امیکرون، هشداری که باید جدی گرفت
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، وضعیت کرونا به واسطه شیوع سویه جهش یافته امیکرون در کشورهای اروپایی و آمریکایی جالب نیست و افزایش موارد سرپایی و بستری مشاهده می‌شود. با این حال، آن‌چه اکنون در ایران می‌بینیم، ادامه روند کاهشی در موارد سرپایی، بستری و فوتی است. موضوعی که می‌تواند تا حدی به دلیل فاصله کم تزریق دز دوم واکسن کرونا تا شیوع سویه امیکرون باشد. ولی توجه جدی به تزریق دز سوم واکسن کرونا می‌تواند کشورمان را از برخورد سهمگین با امیکرون، محافظت کند.

روند بیماران کرونا همچنان کاهشی

آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد: در دومین هفته دی ماه ۱۴۰۰ روند متوسط وضعیت بیماران بستری و فوتی کرونا در کشور همچنان کاهشی است و افزایشی در این روند مشاهده نمی‌شود. تعداد موارد بستری جدید در هفته اخیر ۲ هزار و ۱۴۶ نفر بود که به نسبت هفته قبل‌تر که این میزان ۲ هزار و ۲۷۷ نفر بوده، با کاهش مواجه شده است.

همچنین در موارد فوتی جدید که در هفته اخیر ۲۸۲ نفر بود، به نسبت هفته قبل‌تر که ۳۱۱ نفر بوده هم با کاهش مواجه بودیم. هرچند نمی‌توان به این روند دل‌خوش باشیم.


 
البته در هفته دوم دی ماه ۱۴۰۰، کمی روند افزایشی در موارد بستری بیماران کرونایی در استان‌های خراسان شمالی، ایلام، یزد، فارس، زنجان و چهارمحال و بختیاری مشاهده می‌شود.

وضعیت بیماران سرپایی با تست مثبت کرونا نیز در هفته دوم دی ماه همچنان کاهشی بوده و با افزایشی در این شاخص هم مواجه نشدیم.

تعداد موارد سرپایی با تست مثبت کرونا در هفته اخیر ۹ هزار و ۷۱۵ نفر بود که با میزان بیماران سرپایی در مقایسه با هفته قبل‌تر که ۱۱ هزار و ۸۳ نفر بود، با کاهش همراه است.


 
آخرین وضعیت واکسیناسیون کرونا

بر اساس آخرین آمارهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بیش از ۱۲۲ میلیون و ۴۰۰ هزار دز واکسن کرونا در سه نوبت در کشور تزریق شده است. در واقع بیش از ۶۰ میلیون دز در نوبت اول، بیش از ۵۲ میلیون دز در نوبت دوم و بیش از ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار دز در نوبت سوم به جمعیت بالای ۱۲ سال کشور تزریق شده است.

هرچند مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در هفته‌های اخیر آماری از میزان تزریق به تفکیک سن و استان منتشر نکرده، اما بررسی آمارهای بین المللی نشان می‌دهد که وضعیت واکسیناسیون کرونا در ایران به نسبت برخی کشورهای همسایه بهتر است.


 
در نمودارهای مقایسه‌ای، با توجه به گسترش واکسیناسیون کرونا از شهریور تا اواخر آذر ماه ۱۴۰۰، روند افزایشی مناسبی در واکسیناسیون کشورمان اتفاق افتاد و این روند به مرور با تزریق هر دو دز واکسن به افراد بالای ۱۲ سال نزولی شد. در نمودارهای مقایسه‌ای مشاهده می‌شود که ایران به نسبت متوسط جهانی وضعیت مناسبی دارد و این در حالی است که در حال حاضر علاوه بر تزریق دز اول و دوم به افرادی که هنوز این دو نوبت واکسن را دریافت نکردند، تزریق دز سوم هم در ایران در حال انجام است.


