم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.