بعد از بازگشایی مدارس با افزایش قابل توجه بیماری کرونا مواجه می‌شویم
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، حمید عمادی در خصوص وضعیت مراجعه مبتلایان کرونا گفت: تعداد بیماران اومیکرون به سرعت درحال زیاد شدن است، اما خوشبختانه امیکرون بیماری شدیدی نیست. این بیماری معمولا به صورت یک سرماخوردگی بروز می‌کند و ابتلا به فرم های شدید بیماری در این سویه از احتمال کمتری نسبت به دلتا برخوردار است.

رئیس بخش عفونی بیمارستان امام خمینی ادامه داد: همانطور که می‌دانید آمریکایی ها و اروپایی ها یک سال قبل واکسن زده بودند و سطح ایمنی بدن آنها در این مدت پایین آمده بود، اما ما به تازگی واکسیناسیون را انجام داده ایم و از طرفی باتوجه به پیک پنجم بسیاری از مردم به کرونا مبتلا شدند، این باعث شده است که سطح ایمنی در افراد بالا باشد و امیدواریم بیماری شدید و کشنده ای که در کشورهای غربی می بینیم را نداشته باشیم. 

وی افزود: البته این به این معنی نیست که اومیکرون هنوز در ایران زیاد نشده است. درحال حاضر در بسیاری از خانواده ها مشاهده می‌کنیم که افراد سرماخوردگی جزیی و علایم تنفسی دارند که ممکن است علایم کرونا باشد. سرعت تکثیر این سویه همانطور که گفته شده بسیار بالاست و در بسیاری از موارد وقتی وارد یک خانواده می‌شود همه افراد به این بیماری مبتلا می‌شوند، این سویه هنوز در کشور غالب نشده اما به سرعت در حال غالب شدن است. اگر می بینیم که آمار اومیکرون هنوز چندان زیاد نیست و به این دلیل است که نمی‌توانیم آن را تشخیص دهیم. کیت های تشخیصی ما آنقدر زیاد و گسترده نیست و بیش تر مراجعان به صورت سرپایی برای درمان مراجعه می‌کنند.

عمادی گفت: هنوز بیماران بستری مبتلا به امیکرون بسیار کم هستند و ماهیت این بیماری آنگونه نیست که شدید و کشنده باشد. درحال حاضر بسیاری از مراجعان به بیماری تنفسی فوقانی مبتلا هستند و یکی از احتمالات این است که به کرونای امیکرون مبتلا شده اند، تعداد تست‌ و بیماریابی کرونا در کشور باید بسیار بیش از این باشد، اما امکاناتمان چندان اجازه این کار را نمی‌دهد. تست کرونا باید حتما رایگان، در دسترس همه باشد تا افراد به سرعت به آن دسترسی پیدا کند. این شرایط هنوز در کشور ما به طور کامل محقق نشده است و افراد باید هزینه سنگینی را در آزمایشگاه های تشخیصی پرداخت کنند. 

عضو کمیته علمی کشوری کرونا اظهار کرد: زمانی که تعداد موارد مثبت اومیکرون بالاتر برود، طبیعی است که افرادی که واکسن نزده و آسیب پذیرتر هستند در معرض بیماری قرار می‌گیرند و تعداد موارد بستری آنها بالا می‌رود. یادمان باشد که هفت میلیون ایرانی هنوز واکسن نزده‌اند و در صورتی که به کرونا مبتلا شوند قطعاً بیماری‌شان به میزان خفیف بودن افرادی که واکسن زده اند نیست. آمارهای وزارت بهداشت نشان می دهد افرادی که فوت کرده و به بیماری شدید مبتلا شده اند، به طرز واضحی بیشتر شامل واکسن نزده‌ها بوده اند. 

وی با اشاره به بازگشایی مدارس افزود: به همین خاطر است که تاکید می‌کنیم باید از تجربه دیگر کشورها درس بگیریم. چرا آموزش و پرورش تاکید دارد که هر چه سریع تر مدارس را حضوری کند؟ مشکل ما این است که همه چیز را خیلی زود فراموش می کنیم و از یاد می بریم که از چه مصیبتی بیرون آمده ایم. شرایط ما با دیگر کشورها فرق نمی کند. اگرچه می‌دانیم آموزش غیر حضوری هم مشکلات جدی و مسائل خاص خودش را دارد اما کشورهای اروپایی هم زمانی که شرایط را عادی کردند، با افزایش موارد ابتلا مواجه شدند. نباید فجایع قبلی دوباره تکرار شود.

عمادی ادامه داد: نباید فراموش کنیم که ورود به پیک سوم کرونا به دلیل بازگشایی مدارس اتفاق افتاد. شهریور سال گذشته پیک دوم کرونا را تمام کردیم و آموزش و پرورش اعلام کرد از ۱۵ شهریور مدارس باز خواهد شد. با باز شدن مدارس افرادی که به کرونا مبتلا بودند در کنار دیگر دانش‌آموزان قرار گرفتند و بدون اینکه پیک دوم تمام شود به سرعت وارد پیک سوم شدیم.

به گزارش ایلنا رئیس بخش عفونی بیمارستان امام خمینی در پایان اضافه کرد: باید توجه داشت که هنوز کودکان زیر ۱۲ سال را واکسینه نکرده‌ایم. با وجود اینکه کودکان به اندازه بزرگسالان به کرونا مبتلا نمی شوند، اما زمانی که تعداد زیادی از آن‌ها به کرونا مبتلا شوند، ۱ تا ۲ درصد این افراد به فرم های شدید بیماری مبتلا می شوند که جمعیت زیادی است. به نظر می‌رسد پیک کرونا پیش از عید شروع خواهد شد و اگر آموزش و پرورش با همین سرعت مدارس را باز کند با افزایش قابل توجه موارد بیماری در کشور مواجه می‌شویم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.