ضرورت توسعه همکاری‌های بین‌المللی در حوزه تحقیقات و فناوری
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، یونس پناهی با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت‌های بین‌المللی برای حوزه تحقیقات حوزه سلامت استفاده کرد گفت: این امکان وجود دارد تا از کشورهای همسایه مانند سوریه، عراق و افغانستان و ... اطلاعات دریافت کنیم و پس از آنالیزهای لازم، راهبرد سلامت برای منطقه‌ ارائه کنیم. باید به دنبال آن باشیم که خیر و نیکی به دیگر کشورهای همسایه برسانیم، باید به سمتی حرکت کنیم تا اطلاعات در کنار داده‌های بین‌المللی آنالیز و تحلیل شود و نتایج آن به عنوان شواهد علمی به کشور بازگردد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه تمایل داریم برای نیازهای تحقیقاتی حوزه سلامت از روابط بین الملل کمک بگیریم تا با کمترین هزینه به بیشترین اهداف برسیم گفت: در تجهیز آزمایشگاه‌ها، ایجاد فرصت تحقیقاتی، تهیه کتاب‌ها، پروژه‌های تحقیقاتی، بازدید علمی، جوایز بین‌المللی مشترک، مراکز تحقیقاتی مشترک و غیره امکان تعاملات بین المللی وجود دارد. در حال حاضر همکاری‌هایی در این سطح وجود دارد ولی تشکیلاتی و نظام‌مند نیست بیشتر مبتنی بر ارتباطات و توانمندی‌های شخصی محققان و مراکز تحقیقاتی است.

وی بر توسعه صادرات محصولات شرکت های دانش بنیان تاکید کرد و افزود: متاسفانه دو تهدید عمده برای توسعه صادرات محصولات شرکت های دانش بنیان وجود دارد. یکی نبود اعتماد به محصولات تولید داخل به این معنا که  مصرف‌کنندگان بر کارایی محصولات باور لازم را ندارند و نکته بعدی نداشتن تفکر صادراتی توسط شرکت‌های دانش بنیان است که بدون نگاه به بازارهای داخلی و خارجی فقط اقدام به تولید محصول می‌کنند. باید در جهت این رفع این موانع اقدامات اساسی انجام شود.

پناهی در ادامه پیشنهاد تشکیل کمیته توسعه صادرات و بین المللی‌سازی فناوری‌های سلامت را مطرح کرد و گفت: هم افزایی میان نهادهای دولتی و خصوص، ارزیابی وضعیت توسعه صادرات و بین المللی سازی فناوری‌های مرتبط با سلامت، کمک به رفع موانع قانونی، حمایت و پشتیبانی و تسهیل فرآیندهای صادراتی با توجه به اهداف کلان بر اساس قوانین، مقررات و ضوابط مرتبط از جمله وظایف و برنامه های این کمیته خواهد بود.

به گزارش ایسنا در پایان محمدحسین نیکنام مدیر کل همکاری‌های بین‌الملل وزارت بهداشت نیز توجه و اهتمام معاونت تحقیقات وزارت بهداشت و شخص دکتر پناهی به مقوله ارتباطات بین الملل شایسته قدردانی دانست و گفت: با استمرار جلسات و بررسی زمینه‌های همکاری توسعه روابط میان دو معاونت با توجه ویژه پیگیری شود، امیدوارم در جلسات بعدی شاهد اجرایی شدن بخشی از موارد مطرح شده باشیم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.