آغاز واکسیناسیون کودکان زیر ۱۲ سال پس از تایید نوع واکسن
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، بهرام عین‌اللهی در همایش بانوی طبیب گفت: اهمیت میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) در این است که این میلاد در ایامی اتفاق افتاد که جاهلیت عرب هیچگونه ارزشی برای زن قائل نمی‌شد، اما در آن جامعه بسیار تاریک و در دنیای عرب جاهلی، میلاد نوری اتفاق افتاد که تا امروز الگوی مسلمانان جهان است. مهم‌ترین شاخصه حضرت فاطمه (س) هم تعلیم و تربیت و هدایت بشری بود. الگوهایی که در تربیت فرزندان داشتند، ایفای نقش و مسوولیت اجتماعی، عفاف، شفقت، ایثار، مقام رضا و صبر، استواری در برابر ستم، استواری از مقام ولایت تا پای شهادت و... از خصوصیات حضرت فاطمه (س) بوده است. تمام ابعاد یک انسان کامل در شخصیت حضرت فاطمه زهرا (س) متبادر بوده است‌. وجود ملکوتی ایشان در عالم خاکی ظاهر شده بود و به عنوان یک زن انسان‌ساز بود که ایشان اگر خانم نبود، حتما یکی از انبیاء می‌شد.

وزیر بهداشت ادامه داد: بعد از انقلاب حضور خانم‌ها در تمام عرصه‌ها مشهود است و امروزه شاهد حجم بالای حضور زنان در عرصه‌های مختلف هستیم و امروزه کاملا زنان در جامعه فعالیت می‌کنند. علی‌رغم توطئه‌ها و دروغ‌های دشمن، زنان کاملا در جامعه ما فعال هستند. در سال ۱۳۷۱ به شوروی سفر کرده بودم که آنجا خانمی از من پرسید که خانم‌ها در ایران درس می‌خوانند؟، گفتم نه‌تنها درس می‌خوانند که در همه عرصه‌ها حضور دارند و استادند. انقدر دشمن سم‌پاشی کرده و دروغ گفته که چنین تفکری وجود دارد. در دفاع مقدس زنان هم در صحنه بودند، هیچ مجروحی بر زمین نمی‌ماند.

وی افزود: حوزه سلامت شاید بیش از حوزه‌های دیگر مفتخر به حضور بانوان توانمند، عالم، ایثارگر و فداکار است. حدود ۶۰ درصد از پرسنل وزارت بهداشت در کسوت‌های مختلف خانم‌ها هستند. ما یک دوران بسیار سخت کرونا را در دو سال اخیر داشتیم که بسیاری از کشورها که ادعای پیشرفت دارند، در این دوران امتحان خوبی را پس ندادند. شاهد بودیم که در بسیاری از کشورهای پیشرفته بیماران کرونایی روی زمین ماندند. در حالی که جامعه پزشکی و به خصوص بانوان سلامت در کشور ما در این ایام امتحان بسیار خوبی را پس دادند. من رئیس بیمارستان بودم و از نزدیک شاهد این فداکاری بودم. شاید حتی در هفته یک روز هم خانه نمی‌رفتند و ایثارگری می‌کردند. تعدادی از شهدای مدافع سلامت ما، از بانوان سلامت است که تا پای جان ایستادند.

عین اللهی گفت: ما امروز با پیروی از فاطمه زهرا (س) باید بدانیم که حمایت از ولایت فقط با شعار نیست و باید عملا آن را انجام داد. موضوع مهمی که در حوزه بانوان سلامت وجود دارد، درمان آلام مردم و خدمت دلسوزانه برای سلامت مردم است. امروزه عدالت مهم‌ترین مساله است و شعار و برنامه ما هم طرح عدالت و تعالی نظام سلامت است که در این طرح بانوان نقش مهمی را برعهده دارند. امروزه متاسفانه مناطق محرومی در کشور داریم که بدون فعالیت یکایک ما و بدون فعالیت بانوان نمی‌توانند تبدیل به منطقه برخوردار شوند. اگر درس خواندیم و متخصص شدیم، تکلیف است که به مردم محروم خدمت کنیم.

وزیر بهداشت اضافه کرد: امروزه در برف و بوران مردم مناطق محروم برای برخورداری از خدمات سلامت، با مشکلات بسیاری مواجهند. خوشبختانه بعد از انقلاب در رشته زنان و زایمان فقط خانم‌ها تخصص دارند و اگر قرار باشد این زنان فقط بخواهند ارائه خدمت‌شان را در شهرهای بزرگ انجام دهند، یک نمونه‌ای از ظلم است. افزایش جمعیت مربوط به جامعه است و باید کمک کنیم تا جمعیت در مناطق محروم، برخوردار و ... افزایش یابد و بتوانیم با اقدامات‌مان مناطق محروم را برخوردار کنیم.

وی در پایان با اشاره به اقدامات جهادی زنان فعال در حوزه سلامت افزود: از کلیه همکاران و بانوان گرامی که در نظام سلامت فداکاری می‌کنند، قدردانی می‌کنم. به بانوان شهدای سلامت نیز درود میفرستم.

عین‌اللهی در حاشیه مراسم بانوان طبیب در خصوص تزریق واکسن کرونا به کودکان گفت: روز گذشته در ستاد ملی کرونا با توجه به توصیه‌های کمیته‌های علمی و تایید مراکز جهانی در زمینه واکسیناسیون کودکان و تحقیقاتی که دانشمندان ما انجام دادند، به این جمع‌بندی رسیدیم که واکسیناسیون برای کودکان زیر ۱۲ سال می‌تواند انجام شود، اما قرار شد این کار مرحله‌ای باشد.

