کمترین میزان استفاده از ماسک در نانوایی‌ها و مراکز ورزشی
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، بر اساس اعلام وزارت بهداشتی ها، موج ششم بیماری کرونا به طور نسبی در کشور مهار شده است و به گفته وزیر بهداشت تا حدودی قله اُمیکرون را رد کرده‌ایم. در عین حال بر اساس جدیدترین به روز رسانی ها، تعداد شهرهای با وضعیت قرمز کرونایی در کشور، از ۳۳۷ به ۱۸۴ شهر کاهش یافت و در مجموع بر اساس آخرین وضعیت رنگبندی کرونایی شهرهای کشور، در حال حاضر  ۱۸۴ شهر در وضعیت قرمز،   ۱۸۷ شهر در وضعیت نارنجی،   ۷۶ شهر در وضعیت زرد و یک شهر، یعنی شهرستان کنارک در استان سیستان و بلوچستان تنها شهر با شرایط عادی و به رنگ آبی در لیست رنگ بندی شهرستان ها است.

بر همین اساس هم روز گذشته، ستاد ملی مقابله با کرونا مصوبات جدیدی را بر اساس شرایط بیماری کووید۱۹ در کشور تعیین کرد و اعلام شد که با توجه به مهار نسبی موج ششم بیماری کرونا در شرایط فعلی، هموطنان می توانند برای سفرهای نوروزی به شرط واکسیناسیون کامل "مگر به دلیل عدم گذشت فاصله زمانی ۳ ماهه با دوز قبلی" برنامه ریزی کنند.

البته در این مصوبه تاکید شده که "این تصمیم مشروط به عدم اوج گیری مجدد بیماری است. چنانچه رعایت شیوه نامه های بهداشتی نشود و بیماری مجددا اوج بگیرد، در مورد سفرها تصمیم جدید گرفته خواهد شد."

در عین حال ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده است که  کلاس های کلیه مقاطع تحصیلی آموزش عالی که به دلیل بیماری کرونا به صورت غیرحضوری برگزار می شده، باید حضوری برگزار شوند.

با این حال اما، بر اساس اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور در هفته منتهی به چهارم اسفند ماه ۱۴۰۰ "از ۲۷ بهمن تا ۴ اسفند ماه" همچنان پایین و بالغ بر ۵۷.۶۴ درصد بوده است، موضوعی که می تواند در تعطیلات عید و با افزایش سفرها، خطر انتقال بیماری را بیشتر کند.

روند رعایت پروتکل‌های بهداشتی را از ۲۷ بهمن تا چهارم اسفند ماه ۱۴۰۰ می‌توانید در نمودار زیر مشاهده کنید:

در عین حال میانگین میزان رعایت بهداشت فردی در اماکن عمومی استان‌های کشور در بازه زمانی۲۰  بهمن تا چهارم اسفند ماه ۱۴۰۰، بالغ بر ۶۱.۱۵ درصد بوده است. در این شاخص بیشترین میزان رعایت مربوط به فرودگاه‌ها با ۹۷.۵۰ درصد رعایت است و کمترین میزان رعایت هم مربوط به نانوایی ها با ۵۷.۶۸ درصد است.

میانگین استفاده از ماسک در شاغلین و خدمت گیرندگان به تفکیک اماکن عمومی استان‌های کشور نیز در این مدت، ۵۵.۲۷ درصد بوده است که بیشترین میزان استفاده از ماسک در اماکن عمومی مربوط به مدارس با ۸۸.۲۳ درصد و کمترین میزان استفاده از ماسک مربوط به مراکز ورزشی با ۴۶.۶۶ درصد است.

میانگین درصد رعایت پروتکل فاصله‌گذاری در اماکن عمومی استان‌های کشور از ۲۰ بهمن تا چهارم اسفند ماه ۱۴۰۰، ۵۶.۱۹ درصد بوده است که بیشترین میزان رعایت مربوط به ادارات و سازمان ها با ۸۶.۱۴ درصد و کمترین میزان رعایت مربوط به مهدهای کودک با ۴۶.۴۱ درصد بوده است.

همچنین میانگین رعایت تهویه مناسب در اماکن عمومی استان‌های کشور از ۲۷ بهمن تا چهارم اسفند ماه ۱۴۰۰، ۵۹.۸۵ درصد بوده است. در عین حال بیشترین میزان رعایت مربوط به مراکز تفریحی با ۹۱.۴۸ درصد و کمترین میزان رعایت نیز مربوط به مراکز ورزشی با ۵۰.۷۸ درصد رعایت بوده است.

در عین حال میانگین درصد رعایت پروتکل واکسیناسیون در اماکن عمومی کشور از ۲۰ بهمن تا چهارم اسفند ماه ۱۴۰۰، ۸۷.۳۶ درصد بوده است. بیشترین میزان رعایت پروتکل واکسیناسیون در اماکن عمومی در فرودگاه ها با ۱۰۰ درصد و کمترین میزان در مهدهای کودک با ۷۹.۵۷ درصد بوده است.

در عین حال طبق اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، بر اساس اقدامات ناشی از تشدید بازرسی‌ها از تاریخ ۲۷ بهمن تا چهارم اسفند ماه ۱۴۰۰، از تعداد ۳۵۷۷۸۰۷ مراکز تهیه، توزیع و عرضه و فروش مواد غذایی، اماکن عمومی و واحدهای کارگاهی تحت پوشش، بالغ بر ۲۱۲۴۵۹ مورد بازرسی انجام شده است.

همچنین طی این مدت تعداد ۳۵۷۱۲ مرکز از مراکز تهیه، توزیع، عرضه و فروش مواد غذایی، اماکن عمومی و واحدهای کارگاهی اخطار گرفته و به مراجع قضایی معرفی شده‌اند و ۱۱۹۸ مورد از این مراکز نیز پلمب شده‌اند.


چالش های مهم  وپر خطر در مدارس

بر اساس اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت،  از ۲۷ بهمن تا سوم اسفند ماه ۱۴۰۰، تعداد ۳۴۷۶ بازرسی نیز از مدارس انجام شده است.

چالشهای مهم و پرخطر در مدارس عبارتند از:

_ متناسب نبودن فضای کلاس ها با تعداد دانش آموزان "پذیرش بیش از حد ظرفیت کلاس"

_ عدم رعایت فاصله گذاری مناسب بین دانش آموزان

_ عدم رعایت چیدمان صندلی بر اساس فاصله

_ عدم رعایت استفاده از ماسک در بین دانش آموزان کارکنان مدرسه

_ فراهم نبودن شرایط مناسب برای تهویه وجریان هوا در کلاس ها

_ تجمع والدین در مقابل ورودی وخروجی مقابل مدارس

ایسنا

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.