خطر پیک جدید کرونا بواسطه سویه اُمیکرون به شدت تهدیدکننده است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، پیام طبرسی در خصوص وضعیت فعلی کشور در برابر سویه اُمیکرون گفت: این سویه در تمام دنیا موجی ایجاد کرده و ما هم متاثر از این سویه هستیم فقط باید بتوانیم دامنه موج و شدت عوارض این سویه را کنترل کنیم. تاکنون بیش از 460 مورد اُمیکرون در کشور گزارش شده که حدود 85 مورد آن متعلق به تهران است. این اعداد دقیق نیستند و با افزایش تست‌ها نمونه‌ها هم بیشتر می‌شود .

وی افزود: به هر ترتیب ویروس در گردش است و برای کنترل آن باید دُز سوم واکسن را تزریق کرده و دستورالعمل‌های بهداشتی اعم از زدن ماسک و رعایت فاصله فیزیکی را انجام داد، خطر پیک جدید بواسطه حضور سویه اُمیکرون به شدت تهدیدکننده است، این سویه سرایت پذیری بالا و گردش زیادی دارد و می تواند تعداد مبتلایان را به صورت تصاعدی افزایش دهد. در هفته گذشته افزایش نسبی در مراجعه به اورژانس ها داشته ایم که امیدواریم این وضعیت موقتی باشد. هم اکنون باید از ایجاد موج جدید پیشگیری کنیم چون اگر این موج به وجود بیاید، اقدامات موفقیت آمیز نخواهد بود.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به اینکه آمار مبتلایان کرونایی  و آمار مرگ و میر رو به کاهش هستند گفت: مراجعه بیماران تنفسی آنفلوآنزا و سرماخوردگی به اورژانس ها افزایش پیدا کرده ولی آنچه تهدیدکننده است سویه اُمیکرون است که می‌تواند از کنترل خارج شده و منجر به موج جدید شود، در خصوص سویه‌های جدید کرونا نیز قدرت انتشار سویه موجود در فرانسه بالا نبود و به همین جهت مورد توجه سازمان بهداشت جهانی قرار نگرفت. اما ترکیب دو بیماری کرونا و آنفلوآنزا سویه جدیدی ایجاد نمی‌کند اما ممکن است یک فرد به صورت همزمان به دو ویروس مبتلا شود.

طبرسی در خصوص اینکه آیا اُمیکرون با تست پی سی آر قابل تشخیص است؟ چون بسیاری از پزشکان تست کرونا را توصیه نمی‌کنند گفت: این سویه با تست قابل تشخیص است. اتفاقا در حال حاضر به تست نیاز بیشتری داریم تا بتوانیم وضعیت اپیدمی را بررسی کنیم. در حال حاضر کیت تشخیص اُمیکرون به مقدار کافی وجود دارد و در صورتیکه آمار مبتلایان افزایش یابد تعداد بیشتری تامین خواهد شد، درصد ابتلاء کودکان با این سویه بیش از سویه های قبلی است.

وی در خصوص اینکه آیا افرادی که برای دُز 1 و 2 واکسن های آسترازنکا یا اسپوتنیک تزریق کرده اند می‌توانند برای دُز سوم از همین واکسن ها استفاده کنند تاکید کرد: هنوز مطالعات"MIX&MATCH" دنیا نشان نداده است که برای دُز سوم از چه واکسن‌هایی در برابر دُزهای اول و دوم باید استفاده کرد که بهترین ترکیب باشد. توصیه بر این است که دُز سوم تزریق شود و نوع آن زیاد مهم نیست. به ویژه اینکه آمار تزریق دُز سوم در کشورمان بسیار پایین است و در صورت ایجاد موج احتمالی جدید کرونا بواسطه سویه اُمیکرون با مشکل مواجه خواهیم شد. بنابراین کسانی که موعد تزریق دُز سوم آنها فرا رسیده حتما باید به سرعت این دُز را تزریق کنند، برای تزریق دُز سوم هیچ ممنوعیتی برای هیچ واکسنی نداریم.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در خصوص اینکه آیا مولنوپیراویر و پکسلووید وارد پروتکل‌های درمانی کشور شده اند یا خیر؟ گفت: نتیجه گزارش های اولیه از مطالعات مولنوپیراویر بر روی بیماران کرونایی از کاهش 50 درصدی مرگ و میر و بستری خبر می داد. وقتی مطالعات به پایان رسید این اثر بخشی به 30 درصد کاهش یافت و پس از آن مشخص شد اثر این دارو بر روی افرادی که قبلا واکسن زده و سابقه ابتلاء به کرونا داشته و یا دیابتیک بودند حتی کمتر از دارونما بوده است به همین جهت استفاده از آن محدود شد.

طبرسی در خصوص تولید داروی پکسلووید در کشور گفت: پس از محدود شدن استفاده از داروی مولنوپیرواویر، داروی پکسلووید با اثربخشی 87 درصدی در کاهش آمار بستری و مرگ و میر مورد توجه قرار گرفت. پس از بررسی در کمیته علمی و تشخیص و درمان کووید، بنابراین شد تا شرکت های داروسازی به سمت تولید پکسلووید بروند. هنوز در هیچ کجای دنیا این قرص به میزان زیاد ساخته نشده اما به محض فراهم شدن آن در داخل کشور، مجوز مصرف آن در کمیته علمی بررسی خواهد شد ولی مولنوپیراور در دستورالعمل‌های درمانی نیست.

به گزارش فارس وی در پایان در خصوص سویه دلتا کرونا که در کشور قبرس مشاهده شده اظهار کرد: این سویه ها قابل توجه نیستند بلکه باید در ابتدا قدرت انتشار و سرایت پذیری و بیماری زایی یک سویه قابل توجه باشد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.