برداشته شدن ارز ۴۲۰۰ تومانی مهم ترین چالش جامعه آزمایشگاهی
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، در دیدار نمایندگان جامعه آزمایشگاهی با محمد رئیس زاده توانمندی های علمی تخصصی جامعه علمی آزمایشگاهیان و به تبع آن متخصصین رشته های مختلف آزمایشگاهی ارائه شد. در این رابطه می توان به  طرح ها و پروژه هایی که در زمینه کووید 19 از سوی همکاران جامعه آزمایشگاهی به اجرا درآمده اشاره نمود. پروژه هایی که با اجرای آن کمک موثری به پیشرفت برنامه های تشخیصی آزمایشگاهی کووید 19 شد.

در این جلسه از لزوم همگرایی آزمایشگاه و بالین و همچنین علوم پایه و بالین صحبت شد و نمایندگان انجمن های مختلف مسائل و موضوعات تخصصی خود را بیان کردند. همچنین در زمینه دوره تخصصی تکمیلی آزمایشگاه و راه اندازی آن بعد از سال ها توقف مطالبی عنوان شد.

محمد وجگانی رئیس جامعه علمی آزمایشگاهیان و انجمن ایمونولوژی و آلرژی ایران با اشاره به این که یکی از مشکلاتی که امروزه بعضی از متخصصین رشته های مختلف آزمایشگاهی با آن مواجه هستند عدم دریافت شماره نظام پزشکی است گفت: در دوره گذشته با تصویب مداخله گرانه و غیر مسئولانه شورای عالی نظام پزشکی، در اعطای شماره نظام پزشکی مشکل تراشی شد‌.

وی افزود: ما پیشنهاد می کنیم کوریکولوم های آموزشی مبنا قرار داده شده و قوانین بالادستی محترم شمرده شود؛ چرا که هیچ سازمان و نهادی نمی تواند قوانین بالادستی را زیر پا بگذارد، افرادی که به تحصیل در این رشته ها مشغولند بر مبنای سند قانونی به تحصیل پرداخته اند و در آینده شغلی آنان نباید خدشه ای وارد شود.

رئیس جامعه علمی آزمایشگاهیان و انجمن ایمونولوژی و آلرژی ایران در خصوص مشکلات و معضلات آزمایشگاهیان گفت: با برداشته شدن ارز 4200 تومانی مشکلاتی برای تهیه کیت و مواد آزمایشگاهی ایجاد شده که باید تمهیدات مناسبی در این راستا اندیشیده شود تا شوک سنگینی به آزمایشگاه ها وارد نشود و بیمه ها نیز به وظایف خود عمل کرده و با پرداخت مناسب و به موقع از تحمیل بار مالی به مردم بکاهند.

وجگانی در پایان گفت: در ابتدای اپیدمی کووید 19 برخی آزمایشگاهها در عرصه های تخصصی مورد نیاز آمادگی لازم را نداشتند، مدت زمانی طول کشید تا آزمایشگاهها بتوانند با شرایط پیش آمده و ارائه خدمات تخصصی لازم خود را وفق دهند، بنابر این اداره کردن و استفاده از نیروهای تخصصی و راه اندازی بخش های تخصصی در آزمایشگاهها یک اولویت بوده و موجب می شود از توان و تجربه و صلاحیت های علمی دانش آموختگان رشته های تخصصی آزمایشگاه استفاده کنیم.

در ادامه رئیس کل سازمان نظام پزشکی با تاکید بر رعایت اخلاق حرفه ای گفت: تعارضات بین رشته ای اجتناب ناپذیر بوده و در همه جای دنیا وجود دارد اما نباید به سطح جامعه کشانده شود، باید به اخلاق حرفه ای پایبند باشیم، مطرح شدن تعارضات بین رشته ای در رسانه ها و سطح جامعه در مجموع شأن جامعه پزشکی و حوزه سلامت کشور را پایین می آورد زیرا مردم از ما چنین انتظاری ندارند و این امر تصویر جامعه پزشکی را در ذهن مردم مخدوش می کند، ضروری است با رعایت اخلاق حرفه ای و پزشکی ؛ قداست رشته های دانشگاهی را حفظ کرده و تعارضات را به سطح جامعه نکشانیم.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی وی در پایان با اشاره به این که چتر نظام پزشکی باید روی همه گسترده شود گفت: همه گروههای پزشکی باید سازمان نظام پزشکی را خانه خود دانسته و چالش های خود را با برگزاری جلسات مشترک و هم افزایی و همکاری حل و فصل کنند و با مطرح نمودن آن ها در شورای عالی نظام پزشکی نسبت به رفع موانع اقدام کنند، بحث کرونا با همه تلخی ها نشان داد، پزشکی و حوزه سلامت بدون تقویت علوم پایه راه به جایی نخواهد برد و باید به بحث های بالین و علوم پایه توجه ویژه ای داشته باشیم، هر چقدر جلسات مشترک ،هم افزایی ها و همکاری های مشترک بیشتر باشد به نفع همه بوده و سرعت رشد و شکوفایی علمی نیز بیشتر خواهد شد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.