سویه‌های مختلف کرونا علائم کووید طولانی‌مدت متفاوتی دارند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محققان داده‌های ۴۲۸ بیمار را که به دلیل کووید-۱۹ در بیمارستان بستری شده بودند و بعدها در یک سرویس سرپایی کووید در بیمارستان دانشگاه کارگی ایتالیا در فاصله ژوئن ۲۰۲۰ تا ژوئن ۲۰۲۱ تحت درمان قرار گرفتند، تجزیه و تحلیل کردند. از این بیماران ۵۹ درصد مرد بودند و میانگین سنی ۶۴ سال داشتند. میانگین طول مدت بستری ۱۰ روز و میانگین زمان پیگیری پس از ترخیص از بیمارستان ۵۳ روز بود.

از بین بیماران، ۷۶ درصد حداقل یک علامت کووید-۱۹ مداوم را گزارش کردند. شایع‌ترین علائم گزارش شده شامل تنگی نفس "۳۷درصد" خستگی مزمن "۳۶درصد" بی‌خوابی "۱۶درصد" اختلالات بینایی "۱۳درصد" و مه مغزی "۱۳درصد" بود.

با این حال، محققان دریافتند که با توجه به زمانی که بیماران مبتلا شده‌اند، تفاوت‌هایی در علائم گزارش شده وجود دارد.

شیوع قابل توجه تنگی نفس، درد و درد عضلانی، بی‌خوابی، مه مغزی، اضطراب و افسردگی در بین بیمارانی که در زمان غالب بودن نوع آلفا "ژانویه تا آوریل ۲۰۲۱" به این ویروس مبتلا شده بودند در مقایسه با زمانی که ویروس کرونا اصلی غالب بود، بیشتر شد. از سوی دیگر، از دست دادن بویایی، مشکل در بلع و اختلال در شنوایی در طول موج آلفا کمتر دیده می‌شد.

علاوه بر این، یک تجزیه و تحلیل چند متغیره نشان داد که عوامل خاصی با افزایش خطر ابتلا به علائم طولانی کووید از جمله استفاده از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی، زن بودن و افزایش استفاده از دستگاه اکسیژن مرتبط هستند.

شایان ذکر است، بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ خطر ابتلا به کووید طولانی‌مدت کمتری داشتند، اگرچه محققان خاطرنشان کردند که مطالعات بیشتری برای درک این یافته غیرمنتظره مورد نیاز است.

به گفته محققان، این اولین بار است که علائم طولانی‌مدت کووید با انواع مختلف ویروس کرونا مرتبط می‌شود.

میشل اسپینیچی یکی از محققان این تحقیق از دانشگاه فلورانس گفت: بسیاری از علائم گزارش شده در این مطالعه مورد تحقیق قرار گرفتند اما این اولین بار است که با انواع مختلف کووید-۱۹ مرتبط می‌شوند. طول مدت طولانی و طیف گسترده علائم به ما یادآوری می‌کند که مشکل از بین نمی‌رود و باید برای حمایت و محافظت از این بیماران در درازمدت بیشتر تلاش کنیم.

به گفته آرون گلات رئیس بیماری‌های عفونی در کوه سینا ناسائو جنوبی که در این مطالعه شرکت نکرده بود، منطقی است که بر اساس سویه، تفاوت در علائم طولانی‌مدت کووید را شاهد باشیم.

گلات گفت: کاملا واضح است که سویه‌های مختلف قابلیت‌های متفاوتی دارند. واضح است که برخی از آنها مسری‌تر هستند و برخی از آنها می‌توانند باعث بیماری شدیدتر شوند. به همین ترتیب، برخی از سویه‌ها تمایل بیشتری به گروه‌های سنی مختلف دارند. بنابراین، جای تعجب نیست که ممکن است در کووید طولانی‌مدت تفاوت‌هایی وجود داشته باشد.

با این حال محققان محدودیت‌های متعددی را برای مطالعه خود تایید کردند، از جمله طراحی مشاهده‌ای آن که نمی‌تواند علت و معلولی را اثبات کند و این واقعیت که آنان نمی‌توانستند تایید کنند که کدام سویه ویروس کرونا باعث عفونت بیماران شده است. ایسنا

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.