حذف ارز دارو نداریم، ارز ترجیحی به بیمه‌ها منتقل می‌شود
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، بهرام دارائی گفت: در سال ۱۴۰۱ با انتقال منابع ارز ترجیحی به بیمه‌ها، ارز دارو مستقیما به دست بیماران می‌رسد و این سازوکار باعث از بین رفتن کمبودهای دارویی خواهد شد.

وی افزود: امسال مجلس ۳ میلیارد دلار به صورت ارز یا معادل آن برای حوزه دارو و تجهیزات پزشکی تصویب کرده است که دولت اختیار دارد با سازوکار مناسب این یارانه را به دست مصرف کننده برساند.

دارائی گفت: سال گذشته مجلس سقف ۲ میلیارد دلار ارز ترجیحی را برای حوزه دارو و تجهیزات در نظر گرفته بود که تا پیش از شهریور این ارز به پایان رسید. پس از آن و با نظر رئیس جمهور مبلغ ۷۰۰ میلیون دلار دیگر برای جلوگیری از کمبود برای دارو از سوی دولت تخصیص داده شد. این ارقام به جز ۱.۷ میلیارد دلاری است که سال گذشته برای واردات واکسن کرونا، و واردات تجهیزات و ملزومات تولید واکسن کرونا از سوی دولت ارز ترجیحی اختصاص داده شد.

رئیس سازمان غذا و دارو و معاون وزیر بهداشت با اشاره به کمبودهایی که بر اثر تخصیص ارز ترجیحی در زنجیره دارویی ایجاد می‌شده است، گفت‌: در سال ۱۴۰۱ با انتقال منابع ارز ترجیحی به بیمه‌ها، ارز دارو مستقیما به دست بیماران می‌رسد و این سازوکار باعث از بین رفتن کمبودهای دارویی خواهد شد. البته دولت همچنان این اختیار را دارد که ارز ترجیحی را به سیاق گذشته به وارد کننده تخصیص دهد،‌ یا اینکه برای برخی اقلام دارویی و تجهیزات ارز ترجیحی به بیمه، وبرای برخی دیگر به وارد کننده تخصیص داده شود. زمان اجرای این طرح به دولت واگذار شده است.

دارائی در پایان اطمینان داد با تخصیص مابه‌التفاوت ارز ترجیحی به بیمه‌ها،‌ شاهد از بین رفتن کمبودهای دارویی و کاهش پرداختی مردم در حوزه دارو خواهیم بود. صداوسیما

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.