اوایل فروردین سال آینده وارد سیر نزولی پیک امیکرون می‌شویم
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، حمیدرضا جماعتی درباره وضعیت ایران در پیک امیکرون گفت: در پیک امیکرون تقریبا کل کشور به رنگ قرمز درآمد. البته این وضعیت را در ستاد ملی کرونا پیش بینی می‌کردیم. شروع پیک از اوایل بهمن بود. پیش بینی می‌شود در نیمه اول اسفند به قله پیک برسیم. پیش‌بینی متخصصان اپیدمیولوژی این است که بین دو تا چهار هفته ممکن است در قله پیک بمانیم و از اوایل فروردین سال آینده وارد سیر نزولی پیک امیکرون می‌شویم و بعد از حدود چهار هفته در اوایل اردیبهشت به وضعیت عادی برسیم و از پیک ششم کرونا خارج شویم.

دبیر کمیته علمی ستاد ملی کرونا ادامه داد: پیش‌بینی‌ها این است که در قله پیک امیکرون میزان مرگ‌ها به حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر در روز برسد. پیش‌بینی‌های قبلی این بود که در قله پیک ششم به حدود ۲۰۰ مرگ در روز برسیم اما بعدا شواهد نشان داد که این میزان بیشتر است اما به ۳۰۰ نفر نمی‌رسد. نمودار پیش‌بینی پیک امیکرون بر اساس تجربه اروپا و آمریکاست و به نظر می‌رسد مدل پیک امیکرون در ایران شبیه کشورهای دیگر باشد.

وی افزود: میزان سرایت امیکرون حدود سه برابر سویه دلتای کروناست و قدرت سرایت آن بالاتر است و به همین علت افراد خیلی بیشتری نسبت به پیک قبلی با سویه دلتا به بیماری گرفتار می‌شوند اما به علت واکسیناسیون انجام شده و ایمنی که بر اثر ابتلای تعداد زیادی از مردم در پیک‌های قبلی ایجاد شده با وجود جهش‌های متعدد و بیش از ۵۴ جهش ویروس کرونا در سویه امیکرون که ۳۲ جهش آن فقط در اسپایک پروتئین یعنی قسمتی از ویروس که می‌تواند وارد سلول بشود باز میزان شدت بیماری در مبتلایان کمتر است. جهش ویروس کرونا در سویه امیکرون باعث شده میزان سرایت و نفوذ ویروس به سلولهای بدن افزایش پیدا کند اما گرفتاری ریه، شدت بیماری و بستری شدن بیماران نسبت به سویه دلتا کمتر است.

جماعتی گفت: حدود ۸۰ درصد مبتلایان به امیکرون با علایم خفیف درگیر می‌شوند و بیشتر افرادی که به بیمارستان می آیند کسانی هستند که یا سن بالا دارند یا به علت بیماری زمینه ای مثل سرطان، نقص سیستم ایمنی دارند یا واکسن نزده اند یا افرادی هستند که پیوند عضو داشته اند و داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف می کنند یا افراد و بچه های سنین پایین هستند که واکسن نزده اند و در سویه های قبلی به کرونا مبتلا نشده اند.

دبیر کمیته علمی ستاد ملی کرونا اظهار کرد: شواهد نشان می دهد حدود ۲۰ درصد مبتلایان به امیکرون در ایران در سنین زیر ۱۲ سال بوده‌اند. در برخی کشورها مثل آمریکا تعداد مبتلایان این گروه سنی تا ۳۵ درصد هم گفته شده است. در سویه‌های قبلی چون میزان درگیری کودکان کمتر بود، واکسیناسیون کودکان انجام نشد و این مسئله در ابتلای بیشتر کودکان به امیکرون در کشور موثر است.

وی در خصوص میزان اثربخشی واکسن‌های کرونا بر سویه امیکرون افزود: شواهد نشان می‌دهد در افرادی که هر سه دز واکسن کرونا را زده‌اند، تزریق واکسن حدود ۸۰ تا ۸۸ درصد توانسته، جلوی بستری و مرگ و میر کرونا را بگیرد. شواهد این ادعا در بخش‌های بیمارستانی و آی سی یوها نیز کاملا مشهود است و اکثر کسانی که در بخش‌های بیمارستانی بستری هستند یا دچار نقص سیستم ایمنی هستند یا اصلا واکسن نزده‌اند یا ناقص واکسن زده‌اند و هر سه دز واکسن را نزده‌اند، بنابراین ایمنی کافی را ندارند. اقدام بسیار مهم دیگر زدن ماسک است و اگر به صورت صحیح و محکم روی بینی و دهان قرار بگیرد حدود ۳۰ درصد جلوی گرفتن بیماری را می‌گیرد و اگر ۸۰ درصد جامعه به صورت مناسب ماسک بزنند میزان مرگ‌ومیر کرونا حدود ۵۰ درصد کم می‌شود.

