افزایش قیمت دارو در شرایط فعلی به دلیل عدم تامین ارز ترجیحی است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمدباقر ضیاء در خصوص حذف ارز ترجیحی واردات دارو و گرانی اخیر دارو گفت: قیمت دارو افزایش داشته است ولی ارز ترجیحی دارو هنوز به‌ صورت کامل حذف نشده است و داروهای بیماران خاص همچنان با ارز ترجیحی وارد می‌شود. همچنین صرف‌نظر از حذف ارز ترجیحی، هرسال به دلیل تغییرات قیمت مواد اولیه، تحریم و افزایش دستمزد نیروی انسانی شاهد افزایش قیمت دارو هستیم. 

رئیس انجمن داروسازان ایران در خصوص اینکه اگر ارز ترجیحی حذف نشده است چرا داروهای وارداتی گران شده است؟ گفت: برخی از داروهای خارجی با ارزی که پیش‌ازاین اخذ کرده‌اند وارد می‌شود و بخشی نیز در شرایط فعلی با ارز ترجیحی وارد می‌شود، قرار بر حذف ارز ترجیحی است ولی هنوز سیستم به این قطعیت نرسیده است که ارز ترجیحی را حذف کند و امیدواریم در یک ماه آینده وضعیت مشخص شود و تصمیمی که در این حوزه اتخاذ می‌شود به نفع مردم باشد.

وی افزود: اگر ارز ترجیحی حذف شود باید یارانه به سمت بیمه‌ها سوق پیدا ‌کند تا مردم متحمل هزینه اضافی نشوند. متاسفانه ساختار بیمه کشور کارآمد نیست و باید تحول اساسی در این ساختار به وجود بیاید تا آسیب کمتری به بیماران وارد شود، متاسفانه بیمه‌های کشور کارآمد نیستند به‌طور مثال پایان سال نتوانستیم مطالبات داروخانه‌ها را دریافت کنیم بیمه‌ای که نمی‌تواند این تعهد را پرداخت کند چگونه می‌خواهد پس از حذف ارز ترجیحی پوشش یارانه‌ای دارو را پرداخت کند؟ امیدواریم سیستم اجرایی و مجلس با نظر کارشناسان این مساله را مدنظر قرار دهند.

ضیاء در پاسخ به این پرسش که کدام یک از داروها افزایش قیمت داشته است؟ گفت: در خصوص داروهایی که در چند روز اخیر افزایش قیمت داشته‌اند آماری ندارم. افزایش قیمت‌ دارو به‌صورت موردی همیشه بوده و غیرمعمول نیست اما افزایش قیمت دارو به صورت انبوه اتفاق نیفتاده است، توضیح دکتر دارایی جهش قیمت یک‌ماهه نبوده و این افزایش قیمت در یک ‌روند طولانی بوده است اما اگر ارز ترجیحی حذف شود ما شاهد افزایش قیمت این چنینی خواهیم بود. حذف ارز ترجیحی باید زمانی اتفاق بیفتد که پوشش بیمه‌ای لازم با انتقال یارانه به سیستم‌های بیمه‌گر صورت گرفته باشد وگرنه مردم توان پرداخت هزینه‌های دارو را نخواهند داشت.

به گزارش فارس رئیس انجمن داروسازان ایران در پایان اضافه کرد: افزایش قیمت دارو در شرایط فعلی طبیعی است و به این دلیل است که ارز ترجیحی این داروها تامین نشده است و برای اینکه این داروها در دسترس مرد باشد با ارز آزاد وارد شده است. در چنین شرایطی مسئولان بین افزایش قیمت دارو و بودن دارو، موجود بودن دارو را ترجیح می‌دهند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.