اثربخشی واکسن رازی بهتر از واکسن سینوفارم بوده است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمد حسین فلاح در ارتباط با آخرین وضعیت مطالعات بالینی واکسن کووپارس گفت: داوطلب گیری فاز سوم تمام شده  و نتایج آن نیز بسیار رضایت بخش است. مشکل خاصی در زمینه عوارض نداشتیم و عارضه جدی را در میان داوطلبی مشاهده نکردیم. 

سخنگوی پروژه واکسن کووپارس گفت: در ارتباط با کارایی و اثربخشی واکسن نیز در بین افرادی که مبتلا به کووید ۱۹ شده و علائم تست پی سی آر مثبت داشته‌اند، اثربخشی واکسن رازی بهتر از واکسن سینوفارم بوده است. همچنین در افرادی که دو نوبت واکسن را دریافت کرده بودند و ۱۵ روز از نوبت دوم تزریق واکسن آن‌ها گذشته بود نیز کسی را نداشتیم که بستری شود، اما در گروه سینوفارم افرادی را داشتیم که بستری شده بودند. این نشان می‌دهد که واکسن رازی اثربخشی خوبی دارد. 

وی افزود: پیش‌بینی ما این است که با پیگیری افرادی که واکسن دریافت کرده بودند، تا دو ماه آینده گزارش نهایی فاز ۳ را خواهیم داشت و پس از پیگیری این داوطلبان نتایج نهایی این فاز را اعلام می‌کنیم، اثربخشی بهتر رازی در مقایسه با سینوفارم نتایج این مرحله از مطالعه بوده و باید تحقیقات تمام شود که بتوان نتیجه گیری دقیقی در این زمینه به دست آورد، میزان بستری در گروه رازی صفر بوده است و این خودش یکی از شاخصه‌هایی است که شدت بیماری را اندازه می‌گیرد. در ارتباط با تعداد مبتلایان نیز، تعداد افراد مبتلا در گروه رازی بسیار کمتر از گروه سینوفارم بوده است. 

فلاح ادامه داد: مهمترین چالش موسسه رازی در ارتباط با ساخت واکسن، خرید واکسن کرونا از سوی وزارت بهداشت است، وزارت بهداشت تکلیف آینده را مشخص کند که آیا برای سال آینده نیاز است که واکسن تولید شود یا خیر. در حال حاضر مهم‌ترین مشکل ما این است که با وزارت بهداشت قرارداد داریم که ۵ میلیون دوز واکسن در اختیار آن‌ها قرار دهیم، اما مشخص نکرده‌اند که به غیر از این ۵ میلیون دوز آیا نیاز به خرید واکسن‌های دیگری نیز دارند و برای سال آینده چه اقدامی می‌کنند. 

سخنگوی پروژه واکسن کووپارس گفت: محموله ۵ میلیون دوز را البته هنوز به طور کامل تحویل نداده‌ایم، اما برای پنج میلیون دوز قرارداد داریم که به آن‌ها تحویل دهیم، کارهای آن انجام شده است و قرار دادن آن در مرحله انعقاد است، اما بیشتر از این چیزی به ما گفته نشده که آیا نیاز است و در سال آینده نیز نیاز به واکسن دارند یا خیر. از طرفی پولی نیز هنوز به ما تحویل داده نشده است. 

وی اظهار کرد: تزریق واکسن کووپارس به عنوان دوز سوم تمام واکسن‌های مصرف شده در داخل کشور در حال مطالعه است، احتمالا تا دو سه هفته دیگر نتیجه آن مشخص شود که بعد از تزریق چه واکسن‌هایی، می‌توان از واکسن کووپارس به عنوان دوز یادآور استفاده کرد، اما با توجه به همین نتایجی که در حال حاضر در دست داریم، عوارض جدی در بین افرادی که واکسن‌های دیگر را دریافت کرده بودند، مانند استرازنکا، سینوفارم، اسپوتنیک، برکت و غیره مشاهده نشد، اثربخشی آن اثبات شده و به نظر می‌آید که با تمامی واکسن‌ها قابل استفاده است. 

فلاح گفت: ما ۵ میلیون دوز آماده کردیم، که در فرآیند تحویل است و ۵ میلیون دوز دیگر واکسن آماده داریم. تا پایان امسال ظرفیت تولید حداقل ۲۰ میلیون دوز دیگر واکسن را داریم و این را به صورت مکتوب به وزارت بهداشت اعلام کرده ایم. وزارت بهداشت باید وضعیت شرکت‌های سازنده واکسن داخلی را تعیین تکلیف کند که در سال آینده چه وضعیتی دارند و تا چه میزان باید واکسن تولید کنند. این نکته بسیار مهمی است که به تمام شرکت‌ها و سازندگان داخلی واکسن اعلام شود تا بتوانند برای سال آینده برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری کنند. 

سخنگوی پروژه واکسن کووپارس در ارتباط با واکسن کووپارس برای افراد ۱۲ تا ۱۸ ساله گفت: پروتکل آن به سازمان غذا و دارو ارسال شده است و منتظر اعلام نظر هستیم به ما اعلام کنند که در صورت نیاز به اصلاح یا تغییر مطالعه در این زمینه را آغاز کنیم، در خصوص با تاثیر این واکسن بر افراد دارای بیماری‌های خاص نیز ما در گروه سنی بالای ۱۸ سال در افرادی که دارای دیابت یا فشار خون کنترل شده یا مشکل چاقی بودند، واکسن را تست کردیم و تا به حال مشکلی در ارتباط با واکسن مشاهده نشده است. البته مطالعه هیچکدام از واکسن‌های داخلی در ارتباط با واکسیناسیون زنان باردار و شیرده هنوز آغاز نشده است. 

به گزارش ایلنا وی در پایان در ارتباط با تحقیقات واکسن رازی روی سویه‌های جدید کرونا اظهار کرد: نخست باید به سویه اومیکرون دست پیدا کرده، ویروس را جدا کنیم و مشخصاتش را به دست بیاوریم که بعد از آن بتوانیم این سویه را در برابر واکسن تست کنیم، با توجه به اینکه هنوز در ارتباط با سویه اومیکرون گزارشی به دست نیامده است، دسترسی به این سویه نداشتیم و پس از جداسازی این ویروس می‌توان درارتباط با آن تحقیق کرد. اما تاکنون مطالعات نشان داده است که در ارتباط با سویه دلتا که یک سویه بسیار تهاجمی و با بیماری‌زایی بالا بود، خوب اثر می‌کند انتظار این است که در ارتباط با سویه اومیکرون نیز به همین صورت باشد، اما تا زمانی که ویروس جدا نشود، نمی‌شود به صورت مطمئن در این ارتباط اعلام نظر کرد. در کل به نظر می‌رسد که در ارتباط با آن سویه نیز نتایج مورد نظر را خواهیم داشت.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.