ناتوانی ۳ واکسن آمریکایی برای مقابله با سویه امیکرون
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، بیش از یکسال از کشف واکسن‌های کرونا در جهان می‌گذرد. طی این مدت کشور‌ها اقدام به اعطای مجوز استفاده اضطراری از واکسن برای کنترل همه گیری کرده اند.

در این میان، سازمان غذا و داروی آمریکا واکسن‌های فایزر، مدرنا و جانسون اند جانسون را مورد تایید قرار داد. گرچه این واکسن‌ها تاکنون تاثیرگذاری مناسبی برای پیشگیری از ابتلا به کووید ۱۹ داشته اند اما با ظهور سویه جدید کرونا موسوم به امیکرون نگرانی‌ها درباره ناتوانی واکسن‌ها در ایجاد ایمنی در برابر آن افزایش یافته است.

تحقیقات جدید دانشمندان آمریکایی در محیط آزمایشگاهی نشان می‌دهد هر ۳ واکسن مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا به میزان قابل توجهی توانایی کمتری برای ایجاد ایمنی در برابر سویه امیکرون را دارد. با این حال، ممکن است دوز تقویتی "دوز سوم" واکسن بتواند باعث ایجاد محافظت موثر در برابر کرونا شود.

این تحقیقات از سوی دانشمندان دانشگاه هاروارد و ام آی تی به صورت مشترک انجام گرفته است. محققان در این پژوهش مشاهده کردند کسانی که دوز‌های متعارف واکسن کرونا "دو دوز واکسن فایزر و مدرنا، و یک دوز واکسن جانسون اند جانسون" را دریافت کرده اند از سطح آنتی بادی پایینی برای خنثی سازی سویه امیکرون برخوردارند.

با این حال نمونه‌های خونی افرادی که به تازگی دوز تقویتی واکسن کرونا را دریافت کرده اند نشان می‌دهد میزان قابل تاملی از آنتی بادی در خون آن‌ها وجود دارد. دانشمندان همچنین دریافتند سویه جدید بسیار مسری‌تر از سایر گونه‌های کووید ۱۹ است.

دانشمندان برآورد می‌کنند توانایی سرایت پذیری سویه امیکرون دو برابر دلتا که هم اینک سویه غالب در جهان محسوب می‌شود، است. این امر بدان معناست که امیکرون به احتمال فراوان به زودی به سویه غالب جهان تبدیل خواهد شد.

با این حال شرکت های داروسازی آمریکا وعده داده اند بتوانند در یک بازه یکصد روزه اقدام به توزیع واکسن‌های انطباق یافته با سویه جدید کنند. پیشبینی می‌شود در شش ماه نخست سال میلادی آینده فرآیند توزیع واکسن‌های جدید در جهان آغاز شود. با این وجود مقامات بهداشتی در کشور‌های پیشرفته از مردم خواسته اند تا زمان توزیع واکسن‌های جدید، دوز تقویتی را دریافت کنند. باشگاه خبرنگاران جوان

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.