هیچ اطلاعات آماری مقایسه ای برای کمبودهای دارویی در ۲۰ سال اخیر نداریم
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سید علی فاطمی گفت: یکی از مشکلات کمبود داروها، مربوط به نقدینگی و اختصاص ارز در زمان نامناسب است اما می بینیم که تعداد داروهای با فناوری های جدید که در ایران تولید می شود، رو به رشد است و افق آینده صنعت داروسازی کشور، قطعا روشن است اما دولت و مجلس نیز باید همراهی کنند که وابستگی دارو به ارز ترجیحی از بین برود و صنعت داروسازی آزاد و یارانه آن با استفاده از ظرفیت سامانه هایی مانند تیتک و پرونده الکترونیک سلامت به مردم برسد. 

نائب رییس انجمن داروسازان ایران ادامه داد: داروهای تولید داخل هر سال سهم بیشتری از بازار دارویی کشور را به خود اختصاص می دهند ارز مورد نیاز برای واردات دارو در سه سال پیش نسبت به امروز، کاهش قابل توجهی یافته و این نشان دهنده افزایش سهم داروهای ایرانی در بازار دارویی کشور به ویژه در داروهای های تک و بیوتک است.

وی افزود: منظور بنده از بی سابقه بودن کمبودهای دارویی در کشور، ایجاد حساسیت در بین ارکان تاثیرگذار برای تسریع در اختصاص ارز دارو بوده و هیچ قصد و نیتی در بیان این جمله از سوی اینجانب وجود نداشته و هدف همه ما این است که کمتر شاهد کمبود اقلام دارویی در کشور باشیم.واقعیت این است که ما هیچ اطلاعات آماری مقایسه ای برای کمبودهای دارویی در ۲۰ سال اخیر نداریم و آنچه در این رابطه بیان می شود دقیق نیست و صرفا برداشت شخصی است.

فاطمی اضافه کرد: با استفاده از سامانه تیتک و رساندن یارانه دارو به دست بیماران و مصرف کنندگان دارو در آینده، دیگر نگرانی در مورد تبدیل ارز دارو به ارز نیمایی وجود نخواهد داشت. الان دولت به ازای 25 تا 26 هزار تومان به ازای هر دلار برای دارو، یارانه پرداخت می کند اما اگر این ارز توسط سامانه های نظارتی که عملکرد خوبی داشته و امتحان خود را پس داده اند، اختصاص یابد، شاهد صرفه جویی ارزی خواهیم بود.

به گزارش وبدا نائب رییس انجمن داروسازان ایران در پایان گفت: سامانه تیتک علاوه بر پیشگیری از قاچاق دارو می تواند نقش مهمی در رساندن یارانه دارو به دست بیماران و مصرف کنندگان دارو در آینده داشته باشد. وزارت بهداشت به ویژه در زمان دکتر عین اللهی گام های خوبی برای اجرایی شدن پرونده الکترونیک سلامت و سازمان غذا و دارو نیز در جهت تقویت سامانه تیتک برداشته است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.