جایگاه ایران در پیوند کودکان از سلول های بنیادی خونساز
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، امیرعلی حمیدیه با بیان اینکه قصه پیوند کودکان در دانشگاه علوم پزشکی تهران قصه‌ای طولانی است گفت: علت آن این است که پس از جنگ تحمیلی قرار بود پیوند در بالغین و کودکان کشور آغاز شود. آن زمان حدود ۱۰ سال بود که در دنیا راه اندازی شده بود ولی در ایران فقط در رده سنی بالغین شروع به کار کرد و مجدد گروه کودکان مظلوم واقع شد.

وی افزود: اکنون که حدود ۳۰ سال از شروع پیوند بالغین در دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌گذرد و پیوند کودکان قدمت کمتری دارد. از سال ۱۳۸۷ در بیمارستان شریعتی پیوند کودکان را شروع کردیم و با وجود مشکلاتی چون تفاوت setting خدمات کودکان و بزرگسالان ۱۲۰۰ پیوند کودک در بیمارستان بزرگسالان شریعتی انجام شد، پیوند مختص بیماران سرطانی نیست بلکه بسیاری از بیماران نقص ایمنی، متابولیک، نورولوژی، روماتولوژی و بیش از ۷۰ نوع بیماری صعب‌العلاج نیازمند سلول‌های بنیادی خونساز است. در ابتدای سال ۱۳۸۵ فقط پیوندهای ابتدایی انجام می‌شد و بعد پیوند بند ناف در بخش کودکان از دهندگان غیر از خواهر و برادر سازگر و پیوند از دهندگان غیر خویشاوند شروع شد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: روزنامه شهر ریاض عربستان اظهار کرده که اولین سلول‌های بنیادی خونساز در منطقه شرق مدیترانه در ایران و دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شده است و منجر به دریافت جایزه جشنواره ابن سینا در زمان خود شد. در نهایت ایده دانشگاه علوم پزشکی تهران شبکه ملی اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خونساز ایران را تشکیل داد که در سال ۱۳۹۴ به عنوان سامانه در وزارت بهداشت راه افتاد. در بیمارستان شریعتی امکاناتی چون PICU نداشتیم که در سال ۱۳۹۵ بخش پیوند به بیمارستان مرکز طبی کودکان انتقال یافت.

به گزارش مهر حمیدیه در پایان گفت: در مرکز طبی کودکان با ۹ تخت سالانه ۱۰۰ مورد پیوند سلول‌های بنیادی در مرکز انجام شده که دنیا مرکز طبی را به عنوان سانتر بزرگ پیوند کودکان می‌شناسد. بخش پیوند، واحد آفرزیس و فتوفرزیس، بخش بستری سرپایی، آزمایشگاه فراورده‌های سلولی، بخش مراقبت‌های بعد از پیوند و اتاق تمیز و اکنون درمانگاه پیوند با مسئولین بیمارستان به لحاظ تجهیزات و ساختار کامل شد، ۱۲۰۰ مورد پیوند کودکان در ۱۲ سال در بیمارستان شریعتی و ۵۲۱ پیوند کودکان طی ۵ سال در بیمارستان مرکز طبی کودکان انجام شده است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.