۹۰ درصد دلایل کمبود دارو به مباحث ارزی باز می‌گردد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، جلیل سعیدلو دبیر انجمن داروسازان ایران در گفت وگو با شبکه خبر اظهار کرد: زنجیره تامین دارو یک زنجیره پیوسته است و هرگونه اختلال در این زنجیره، کمبود دارو در کشور را به همراه خواهد داشت، با توجه به اختلالاتی که در زنجیره تامین دارو در خصوص تامین ارز برای واردکنندگان و تولیدکنندگان ایجاد شده و سهمیه‌های ارزی که به موقع پرداخت نشده، با کمبود برخی دارو‌های کمیاب مواجه شده ایم که امیدواریم با تخصیص هرچه سریع‌تر ارز، این کمبود‌ها بر طرف شود.

دبیر انجمن داروسازان ایران ادامه داد: تخصیص ارز تاثیر مستقیم با واردات دارو دارد همچنین بسیاری از مواد اولیه تولید دارو در کشور نیز وارداتی است که تخصیص ارز می‌تواند در تولیدات داخلی نیز تاثیر مستقیم داشته باشد. موارد دیگری نیز در خصوص کمبود دارو در کشور دست دارند، اما مهم‌ترین آن همانطور که اشاره شد تخصیص ندادن به موقع ارز است، در شرایط زمانی مختلف بین ۳۰ تا ۴۰ قلم دارو در کشور کمبود داریم و در مجموع با بیش از ۱۰۰ قلم دارو در کشور مواجه هستیم.

همچنین سید حیدر محمدی، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو نیز اظهار کرد: کمبود بی سابقه دارو در کشور را رد می‌کنم، اما به هر حال در هر برهه از سال با کمبود اقلامی از دارو مواجه هستیم  که ۹۰ درصد دلایل کمبود به مباحث ارزی باز می‌گردد. از دلایل دیگر می‌توان به کمبود دارو در جهان اشاره کرد به خصوص از زمان شیوع ویروس کرونا که مصرف برخی دارو‌ها افزایش پیدا کرده است و سراسر جهان با کمود آن دسته از دارو‌ها مواجه هستند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان وی در پایان افزود: سازمان غذا و دارو پایان هر ماه، آمار کمبود‌های دارو را منتشر و در اختیار عموم قرار می‌دهد و آمار‌ها حاکی از کم شدن کمبود‌ها در کشور دارد. فرمول کمبود دارو در کشور به این نحو است که اگر موجودی یک دارو در تمامی انبار‌های کشور نتوانند نیاز یک ماه سراسر کشور را تامین کنند، آن دارو در کشور داروی کمیاب شناخته خواهد شد تا زمانی که زنجیره تامین کامل شود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.