وزیر بهداشت ادامه داد: بنابراین در مرحله اول و بعد از اینکه کمیته علمی نوع واکسن را به تایید رساند که چند روزی طول می‌کشد، بعد از آن وزارت بهداشت اعلام می‌کند و در مرحله اول به صورت داوطلبانه و با رضایت والدین واکسیناسیون کودکان را آغاز می‌کنیم، بعد برای مرحله بعدی بر اساس تحقیقات بعدی ‌کار را پیش می‌بریم. بنابراین فکر می‌کنم تا چند روز آینده این موضوع را به صورت رسمی اعلام کنیم که واکسیناسیون افراد زیر ۱۲ سال آغاز شود. نوع واکسن برای این گروه سنی هم به طور رسمی تا چند روز دیگر اعلام می‌کنیم.

وی در خصوص استقبال مردم از تزریق دز سوم واکسن کرونا و همچنین وضعیت اُمیکرون در کشور افزود: آنطور که ما فکر می‌کردیم، از تزریق دز سوم واکسن کرونا استقبال نشده و حدود ۲۱ تا ۲۲ درصد واکسیناسیون دز سوم انجام شده است. ما بسیار تاکید می‌کنیم که تزریق دز سوم واکسن به سرعت انجام شود. زیرا  ما نگران اُمیکرون هستیم، در چند روز اخیر بیماران سرپایی کرونا در کشور  افزایش یافته و به میزان ۴ برابر افزایش یافته که نگرانی زیادی برای ما ایجاد کرده است. باتوجه به اینکه واکسن در مراکز واکسیناسیون وجود دارد، امیدواریم که مردم مراجعه کنند و استقبال کنند و واکسیناسیون را انجام دهند تا بتوانیم‌این مرحله را پشت سر بگذاریم.

عین اللهی تصریح کرد: در کشورهای اطراف ما و در اروپا و آمریکا وضعیت بیماری بسیار در این کشورها بد است. رئیس جمهور که به روسیه سفر کردند در ستاد ملی کرونا اعلام کردند که اوضاع بیماری در روسیه هم بسیار بد است و میزان گرفتاری مردم و مرگ و میر بالاست. در کشور ما فعلا وضعیت‌مان خوب است، اما باید وضعیت خوب را حفظ کرده و همین وضعیت ادامه یابد. لازمه حفظ شرایط فعلی هم این است که مردم به سرعت واکسیناسیون‌شان را تکمیل کرده و دز سوم را هم تزریق کنند.

وزیر بهداشت در خصوص وضعیت بازگشایی‌ها نیز گفت: درباره بازگشایی‌ها اعلام شده که با رعایت تهویه مناسب و حفظ فاصله می‌تواند انجام شود. با این حال اگر احتمال بروز مشکل وجود داشته باشد، ممکن است ستاد ملی کرونا تصمیم دیگری اتخاذ کند. فعلا بازگشایی با شرایط رعایت پروتکل‌ها در حال انجام است.

وی در خصوص تعویق شش ماهه اعزام پزشکان زن طرحی به مناطق محروم و دورافتاده افزود: وزارت بهداشت مسوول سلامت همه مردم کشور اعم از تهران، ایلام، اصفهان، سیستان و بلوچستان، بندرعباس و... و. است. ما باید همه مناطق را از نظر سلامت تامین کنیم. افرادی که درس خوانده و متخصص شدند، فقط مربوط به تهران و شهرهای بزرگ نیستند و باید به مردم محروم هم خدمت کنند. برخی از آنها متعهد خدمت هستند. یعنی در زمان امتحان به عنوان افراد متعهد مناطق محروم  تعهد دادند و حتی با نمرات کمتر قبول شدند. امسال هم شورای عالی انقلاب فرهنگی ۲۰ درصد ظرفیت پزشک عمومی را به مناطق محروم و به صورت بومی‌گزینی اختصاص داده است. بنابراین همه ما در زمینه مناطق محروم مسوولیم. به خصوص در شرایط فعلی که باید مراکز درمانی‌مان برای درمان کرونا آماده باشند. به هر حال برای ما قابل پیش‌بینی نیست و ممکن است خدایی نکرده مجددا بیمارانی را در مراکز درمانی داشته باشیم. بنابراین آمادگی باید در تمام‌ کشور ایجاد شود. خدمت متخصصان اعم از زنان و مردان، در کل کشور و در مناطق محروم باید انجام شود.

به گزارش ایسنا عین اللهی در پایان در خصوص مادران طبیب نیز گفت: خوشبختانه بعد از انقلاب زنان کشور در همه عرصه‌ها شکوفا شدند. به ویژه تقریبا حدود ۶۰ درصد از پرسنل وزارت بهداشت اعم از پزشک و پرستار و ... از خانم‌ها هستند. جامعه ما شامل زنان و مردان است و باید به اندازه زنان کشور متخصص زن، پرستار و ... داشته باشیم. این جلسه هم در جهت قدردانی از زنان متخصص بود که هم در حوزه سلامت کار می‌کنند و هم در خانه زحمت فرزندداری را هم می‌کشند و خدمات‌شان دو برابر است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.