 
علیرضا ناجی، ویروس شناس درباره خطر افرادی که هنوز واکسن کرونا را تزریق نکرده‌اند،به خبرنگاران گفت: هنوز جمعیت حدود هشت میلیون نفری داریم که دز اول واکسن را هم تزریق نکردند که این افراد هم باید برای واکسیناسیون تشویق شوند. مطمئنا این افراد می‌توانند برای بروز یک پیک دیگر مشکل‌ساز شوند.

همه کارشناسان و متخصصان سلامت معتقدند که علاوه بر تزریق واکسن کرونا، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری فیزیکی و استفاده از ماسک، به خصوص در شرایط شیوع سویه جهش یافته امیکرون، بیش از پیش اهمیت دارد.

فرصت طلایی برای تزریق دوز سوم واکسن کرونا

نکته قابل تامل این‌که بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی که وضعیت واکسیناسیون بهتری به نسبت ایران داشتند، به واسطه شیوع سویه امیکرون، در هفته‌های اخیر با افزایش موارد ابتلا و بستری مواجه شده‌اند.

علیرضا بیگلری، رییس انستیتو پاستور ایران درباره علت افزایش ابتلا در کشورهایی که واکسن زدند گفت: کشورهایی که دو دز واکسن را تزریق کردند، دز سوم را با تاخیر تزریق کردند، اما ما این شانس را داریم که فاصله‌مان با دز دوم بسیار کم است و اگر به موقع اقدام کنیم، این فرصت طلایی برای‌مان وجود دارد. کشورهایی که بعد از تزریق دو دز واکسن وارد پیک شدند، اعلام کردند که اشتباه عمده این بود که فکر می‌کردند با تزریق دو دز واکسن، کار تمام است و مسلما بعد از دو دز وقتی ایمنی در بدن کاهش یافته، دز سوم می‌توانسته مجددا ایمنی را بالا ببرد. این کشورها اذعان نمی‌کنند که نسبت به واکسیناسیون دز سوم دیر اقدام کردند.

وی افزود: در حالی که در کشور ما همچنان این فرصت وجود دارد و باید از این فرصت طلایی استفاده کنیم و حتما دز سوم را با پوشش بالا برای جمعیت کشورمان در گروه‌های سنی که وزارت بهداشت اعلام می‌کند، توصیه و فراهم کنیم، توصیه کمیته علمی کشوری کرونا به هموطنان این است که در اولین فرصت طبق دستورالعمل‌های وزارت بهداشت، واکسن دز سوم را تزریق کنند. اولین نکته مهم این است که‌ اکنون یک اصل پذیرفته شده در کشورها این است که بعد از تزریق دو دز واکسن علیه کرونا، دز سوم حتما تکمیل‌کننده است و احتمال ابتلا به بیماری را کاهش می‌دهد و اگر هم ابتلایی اتفاق افتاد، مسلما عوارض بیماری بسیار کمتر خواهد بود.

از طرفی موضوع کاهش فاصله زمانی میان تزریق دز دوم و سوم نیز از طرف برخی کارشناسان مطرح شده است. موضوعی که فعلا نمی‌توان به طور قطعی درباره آن حرف زد، اما در کمیته علمی کشوری کرونا مورد بررسی قرار گرفته است.

پیام طبرسی عضو کمیته علمی کشوری کرونا در این رابطه گفت: برای اینکه کمتر دچار مشکل شویم، سه نکته عمده وجود دارد؛ اول تاکید مجدد بر رعایت پروتکل‌های پیشگیرانه مانند استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی که می‌تواند به جلوگیری از گسترش بیماری کمک کند. دوم تزریق دز سوم واکسن است، اکنون بین افرادی که دو دز یا یک دز تزریق کرند با کسانی‌که دز سوم تزریق کردند، فاصله زیادی داریم. به طوری که ۱۰ میلیون نفر دز سوم را تزریق کردند و ۴۰ تا ۵۰ میلیون دز عقبیم، امروز در کمیته علمی بحث شد که اگر امکان‌پذیر باشد، ما فاصله بین دز دوم و سوم را کاهش دهیم و به یک ماه برسانیم تا افراد زودتر بتوانند دز سوم را تزریق کنند. زیرا شاید فرصتی تا موج امیکرون نداشته باشیم.

وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دی ماه

بر اساس نمودارهای مرکز بهداشت محیط وزارت بهداشت، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور با اندکی افزایش به ۴۹.۵ درصد رسیده است و به نسبت هفته‌های گذشته، این شاخص با کمی بهبود مواجه بود.

با این حال نمی‌توان این میزان از رعایت پروتکل‌های بهداشتی را سد محکمی در برابر کرونا و به خصوص سویه امیکرون بدانیم.



پروتکل‌های بهداشتی شامل رعایت بهداشت فردی، استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری فیزیکی و رعایت تهویه مناسب و همچنین پرهیز از حضور در محل‌های شلوغ است. هرچه میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی افزایش پیدا کند و توجه به واکسیناسیون و به خصوص تزریق دز سوم در دستور کار قرار بگیرد، میزان ابتلا به ویروس کرونا و به دنبال آن، بستری و فوتی‌ها کاهش پیدا می‌کند. ماجرایی که در تمام دوران کرونا با آن مواجه بوده و هستیم.

هشدار در مورد احتمال پیک امیکرون در چند هفته آینده

از وقتی سویه امیکرون در کشور شناسایی شد، هشدارها درباره احتمال وقوع خیز جدید کرونا با این سویه جهش یافته مطرح شده، اما همچنان افزایشی در روند بیماران سرپایی و بستری مشاهده نمی‌شود. البته این امیدواری نمی‌تواند چندان تداوم پیدا کند و باید در انتظار خیز ششم کرونا باشیم.

حمید رضا جماعتی دبیر کمیته علمی کشوری کرونا در این رابطه گفت: با توجه به شیوع امیکرون در کشورهای جهان و در کشورهای اطراف ما از جمله در بحرین و کویت، به نظر می‌رسد که ما در چند هفته آینده شاهد پیکی از امیکرون باشیم، باتوجه به اینکه امیکرون در کشور ما تقریبا درحال شیوع است و در دو تا سه هفته آینده به احتمال زیاد به پیک خودش می‌رسد، کمیته علمی در نظر گرفت که حتما بحث بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها به تعویق بیفتد و این بازگشایی انجام نشود تا دو سه هفته آینده مشخص شود که در کجای کار هستیم.

وی افزود: پیش‌بینی‌های متخصصین اپیدمیولوژی و آمار و اعضای کمیته علمی این است که طی دو سه هفته آینده با پیک امیکرون در کشور مواجه خواهیم شد. بنابراین به نظر نمی‌رسد که بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها در شرایط فعلی صحیح باشد. باید احتیاطات لازم را داشته باشیم، طبق گزارش ها بر اساس آزمایش‌های انجام شده حدود ۵۰۰ بیمار را گزارش کردند که تقریبا ۲۷ درصد از کل تست‌هایی که انجام شده در هفته گذشته، مربوط به امیکرون بوده که نشان می‌دهد که در عرض یک هفته روند افزایشی داشته که احتمال دارد در چند هفته دیگر به پیک خودش برسد.

طبق نظر کارشناسان به هر حال آن‌چه در حال حاضر بیشتر از هرچیزی اهمیت دارد، تزریق دز سوم واکسن کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و همچنین  تعجیل نداشتن در بازگشایی‌هایی مانند مدارس و دانشگاه‌هاست. هرچه در این زمینه غفلت شود، همان اتفاقی که در کشورهای اروپایی و آمریکا به واسطه شیوع امیکرون رخ داد، احتمال وقوع آن در ایران هم وجود دارد. ایرنا

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.