برگزاری اولین و بزرگ‌ترین آزمون جامع توجیهی بدو خدمت وزارت بهداشت
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سیف‌الله مرادی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت طی چندین نوبت اقدام به جذب و یا ارتقای وضعیت منابع انسانی به تعداد بیش از ۵۰۰۰۰ نفر کرده است گفت: با عنایت به قرارگیری در پاندمی کرونا و محدودیت‌های پدید آمده در برگزاری دوره‌‏های آموزشی همچنین نظر به اهمیت آموزش کارمندان جهت آگاهی از حقوق و قوانین جاری در ابتدای ورود به سازمان به‌ویژه منابع انسانی حیطه بهداشت و درمان که در این پاندمی نقشی حیاتی را بر عهده دارند، نیاز به آموزش جامع این افراد بیش‌ازپیش احساس می‌شد.

وی افزود: اهمیت کسب آگاهی از قوانین اختصاصی و یادگیری مهارت‎‌های کاربردی ابزاری و اجتماعی در طول خدمت، به‌طور عادلانه به‌ویژه جهت منابع انسانی حوزه بهداشت و درمان که ازجمله کارکنان تخصصی محسوب می‌شوند، بر کسی پوشیده نیست، از این‌ رو اداره کل منابع انسانی معاونت توسعه مدیریت و منابع اقدام به برگزاری دوره کشوری توجیهی بدو خدمت از طریق سامانه آموزش و توانمندسازی منابع انسانی کرده است. دوره‌ توجیهی بدو خدمت برای تمامی کارمندان مشمول آموزش اعم از رسمی، پیمانی، قراردادی و قرارداد پزشک خانواده با حداقل مدرک تحصیلی دیپلم الزامی است. کارمندان جدیدالاستخدام مکلف هستند در شش ماه ابتدایی خدمت خود در این دوره ثبت‌نام کنند و حداکثر در دو سال ابتدای خدمت خود این دوره را با موفقیت بگذرانند.

مدیرکل منابع انسانی وزارت بهداشت گفت: مدت‌ زمان آموزشی ۱۸۰ ساعت در نظر گرفته‌ شده است و خارج از سقف سالانه آموزش کارمندان لحاظ می‌شود، گفت: مشمولان مادامی‌که موفق به گذراندن این دوره نشده‌اند، اجازه شرکت در سایر دوره‌های آموزشی را نخواهند داشت. حد نصاب قبولی در این دوره کسب حداقل ۶۰ درصد نمره آزمون جامع نهایی است و امتیاز ناشی از آن، همانند سایر دوره‌های آموزشی در امتیازات و سازوکارهای انگیزشی لحاظ می‌شود. با توجه به اینکه این دوره آموزشی نخستین دوره توجیهی بدو خدمت است که به‌طور هماهنگ کشوری از طریق معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت برگزار می شود، سایر عناوین به‌عنوان دوره‌ توجیهی بدو خدمت به جایگزینی این دوره،‌ مطابق بخشنامه شماره ۳۷۹۷/۲۰۹/د مورخ ۱۰ مرداد سال جاری از تاریخ بخشنامه فاقد اعتبار است.

مردای با اشاره به تعداد ثبت‌نام‌شده در این دوره اظهارکرد: در این دوره تاکنون بیش از۴۶ هزار نفر پیش ثبت‌نام ‌شده‌اند که ۳۰ هزار و ۶۵۹ نسبت به نهایی کردن ثبت‌نام خود اقدام کرده‌اند. از این میان ۱۲ هزار و ۴۰۴ نفر مجاز به شرکت در اولین آزمون جامع توجیهی بدو خدمت خواهند بود. دانشگاه‎های علوم پزشکی مازندران، اصفهان و کرمانشاه به ترتیب بیشترین افراد پیش ثبت‌نام شده را دارند و شرکت مادر تخصصی، دارویی و تجهیزات پزشکی کشور تاکنون از کمترین تعداد افراد پیش ثبت‌نام شده برخوردار بوده است.

وی با اشاره به اینکه این دوره در هفت فصل تنظیم شده است که سه فصل ابتدایی آن به آشنایی با کلیات نظام سلامت و مجموعه وزارت بهداشت، مباحث قانونی حاکمیتی، عمومی و مباحث اختصاصی تخصیص‌یافته است افزود: فصل چهارم به آموزش مباحث کار با رایانه در مجموعه وزارت بهداشت می‌پردازد و فصل پنجم و ششم به آموزش مهارت‌های زندگی کاری و مفاهیم و ارزش‌های سازمانی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پرداخته است. فصل هفتم نیز توسط هر دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی و سازمان وابسته به‌طور اختصاصی تنظیم شده است تا کارمندان به‌طور ویژه با محل خدمت خود آشنا شوند.

مدیرکل منابع انسانی وزارت بهداشت با بیان اینکه به‌ زودی اولین و بزرگ‌ترین آزمون جامع توجیهی بدو خدمت وزارت بهداشت برگزار می‌شود گفت: اولین آزمون جامع کشوری دوره توجیهی بدو خدمت روز پنج‌شنبه ۱۹ اسفندماه سال جاری به‌صورت هماهنگ حضوری در سراسر کشور برگزار می شود و داوطلبان این آزمون کارمندان جدید الاستخدام و یا ارتقا وضعیت یافته‎ای هستند که در این دوره آموزشی از طریق سامانه آموزش و توانمندسازی منابع انسانی اقدام به شرکت در دوره و قبولی در آزمون‌های الکترونیک آن کرده‌اند.

مرادی تصریح کرد: با عنایت به الزام قرارگیری سوگندنامه در پرونده پرسنلی شاغلان جدیدالاستخدام مطابق بخشنامه شماره ۱۰۸۷/۲۰۹/د به تاریخ ۱۸ اردیبهشت سال جاری موضوع منشور اخلاقی و اداری و اخلاق حرفه‌ای کارگزاران نظام سلامت، متن سوگندنامه در انتهای دوره آموزشی توجیهی بدوخدمت قرار داده شده است که می‌بایست توسط شرکت‌کنندگان پس از نگارش دستی، امضا و پس از ثبت اثرانگشت، به‌صورت فیزیکی در پرونده پرسنلی کارمند بایگانی شود.

به گزارش وبدا وی در پایان با اشاره به اینکه مرکز سنجش آموزش پزشکی به‌عنوان متولی برگزاری این آزمون، با همکاری و مشارکت معاونت توسعه مدیریت و منابع، اداره کل منابع انسانی، دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی و سازمان‎های وابسته از طریق قطب‎های دانشگاهی کشور اقدام به برگزاری آزمون می کند اظهار کرد: داوطلبان مجاز به شرکت در اولین آزمون جامع توجیهی بدو خدمت می‌توانستند از یک تا ۸ اسفندماه از طریق سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی در این آزمون ثبت‌نام کنند. عدم ثبت‌نام داوطلبان مجاز به شرکت در آزمون در سایت مرکز سنجش به‌منزله انصراف تلقی می‌شود. منابع آزمون از طریق پروفایل شخصی داوطلبان در سامانه آموزش و توانمندسازی منابع انسانی قابل‌دسترس است و نتایج نیز از طریق همین سامانه به کارمندان اعلام خواهد شد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.