به دنبال برقراری فوق‌العاده خاص هستیم
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، یکی از نمونه‌های این اعتراضات، در قامت پزشکان خانواده شیراز تجلی پیدا کرد که بعد از مذاکرات زیاد و وعده‌های بی‌ثمر، آن گاه که به خواسته به حق خود نرسیدند، تاریخ دوم اسفند ماه را به‌عنوان پایان کار خود مشخص کردند. کمی آن طرف‌تر تجمع اینترن‌های بیمارستان فیروزگر که در اعتراض به عدم پرداخت مابه‌التفاوت افزایش کمک هزینه مصوب اینترنی، اقدام به اعتراض کردند.

حالا و امروز نوبت به پرستاران و مدافعین سلامت رسید که ساختمان بلوار ایوانک را میعادگاه اعتراض خود قرار دادند و به صورت دسته‌جمعی مقابل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تجمع کردند. خبرنگار پایگاه خبری پزشکان و قانون بنا به رسالت خبری خود، در جمع پرستاران حاضر شد و تلاش کرد تا حرف‌های آنان را بشنود. 

به دنبال برقراری فوق‌العاده خاص هستیم

«مطالبات زیادی در بحبوحه شیوع بیماری کرونا در حوزه پرستاری مطرح بوده که بعضا به نتیجه رسیده و برخی هم فرجامی نداشته است.» این را یکی از پرستاران معترض حاضر در این تجمع به خبرنگار پزشکان و قانون می‌گوید: «یکی از مهمترین مطالباتی که امروزه توسط جامعه محترم پرستاری مطرح است، بحث برقراری ضریب فوق‌العاده خاص با ضریب ۳ برای کارکنان است که منجر به افزایش قابل توجه دریافتی آنها می‌شود. در حال حاضرعلی‌رغم دستور اکید رئیس‌جمهور، متاسفانه با توجه به کسری بودجه‌ای که در سال‌های گذشته و سال آتی پیش رو داریم، به نظر می‌رسد که امکان تامین چنین اعتباری برای افزایش دریافتی کارکنان دولت وجود ندارد.»

وی می‌افزاید: «از طرفی سازمان برنامه و بودجه به وزارت بهداشت اعلام کرده که امکان برقراری فوق‌العاده خاص برای کارکنان وجود ندارد. با توجه به اینکه هم‌اکنون در موج ششم کرونا هستیم و طبیعتا سختی کار خیلی زیاد شده و پرسنل فشار زیادی را در بالین متحمل می‌شوند، طبیعتا نیاز دارند که از لحاظ روانی کمی در آسایش باشند، کمااینکه از لحاظ جسمی خیلی تحت فشار هستند. بسیاری از پرسنل ما روزها و حتی ماه‌هاست که از ترس انتقال بیماری، نزدیکان درجه یک خود را ندیدند. تعدادی از آنها علی رغم اینکه اعتراضی ندارند، اما آن زمانی که بیمار و به کرونا مبتلا می‌شوند، به آنها مرخصی استعلاجی داده نمی‌شود و ناچار هستند که علی رغم بیماری، در شیفت‌های کاری حاضر شوند و این اتفاق بسیار دردناک است.»

از کمبود نیرو رنج می‌بریم

«افزایش فشار روی کادر پرستاری کشور به علت کمبود نیروست.» این را یکی دیگر از معترضان امروز به خبرنگار پزشکان و قانون می‌گوید: «ما در زمینه تربیت نیروی پرستاری هیچ کم و کسری نداریم. حدود ۱۹۶ دانشکده پرستاری در کشور سالانه در حال تربیت نیرو هستند، این در حالی است که ۱۰۰ هزار نفر کمبود نیرو داریم که طبیعتا نیاز است اینها استخدام شوند و به شبکه بهداشت و درمان بپیوندند.»

وی تصریح می‌کند: «درواقع نیروی آموزش دیده وجود دارد اما نیرویی که در سیستم کار کند، نیست. لذا بسیار از نیروهایی که به صورت قراردادی شرکتی یا طرحی در حال فعالیتند، خواستار این هستند که طی یک فرایند قانونی و از طریق آزمون تبدیل وضعیت شوند و به صورت پرسنل رسمی به سیستم بهداشت و درمان ملحق شوند.»

این پرستار معترض خاطرنشان می‌کند: «بحث دیگر اجرای صحیح قانون تعرفه‌گذاری پرستاری است، به گونه‌ای که واقعا منجربه افزایش دریافتی پرسنل شود و از فشار کاری پرسنل کم کند. کمااینکه متاسفانه در حال حاضر قانون آن چنان که باید، به طور صحیح اجرا نمی‌شود.»

پایان پیام/

محسن طاهرمیرزایی محسن طاهرمیرزایی

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.