واکسن جدید سینوفارم، ایمنی بیشتر و عوارض کمتر
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، وزارت بهداشت و پیشگیری امارات متحده‌ عربی "MoHAP" استفاده اضطراری از واکسن جدید پروتئین نوترکیب سینوفارم CNBG را تایید کرده تا از ژانویه ۲۰۲۲ به‌ عنوان دوز تقویت‌کننده در دسترس ساکنان قرار گیرد.

این وزارتخانه اظهار کرد: نتایج آزمایش‌های این واکسن نشان داده که در برابر انواع  سارس کوو ۲ ایمنی بیشتری نسبت به واکسن اولیه ایجاد می‌کند.

پاوان کومار سریواستوا، مشاور پزشکی داخلی در بیمارستان تخصصی NMC النهدا، گفت: واکسن جدید سینوفارم تنها حاوی بخشی از ویروس و نه ویروس کامل کشته شده است.

محمد اسلم، متخصص ریه بیمارستان مدرن بین‌المللی امارات در این خصوص گفت: واکسن جدید کارآمدتر است و مزایای بیشتری دارد. واکسن قبلی سینوفارم یک واکسن غیرفعال و حاوی ویروس کامل کشته شده بود اما واکسن جدید فقط پروتئین ویروس را به‌ عنوان جزئی از ترکیبات خود دارد.

متخصصان مراقبت‌های بهداشتی معتقدند تحویل واکسن از تولید به مصرف‌کننده نهایی یک چالش بزرگ است زیرا اطمینان از ایمنی و اثربخشی آن کاری پیچیده است.

فیاض احمد، پزشک متخصص بخش کنترل عفونت، بیمارستان دانشگاه Thumbay گفت: مزیت قابل‌ توجه واکسن غیرفعال سینوفارم CNBG کووید ۱۹ حمل‌ونقل و نگهداری راحت آن است. این واکسن برای نگهداری فقط به دمای ۲ تا هشت درجه سانتی‌گراد نیاز دارد و برای حفظ قدرت آن احتیاجی به اقدامات خاص و سخت نیست.

وی افزود: این عوامل هزینه کلی تولید واکسن و نگهداری از آن را کاهش می‌دهد و گزینه مناسبی برای شرایط طبیعی بسیاری از کشورها خواهد بود، برخلاف واکسن  mRNA که نیازمند شرایط ذخیره‌سازی بسیار سخت‌گیرانه برای موثر و قوی نگه داشتن تاثیر واکسن است.

محمد اسلم، متخصص ریه بیمارستان مدرن بین‌المللی امارات هم در این رابطه گفت: واکسن‌های ساخت غرب مانند فایزر که واکسن mRNA است، برای نگهداری طولانی‌مدت به دمای بسیار پایین با انجماد منفی ۷۰ درجه نیاز دارد اما واکسن‌های مبتنی بر پروتئین نیازی به دمای بسیار سرد ندارد، ارزان‌تر و موثرتر است. 

پزشکان تایید کردند: برای ارزیابی واکسن سینوفارم CNBG کووید ۱۹ با در نظر گرفتن سویه‌های متفاوت از کشورهای مختلف آزمایش‌های خنثی‌سازی متقاطع زیادی با سویه‌های جدیدتر کروناویروس‌ها انجام شده است. طبق داده‌های موجود واکسن کووید ۱۹ سینوفارم حفاظت گسترده‌ای ایجاد می‌کند و دارای اثر خنثی‌سازی متقاطع خوبی روی سویه‌های کروناویروس از کشورهای مختلف در سراسر جهان است.

از آنجایی که امارات متحده‌ عربی کشوری با ملیت‌های متعدد است، مرحله سوم آزمایش این واکسن جدید بر روی حدود ۵۰ هزار شرکت‌کننده از ۱۲۵ کشور انجام شد.

نتایج نشان داد نرخ تغییر سطح سرمی در تولید آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده بیش از ۱۰۰ درصد است و هیچگونه عوارض جانبی در میان هر یک از شرکت‌کنندگان ثبت نشده است.

پزشکان تاکید کردند که چنین واکسن‌هایی را می‌توان با امکانات تولید بیشتر در مقادیر زیاد تولید کرد. ایسنا

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.