در حال حاضر بیش از ۱۵۰ قلم دارو کمیاب و نایاب هستند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سیدعلی فاطمی درباره کمبود برخی داروها در داروخانه ها گفت: پیش از این کمبود دارو مربوط به داروهای خارجی و داروهای بیماری‌های خاص بود اما در حال حاضر برای تامین برخی داروهای ایرانی مثل "تتراسایکلین "و "کلیدینیوم سی" هم مشکل داریم. این کمبود در کشور ما بی‌سابقه است.

وی افزود: عمدتا مواد اولیه این داروها وارداتی است و باید با ارز 4200 تومانی وارد شوند . سندیکای داروسازی ادعا می کند ارز دولتی به موقع تخصیص نمی‌یابد و این امر موجب شده با کمبود دارو مواجه باشیم و چون برای این داروها جایگزینی ندارد مردم برای تهیه آنها با مشکل مواجه شده‌اند، متاسفانه چشم انداز خوبی پیش روی ما نیست. قرار است ارز ترجیحی که با سختی در اختیار واردکنندگان دارویی قرار می‌گیرد با ارز نیمایی جایگزین شود تا قیمت واقعی دارو مشخص شود. صرفه جویی حاصل از اختلاف قیمت ارز دولتی و ارز نیمایی برای دولت منبع خوبی است که می‌تواند از طریق سازمان‌های بیمه گر به بیماران داده شود. تازمانیکه این مسئله حل نشود همچنان کمبودها وجود خواهد داشت.

نایب رئیس انجمن داروسازان کشور ادامه داد: قرار بود ارز ترجیحی حذف شود ولی اخیرا وزیر بهداشت گفته اند این ارز حذف نخواهد شد.البته اگر ارز به موقع تامین شود و قیمت داروها ثابت بماند مشکلی نیست ولی واقعیت این است که به جز مواد موثره ساخت دارو، مواد جانبی، ادوات بسته بندی رو به افزایش است و از طرفی دیگر قیمت اصلی داروها به موقع در کمیسیون قیمت گذاری انجام نمی شود، تولید برخی داروها با زیان همراه است به همین دلیل تولیدکننده مقادیر آن را کاهش می‌دهد. نتیجه توقف تولید دارو یعنی مشکلات مردم و کمبود بسیاری از داروها، به طوریکه در حال حاضر بیش از 150 قلم دارو کمیاب و نایاب هستند.

فاطمی در پاسخ به این پرسش که نوسان قیمت ارز موجب قیمت گذاری مجدد داروها می شود؟ گفت: ارز 4200 تومانی فقط به داروهای وارداتی ساخته شده و مواد موثره جهت تولید دارو تعلق می گیرد در حالیکه مواد جانبی و حتی حقوق پرسنل هم باید تامین شود که بر قیمت تمام شده داروی تولید داخل موثر است. یکی از دلایل کمبود دارو به دلیل کاهش ظرفیت تولید کارخانه‌ها و عدم تخصیص ارز است اگر وضعیت همینگونه پیش برود تا پایان سال با کمبود بیشتر دارو مواجه خواهیم بود.

وی اظهار کرد: در حال حاضر اصلی ترین مشکل تامین ارز تخصیصی است. در بودجه برای داروهای وارداتی حدود 2.2 میلیارد دلار پیش بینی شده بود که تا کنون نیمی از آن تخصیص پیدا کرده است و دولت پول زیادی ندارد که بتواند منبع مالی تولیدکنندگان را تامین کند. اگرچه رئیس جمهور دستور داده تا ارز به واردکنندگان داده شود اما تا این مواد تبدیل به دارو شود زمان نیاز دارد، مشکل انسولین نسبت به اوایل تابستان کمتر شده ولی همچنان مشکلات برای داروهای ضد افسردگی و ضد تشنج وجود دارد و به داروهای سیستم گوارش  و آنتی بیوتیک هم رسیده است.

به گزارش فارس نایب رئیس انجمن داروسازان کشور در پایان اضافه کرد: ارز دارو باید تک نرخی شود. ارز یارانه ای نباید به واردکنندگان داده شود. این یارانه باید به مردم داده شود تا دارو از داخل کشور به خارج قاچاق نشود. اختلاف قیمت بین ارز دولتی و آزاد موجب شده داروها از کشور خارج شود. بحث روانی کمبود دارو هم باعث می‌شود برخی از مردم دارو را در خانه ها انباشت کنند که به کمبود بیشتر دارو دامن می‌زند، سوء مدیریت یکی دیگر از عوامل کمبود دارو است، این اتفاق را پیش از این در خصوص تامین سرم شاهد بودیم که تا امروز تبعات آن ادامه دارد و سرم به صورت سهمیه ای به داروخانه ها داده می شود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.