جماعتی ادامه داد: اثر واکسن‌ها عمدتا این است که جلوی ابتلای شدید و مرگ را می‌گیرد. البته اینکه امیکرون در مواردی از سیستم دفاع واکسن‌های موجود فرار می‌کند، تا حدی درست است. مساله مهم این است که اثربخشی واکسن‌های موجود روی سویه‌های قبلی کرونا بررسی شده اما میزان اثربخشی واکسن‌ها روی سویه امیکرون مشخص و اعلام نشده است. اینکه گفته می‌شود واکسن ها مثلا ۷۰ یا ۸۰ درصد روی کرونا اثر دارد، منظور سویه‌های قبلی کروناست. اگر بخواهیم اکنون برای تولید واکسن جدید موثر بر امیکرون اقدام کنیم، زمان کافی نداریم. البته دو شرکت واکسن ساز داخلی اقدامات لازم برای تولید واکسن موثر بر امیکرون را شروع کرده‌اند و دنبال مجوز هستند تا فازهای بالینی را انجام دهند اما رسیدن آنها به نتیجه حداقل دو ماه زمان می‌برد.

دبیر کمیته علمی ستاد ملی کرونا در خصوص اینکه چرا با وجود اثربخشی نامشخص واکسن‌های موجود در پیشگیری از ابتلا به امیکرون به جای تاکید بر دز سوم واکسن روی برقراری محدودیت‌های اجتماعی و تعطیلی اماکن عمومی تاکید نمی‌شود اظهار کرد: حرف شما را قبول داریم. ما هم به عنوان اعضای کمیته علمی ستاد ملی کرونا اجرای همان پروتکل‌های سختگیرانه را قبول داریم در تمام دنیا هم همین اقدام را انجام داده‌اند، ممنوعیت حضور در اماکن عمومی، تعطیل شدن برخی مشاغل، سختگیری در استفاده از ماسک در کنار اجبار در تزریق دز سوم واکسن در همه جای دنیا مطرح است، این موارد کاملا مورد قبول است. نمی‌توانیم حرف غیر علمی بزنیم.

وی اظهار کرد: عامل مهم پیشگیری از شیوع بالا، رعایت همین پروتکل‌هاست که مهمترین آن زدن ماسک و بعد رعایت فاصله فیزیکی است که متاسفانه در بسیاری از اماکن عمومی و مکان‌های شغلی رعایت نمی‌شود و به همین علت واکسن‌ها نمی توانند خیلی در پیشگیری از ابتلا موثر باشند اما در پیشگیری از مرگ موثر هستند، اعمال محدودیت‌ها، جلوی شلوغ شدن انفجاری بیمارستان‌ها را می‌گیرد و به طور غیر مستقیم به کاهش موارد مرگ کرونا و فشار کاری روی پرسنل بیمارستان‌ها را هم کم می‌کند. کمیته علمی کرونا بر اساس همین شواهد، پیشنهادهای لازم را به ستاد ملی کرونا داده است اما کمیته فقط یک نهاد مشورتی است و تصمیم‌ها در ستاد ملی کرونا گرفته می‌شود

به گزارش ایرنا جماعتی در پایان اضافه کرد: وزارت بهداشت پیشنهادهای لازم را برای اعمال محدودیت‌ها داده است اما در هر صورت فقط مشورت می‌دهیم و در نهایت مسئولان در سطوح بالا و در ستاد ملی کرونا با توجه به همه ملاحظات اقتصادی و اجتماعی و بهداشتی تصمیم‌اگر بخواهیم اکنون برای تولید واکسن جدید موثر بر امیکرون اقدام کنیم، زمان کافی نداریم. البته دو شرکت واکسن ساز داخلی اقدامات لازم برای تولید واکسن موثر بر امیکرون را شروع کرده‌اند و دنبال مجوز هستند تا فازهای بالینی را انجام دهند اما رسیدن آنها به نتیجه حداقل دو ماه زمان می‌برد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.