آسیب‌شناسی سیاست‌گذاری‌های دارویی با نسخه‌نویسی الکترونیکی
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، مطالعات نشان می‌دهد که میزان قابل توجهی از خطاهای پزشکی ناشی از نسخه‌نویسی کاغذی است و بر این اساس بسیاری از کارشناسان حوزه بهداشت و درمان معتقدند که استفاده از فناوری‌های نوین مانند نسخه‌نویسی الکترونیک نقش مهمی در کاهش خطاهای پزشکی و ارتقاء کیفیت خدمات‌رسانی در حوزه درمان ایفا خواهد کرد. در این میان شاید ضعف زیرساخت‌های فنی به‌ویژه در زمینه اینترنت مهم‌ترین مانع در مسیر اجرای کامل این طرح ملی محسوب شود که شایسته است بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد زیرا کمترین سهل‌انگاری در این زمینه می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

برای بررسی بیشتر این موضوع به سراغ احمدحسین فلاحی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس رفتیم و دیدگاه وی را در این زمینه جویا شدیم.

وی حذف دفترچه‌های کاغذی را دارای مزایای متعددی دانست و اظهار کرد: واقعیت این است که مردم برای دریافت و تمدید دفترچه‌ها خیلی اتلاف وقت داشتند اما استفاده از کد ملی به جای دفترچه علاوه بر اینکه از اتلاف وقت مردم جلوگیری می‌کند، باعث فراگیری خدمات و جلوگیری از سوء‌استفاده برخی افراد از دفترچه بیمه دیگران نیز می‌شود. البته هنوز شاهد مراکزی هستیم که به شبکه اینترنت متصل نیستند یا اختلالاتی در این زمینه وجود دارد که خدمات‌رسانی را با مشکل مواجه می‌سازد. به هر حال باید مشکلات مراکز درمانی و بیمارستانی در رابطه با اتصال به شبکه اینترنت برطرف بشود تا تأثیر منفی بر اجرای این طرح نداشته باشد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات با اشاره به تأثیر حذف دفترچه‌های کاغذی در جلوگیری از انتشار و انتقال بیماری‌ها ادامه داد: دست به دست شدن دفترچه‌های بیمه‌ و همچنین تردد‌ها و تجمع‌هایی که برای دریافت یا تمدید این دفترچه‌ها صورت می‌گرفت، قطعاً انتقال آلودگی‌های محیطی و گسترش برخی بیماری‌ها را هم به دنبال داشت که با نسخه‌نویسی الکترونیک این نگرانی‌ها کاملاً مرتفع می‌شود.

فلاحی افزایش شفافیت در نظام سلامت و پاسخگویی پزشکان نسبت به تجویز خودشان را از دیگر پیامدهای مثبت نسخه‌نویسی الکترونیک دانست و گفت: به هر حال درباره مواردی مانند میزان مصرف دارو و نحوه تجویز پزشکان شاهد شفافیت بیشتری خواهیم بود که در سیستم دفترچه کاغذی چندان به چشم نمی‌آمد. با نسخه‌نویسی الکترونیک می‌توانیم بسیاری از سیاست‌گذاری‌های مربوط به تولید، توزیع و مصرف دارو را آسیب‌شناسی کنیم و آمار دقیقی از داروهای تجویزی و مصرفی در کشور به دست بیاوریم که با سیستم دفترچه کاغذی به هیچ عنوان امکان‌پذیر نبود.

به گزارش فارس وی در پایان با انتقاد از عدم همکاری و همراهی برخی پزشکان و مراکز پاراکلینیکی افزود: اجرای این طرح الزام قانونی دارد و پزشکان و مراکز درمانی موظف هستند که این طرح را اجرا کنند. وزیر بهداشت هم در این زمینه تذکر لازم را داده است. البته در حال حاضر مشکلاتی در اجرای طرح وجود دارد که باید چاره‌اندیشی لازم صورت پذیرد تا این مشکلات هم به تدریج مرتفع بشود تا مردم از مزایای فوق‌العاده نسخه‌نویسی الکترونیک و پرونده الکترونیک بهره‌مند شوند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.