تجدید نظر جدی در میزان تعرفه های خدمات تشخیصی ودرمانی سال آینده
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، متن نامه محمد رئیس زاده خطاب به ابراهیم رئیسی در ذیل  آمده است:
 
ریاست محترم جمهوری اسلامی
جناب حجه الاسلام والمسلمین دکتر رئیسی

سلام علیکم

به استحضار می رساند در سالهای گذشته شورایعالی بیمه سلامت، برخلاف نص صریح ماده ۸ قانون بیمه همگانی که "مبنای تعیین تعرفه های خدمات تشخیصی و درمانی را قیمتهای واقعی و نرخ سرانه حق بیمه درمانی" دانسته است، افزایش تعرفه ها را تنها بر اساس مدیریت نامطلوب منابع سازمانهای بیمه گر، تعیین می کرده است، که اختلاف آن با نرخ رشد تورم و قیمتهای واقعی، نابسامانیهای بسیاری را در حوزه بهداشت و درمان باعث شده است.

در سال جاری سازمان نظام پزشکی براساس کارشناسی های دقیق انجام شده، قیمت واقعی خدمات در سال ۱۴۰۱ را محاسبه و با ملاحظه کامل وضعیت اقتصادی کشور و مردم افزایش ۶۰ درصدی تعرفه ها را برای امکان تداوم و افزایش کیفیت ارائه خدمات به مردم، به شورایعالی بیمه سلامت پیشنهاد کرد. اما شورایعالی چون به روال سنوات قبل، رشد۳۰ -۲۵درصدی حقوق و دستمزد "که منبع اصلی حق سرانه بیمه و منابع سازمانهای بیمه گر می باشد" را پیش بینی می کرد افزایش ۲۸/۵  درصدی تعرفه ها را "۴/۵درصد کمتر از سال قبل" به سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد. در حالیکه سازمان نظام پزشکی که تنها نماینده صنفی خیل عظیم جامعه پزشکی و بدنه کارشناسی آن در شورایعالی می باشد با این پیشنهاد مخالف بود و صورتجلسه را امضا نکرد. چرا که این عدد حداقل ۵۰ درصد از قیمت واقعی خدمات در سال ۱۴۰۱ پایین تر بود و موسسات و مراکز ارائه دهنده خدمات سلامت، را با مشکلات جدی در ارائه خدمت مواجه می کرد.

همانگونه که مستحضرید، اخیرا شورایعالی کار رشد ۵۷/۴ درصدی حقوق و دستمزد در سال ۱۴۰۱ را تصویب کرد و در این افزایش، بیشترین رشد را، دستمزد مشمول کسور حق بیمه داشته است که باعث افزایش سرانه پرداختی بیمه شدگان و به تبع آن افزایش منابع مالی سازمانهای بیمه گر خواهد شد.

علاوه بر این صرفه جویی های ناشی از اجرای نسخه الکترونیک توسط اعضای جامعه پزشکی علی رغم همه دشواری هایی که برای آنان داشته است وضعیت منابع مالی سازمانهای بیمه گر را از آنچه که در جلسه شورایعالی بیمه سلامت پیش بینی می شد، مطلوب تر خواهد ساخت.

با عنایت به موارد پیش گفت، از حضرتعالی که همواره به عدالت رفتار کرده اید و کاهش پرداختی از جیب مردم را سرلوحه جدی اقدامات خویش در حوزه بهداشت و درمان برشمرده اید و به رونق محیطهای کسب و کار حساسیت و توجه ویژه ای داشته اید، مصرانه استدعا دارم جهت تحقق این امر و نیز امکان سرپا نگه داشتن مراکز ارائه دهنده خدمات تشخیصی و درمانی، دستور فرمائید شورایعالی بیمه سلامت ضمن تشکیل جلسه   فوق العاده در هفته جاری، رشد تعرفه های تشخیصی – درمانی را براساس قیمت واقعی خدمات و مصوبه اخیر افزایش حقوق و دستمزد تعیین نماید و سازمان برنامه و بودجه هم قبل از پایان سال، آن را برای تصویب به هیات محترم وزیران ارائه نماید چرا که مراکز حوزه سلامت، بر اساس رشد اخیر حقوق و دستمزد، که از ابتدای سال جدید لازم الاجرا می باشد، باید بتوانند حقوق کارکنان خود را بر این اساس به موقع پرداخت نمایند.

دکتر محمد رئیس زاده
رئیس کل

 


روابط عمومی سازمان نظام پزشکی

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.