صدای انتقادی جامعه پزشکی کمتر شنیده می شود
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمد هادی صادقی با اشاره به این که باید خدمت‌دهندگان سلامت را در هر حوزه ببینیم و حداقل‌ها را برایشان تامین کنیم گفت: جامعه پزشکی نجیب و آرام است و معمولاً صداهای انتقادی این جامعه با برنامه‌ها و آئین‌نامه‌هایی که برای آن ها صادر می شود کمتر به گوش می‌رسد.

وی در خصوص علت پررنگ تر شدن صدای انتقادی جامعه پزشکی در این روزها افزود: جامعه پزشکی در حوزه اجتماعی مربوط به سلامت صاحب نظر است و خود را از سایرین در خصوص اظهارنظر در موارد مربوط به حوزه کاری خود محق‌تر می‌داند و خیلی از مردم نیز خودشان قبول دارند که شاید دلسوزترین فرد برای یک بیمار پزشک است، درست است که این روزها مسائل مادی و اقتصاد سلامت خیلی از تفکرات را دگرگون کرده اما بنده اذعان می کنم که اگر یک بررسی آماری دقیق انجام شود حتی اکثریت دانشجویانی که جدیدا رشته پزشکی را انتخاب می کنند واقعاً مسائل مالی اولویتشان نیست و در واقع در بخش عمده ای ازاین جامعه، یک آمادگی ذاتی برای دلسوزی و خدمت به مردم دارند.

نایب رئیس دوم شورای عالی سازمان نظام پزشکی ادامه داد: همین روحیه باعث می‌شود انسان سختی های دوران تحصیل و کار در رشته پزشکی را بپذیرد. زمانی که دانشجویان برای تحصیل در رشته پزشکی می‌گذارند، جزو بهترین سال‌های عمر آنها بوده و شاید اگر همین زمان را بیرون از این فضا بگذارند نتیجه بهتری بگیرند اما این سرمایه‌گذاری چندان بازده اقتصادی ندارد.

صادقی گفت: بسیاری از افرادی که در مدیریت نظام سلامت تاثیرگذار هستند، به درصد محدودی از پزشکان که در تهران و مراکز استان‌ها هستند مراجعه می کنند، اگرچه نوع خدمت و مدت زمان طولانی خدمت این افراد هم  باید لحاظ شود و درکنار آن، اخذ وجه خارج از تعرفه های قانونی هم تخلفی قابل رسیدگی است، ولی اگر تصور کنیم که حتی 10 هزار نفر وضعیت درآمدی بالا دارند، بازهم چنین درآمدی متعلق به کمتر از ۵ درصد کل جامعه پزشکی است.

وی در خصوص وضعیت معیشتی جامعه پزشکی اظهار کرد: بسیاری از همکاران ما با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته اند و بعید نیست که تحصیل کرده های کشور در چنین شرایطی تصمیم به مهاجرت می‌گیرند که این امر را برای کشور یک فاجعه می‌دانیم، در قبال تک تک نیروهایی که از کشور خارج می شوند، احساس مسئولیت داشته و دوست داریم رفتنشان طوری باشد که با کسب توانایی های بیشترعلمی به کشور بازگردند؛ اما متاسفانه امید بازگشتی در این گروه نمی‌بینیم.

نایب رئیس دوم شورای عالی سازمان نظام پزشکی در رابطه با کمبود پزشک بخصوص در مناطق محروم گفت: کمبود وجود دارد اما متاسفانه عدم تعریف صحیح از جایگاه پزشک و عدم تناسب پشتیبانی مالی از خدمت پزشکی که بیش از هر صنف دیگری باید سال‌های متمادی را وقف تحصیل بدون درآمد نماید، مشکل اصلی است.

