واکسیناسیون زیر ۱۲ ساله‌ها باید در اولویت قرار بگیرد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سیدمحمدرضا هاشمیان در ارتباط با واریانت "اومیکرون" گفت: واریانت جدید ابتدا در بوتسوانا و سپس در آفریقای جنوبی گزارش شد و تا امروز در ۴۳ کشور وجود این واریانت گزارش شده است. این واریانت در کشورهای همسایه مانند امارات نیز گزارش شده است. سازمان بهداشت جهانی این واریانت را یک واریانت نگران کننده خوانده است. 

وی افزود: از آنجایی که این واریانت حدود ۵۰ جهش دارد و ۳۲ جهش از آن در پروتئین اسپایک است و از آنجایی که اکثر  واکسن‌ها بر پایه اسپایک پروتئین هستند، به همین خاطر نگرانی‌ها از این است که مبادا واکسن‌ها بی‌اثر شوند، واکسن‌های MRNA و وکتور واکسن‌ها و پروتئینی‌ها همگی بر پایه پروتئین اسپایک هستند، ولی واکسن‌های غیرفعال شده مثل برکت و سینوفارم از آنجایی که کل ویروس غیرفعال می‌شود و به بدن تزریق می‌شوند، حامل تمام پروتئین های ویروس هستند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: علی رغم تمام نگرانی و با آنکه ۴۳ کشور وجود این واریانت را گزارش کردند، ولی تا به امروز هیچ‌کدام از مبتلایان فوت نکردند. هنوز مطالعات بر روی این واریانت تکمیل نشده است و فقط مطالعه ای در مرحله پری پرینت است  که نشان داده است قدرت انتقال این واریانت نسبت به واریانت دلتا در افرادی که مبتلا شدند و سه ماه از بهبودی آنها گذشته است، حدودا دو برابر است؛ یعنی اومیکرون دو برابر ریسک ابتلای بیشتری در افراد بهبود یافته داشته است.

هاشمیان گفت: مطالعات درباره تاثیر واکسن ها بر روی این سویه هنوز تکمیل نشده اند، گفت: به احتمال فراوان همچنان واکسن‌ها موثر خواهند بود، زیرا گزارش‌هایی که از کشورهای مختلف می‌آید نشان می‌دهد که اکثریت افراد بستری شده از گروه واکسن نزده‌ها هستند و ظاهراً افراد واکسینه شده به صورت خفیف تر بیماری را گرفتند. دکتر "فاچی" نیز دیروز اعلام کرد این واریانت خطرناکتر از واریانت دلتا نیست. آنالیز آمار مرگ و میر در آفریقا نشان می‌دهد با آنکه تعداد مبتلایان افزایشی است ولی ظاهرا این واریانت موجب افزایش مرگ و میر در آفریقا نشده است.

وی در ارتباط با علایم این بیماری افزود: فقط درارتباط با علایم ابتدایی نظیر خستگی و علائمی شبیه به آن مثل درد عضلات در ابتدای بیماری گزارش هایی وجود دارد و این گزارش ها هنوز تکمیل نشده اند، در ارتباط با تاثیر واکسن ها بر روی این واریانت شرکت های زیادی مطالعات خود را شروع کردند به نظر می رسد طی هفته آینده نتایج این مطالعات گزارش شوند. از آنجایی که تعداد کمی از واکسینه ها بستری شده اند و اکثر بستری ها از گروه واکسن نزده ها هستند، بنابراین احتمالا واکسن‌ها نقش اساسی در پیشگیری از بستری شدن ایفا خواهند کرد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ارتباط با نحوه کنترل این واریانت گفت: کنترل مرزهای کشور، کاهش تجمعات و رعایت فاصله گذاری اجتماعی و واکسینه شدن افراد واکسن نزده و تزریق دوز بوستر  افراد واکسینه شده از جمله راه‌های مهم در مقابله با بیماری خواهد بود. از آنجایی که مطالعه انجام شده روی واکسن ها کاهش نسبی کارایی آنها بعد از  چند  ماه را نشان می دهند، بنابراین تزریق دوز بوستر به تمام گروه‌های سنی اهمیت ویژه ای دارد. در ایالات متحده نیز تزریق دوز بوستر برای تمامی گروه های سنی الزامی شده است. واکسیناسیون زیر ۱۲ ساله‌ها نیز باید در اولویت قرار بگیرد، زیرا که ۱۰ درصد از بستری‌های آفریقای جنوبی را کودکان تشکیل می‌دهند ظاهراً این واریانت نسبت به واریانت‌های قبلی کودکان را نیز درگیر می‌کند، بنابراین واکسینه کردن این گروه سنی بسیار الزامی است.

به گزارش ایلنا هاشمیان در پایان گفت: داروهایی که برای واریانت های قبلی نسبتاً موثر بودند، در ارتباط با این واریانت نیز موثر خواهند بود زیرا که برخی از داروها نظیر کورتون ها برای بهبود حال بیمار استفاده و موجب کاهش شدت بیماری می‌شود، آنتی وایرال‌هایی که استفاده می‌شد، داروی "مولنی‌پیراویر" که از طرف سازمان غذا و داروی آمریکا تایید شده است، «رمدسیویر» که از قبل استفاده می شد و "پکسلوید" که در آستانه تاییدیه گرفتن است، مکانیسم‌ این داروها به اشتباه انداختن ویروس از طریق تاثیر در آنزیم همانندساز ویروس است. بنابراین در تمام واریانت هایی که گزارش شدند اثرات نسبی ایفا می‌کنند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.