حذف مالیات از مواد دخانی اقدامی غیر عادی در سیستم‌ کنترل دخانیات جهانی
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، غلامرضا حیدری درباره مخالفت‌های بند الحاقی ۶ تبصره ۷ قانون مجلس شورای اسلامی گفت: افرادی که از طرح حذف شدن مالیات بر سیگار دفاع می‌کنند اطلاعات علمی و آگاهی کامل از اجرای برنامه‌های کنترل دخانیات در کشور ندارند.

وی با انتقاد از این ادعا که افزایش قیمت دخانیات باعث افزایش قاچاق می‌شود افزود: این افراد دقیقاً از تجارب موفق ترین کشورهای دنیا در زمینه کنترل مصرف دخانیات بی اطلاع هستند، افزایش قاچاق سیگار در کشورها هیچ ارتباطی به قیمت دخانیات ندارد، اگر قرار باشد در کشوری سیگار گران شود و قاچاق افزایش پیدا کند باید در کشورهایی که گران‌ترین سیگارها را مثل نروژ، انگلستان و یا سوئد دارند حجم قاچاق هم بالا برود، در صورتی که اصلاً روند به این شکل نیست.

رئیس مرکز تحقیقات کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی ادامه داد: برعکس در کشورهایی مثل آلبانی و یا مولداوی که سیگار بسیار ارزان است، بالاترین میزان قاچاق سیگار گزارش می‌شود، افزایش مالیات دخانیات و یا گران‌تر شدن آن هیچ ارتباطی با افزایش قاچاق ندارد، نتایج مطالعات دوره‌ای در تهران نشان می‌دهد طی بیست سالی که افزایش قیمت مالیات بر سیگار را داشته ایم میزان قاچاق دخانیات کمتر شده است. قاچاق دخانیات در این بازه زمانی از عدد ۳۰ درصد در حال حاضر به کمتر از ۱۰ درصد رسیده است.

حیدری با بیان اینکه تنها یک برند سیگار به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود گفت: این سیگار هم ممنوعیت ورود و تهیه دارد و مابقی سیگارها یا به صورت قانونی وارد می‌شود و یا محصولی مشترک است که در ایران تولید می‌شود، سیگارهای موجود در کشور اعم از چینی، کره‌ای و ژاپنی به شکل مشترک در ایران ساخته می‌شود، بر عکس همه دنیا که سیگارهای قاچاق سیگارهای ارزان‌تری هستند در کشور ما سیگار قاچاق گران‌تر است، این موضوع که افزایش قیمت دخانیات باعث افزایش قاچاق می‌شود، کاملاً بی پایه و اساس است.

وی با انتقاد از افرادی که عنوان می‌کنند سیگار یک نیاز برای کشور تلقی می‌شود و ممکن است یک فرد با شرایط مالی دشوار برای تأمین سیگار دچار چالش شود نیز اظهار کرد: ممکن است فردی در دهک پایین به دنبال تهیه ماده مخدر دیگری باشد! این سوال پیش می‌آید که آیا باید این ماده مخدر را هم راحت تر در اختیار او قرار دهیم.

رئیس مرکز تحقیقات کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی همچنین این ادعا هم که مواد دخانی در سبد خانوار ایرانی جایگاه ویژه ای دارد را هم بی اساس دانست و اضافه کرد: تنها ۲۰ درصد مردم ایران سیگار مصرف می‌کنند و این در حالی است که اگر این افراد سیگار ارزان‌تر در اختیار داشته باشند مصرف بیشتری هم خواهند داشت و در ادامه عارضه‌های جسمی بیشتری هم تجربه خواهند کرد، ۸۰ درصد جمعیت کشور سیگار نمی کشند، بدون شک هزینه‌هایی که مصرف بی رویه سیگار به سیستم سلامت تحمیل می‌کند متوجه ۸۰ درصد غیر سیگاری هم خواهد شد.

حیدری گفت: مصرف سیگار ارزان‌تر با تعداد مصرف و در ادامه ابتلاء به انواع بیماری‌ها در ارتباط مستقیم است، بستری شدن و درمان بیماری‌های پیچیده‌ای که در پی مصرف سیگار ایجاد می‌شود، هزینه‌های پنهانی است که به سیستم سلامت فشار وارد می‌کند و تأثیر آن در زندگی ۸۰ درصد مردم اثر مستقیم دارد، به نظر می‌رسد کاهش قیمت مصرف محصولات لبنی و میوه‌ها که کالای اصلی در سبد خانواراست راه حل مطمئن‌تری برای کمک به اقتصاد باشد.

وی افزود: دخانیات کالای زیان آور است، ایران یکی از کشورهای عضو معاهده جهانی کنترل دخانیات است و بر اساس این عضویت باید هر دو سال یکبار گزارشی از فعالیت‌های انجام شده ارائه دهد، طی این سال‌ها به رغم این که در کنترل دخانیات فعالیت‌هایی داشته ایم اما نتوانسته ایم برنامه‌ها را به طور کامل اجرا کنیم، راهکار افزایش مالیات بر دخانیات اولین پیشنهاد سازمان بهداشت جهانی است و کشورهایی که این کار را دنبال نمی‌کنند، کشورهای ضعیف در کنترل دخانیات و حفظ سلامت جامعه هستند.

رئیس مرکز تحقیقات کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی تاکید کرد: نباید به بهانه گسترش کارخانجات محصولات دخانی و تولیدات مشترک با سلامت مردم بازی کنیم، بلکه باید با برنامه‌ای منسجم راهکار ارائه دهیم، بدون شک زمانیکه مواد دخانی بیشتری مصرف شود، عارضه‌ها و شرایط درمان همه کشور را دچار فشار می‌کند.

به گزارش مهر حیدری در پایان اضافه کرد: تجربه دنیا نشان می‌دهد افزایش مالیات بر مواد دخانی بر کاهش مصرف دو رده کاملاً اثر گذار است، اولین گروه افراد کم درآمد جامعه و دومین گروه کم سن و سال‌ها هستند بنابراین باید با راهکارهایی میزان مصرف در این گروه‌ها را به کمترین میزان برسانیم، حذف مالیات از مواد دخانی اقدامی غیر عادی در سیستم‌های کنترل دخانیات جهانی تلقی می‌شود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.