صادقی با اظهار تاسف از این که بیشترین خروجی جامعه پزشکی از ارائه خدمات سلامت، پس از دوره عمومی رخ می دهد و به دلایل مختلف بعد از دوران طرح نه تخصص برایشان جاذبه دارد و نه کار طبابت، تصریح کرد: آمار واقعی از خروج این پزشکان جوان اگر چه هنوز به درستی احصا نشده اما شواهد نشان می دهد که بسیار نگران کننده است و البته این شرایط اخیرا به متخصصین هم  قابل تعمیم است، البته اقتصاد سلامت تنها یکی از عوامل این مشکلات بوده  و ضرورت دارد تمام عوامل، از جمله تاثیرگذارنده های اجتماعی بویژه فرهنگی توسط گروهی از کارشناسان مورد بررسی دقیق قرار گرفته تا به راهکارهایی عملی و موثر برسیم و از هدررفت هزینه های بسیاری که فرد، خانواده و مردم کشورمان در راه تربیت این افراد به خود دیده اند حتی الامکان پیشگیری شود.

وی با اشاره به این که امکان ماندن طولانی مدت در مناطق محروم برای پزشکان وجود ندارد افزود: واقعا امکانات حداقلی در بسیاری از این مناطق وجود نداشته و فقط به دلیل اجباری بودن گذراندن طرح، پزشکان مجبور به تحمل بسیاری از کاستی‌هایی هستند که بازگویی آن چندان قابل باور نیست و اگر همکاران بیشتر از یک یا دو سال در آن جا می مانند، فقط به خاطر احساس مسئولیت خود مانده‌اند تا زمانی که یک جایگزین برای طبابت در آن جا پیدا شود، این دلسوزی و احساس مسئولیت سبب می شود که در مناطق محروم بمانند و گرنه جذابیت مالی و جایگاه مناسب شغلی وجود ندارد.

نایب رئیس دوم شورای عالی سازمان نظام پزشکی تصریح کرد: کم نیستند تعداد پزشکانی که به درآمدهای پایین و حداقلی هم راضی بوده و حتی برخی نیز حاضر هستند به صورت رایگان کار کنند و درمقابل پس از یک دوره معقول، امکاناتی از زندگی که از یک پزشک مورد توقع است، توسط متولی تامین شده و در اختیارشان قرار داده شود امری که هیچ دولت و سازمانی قادر به متعهد شدن آن نیست، پزشکان ملاحظه درآمد مردم را می‌کنند و درواقع دوست ندارند از مردم پول دریافت کنند و فراهم نمودن این امکان، باز می گردد به این که بیمه ها چه پشتیبانی‌هایی از اقتصاد سلامت انجام دهند.

صادقی با تاکید بر این که وظیفه ما حمایت از سلامت مردم بوده و اگر حرفی می‌زنیم سلامت مردم برایمان در اولویت است خاطرنشان کرد: شرایط حفظ این سلامت نیز اهمیت دارد. شما نمی توانید کسی که خدمت سلامت را به مردم ارائه می‌دهد، در نظر نگیرید و سلامت را از او بخواهید. ما باید خدمت‌دهندگان را در هر حوزه ببینیم و حداقل‌ها را برایشان تامین کنیم.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی وی در پایان افزود: جامعه پزشکی در دوران تحصیل و بخصوص در دوران گذراندن تخصص، گاهی از حقوق انسانی محروم است و این تجربه در کشورهای دیگر هم بوده اما بعد از مدت‌ها به این نتیجه رسیدند که این نوع فشارها خروجی خوبی نخواهد داشت. کاری که یک دستیار درطی چهار سال انجام می‌دهد چندین برابر یک فرد عادی است ولی نیازهای اولیه آن ها را برطرف نمی کنیم و این باعث می شود که سلامت و خدمت‌رسانی آسیب ببیند. وقتی که خدمت دهنده چنین وضعیتی داشته باشد تا مدتها آن آسیب‌های روحی، جسم و جانش را اذیت می کند و ما باید امکانات را متناسب با زحمت افراد تامین کنیم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.