اهمیت اولویت‌بخشی به بهداشت و پیشگیری
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، در متن پیام کمال حیدری آمده است:

ارتقای کیفیت زندگی از اهداف توسعه پایدار و توجه به بهداشت و برقراری کیفی سلامت افراد جامعه، یکی از شاخص‌های ارزیابی کیفیت زندگی و راه اصلی تامین توسعه پایدار جامعه بشری است.

حوزه بهداشت به‌ عنوان مجموعه دانش و هنر حفظ و ارتقای سلامتی و پیشگیری از بروز بیماری، دامنه فعالیت وسیعی دارد که سیاستگذاری درست و سرمایه‌گذاری مناسب در این حوزه، قطعا با کاهش چشمگیر هزینه‌های کلی نظام سلامت همراه است.

بر اساس شعار امسال تعیین شده از سوی سازمان جهانی بهداشت "سلامت ما، سلامت سیاره ما" شاهد توجه جدی و بیش از پیش به عوامل اجتماعی و محیطی هستیم.

از دیدگاه سازمان جهانی بهداشت، بحران آب و هوایی بزرگ‌ترین تهدید سلامتی برای بشریت به‌شمار می‌رود که بر اساس تخمین این سازمان، از بیش  از 13 میلیون مرگ سالانه به‌دلیل عوامل محیطی در سراسر جهان می‌توان پیشگیری کرد؛ چراکه تصمیمات سیاسی، اجتماعی و تجاری انسان‌ها عامل ایجاد بحران آب و هوا و سلامت است.

در بیش از دو سال اخیر با شیوع و همه گیری کووید ۱۹ نقش برجسته و پیشتاز حوزه بهداشت و کارکنان جان برکف آن در پاسداشت سلامت کشور بر همگان روشن گردید.

امروز با پیدایش این همه‌گیری و نقش رعایت شیوه‌ نامه‌های بهداشتی و واکسیناسیون در کاهش هزینه‌های بستری و کنترل مرگ‌ومیر ناشی از آن، اهمیت ویژه پرداختن به حوزه بهداشت و پیشگیری بیش‌از پیش بر همگان مشخص شده است و این برهه زمانی بهترین فرصت برای تغییر برخی سیاست‌ها در نظام سلامت کشور به‌ شمار می‌رود تا با جلب حمایت بیشتر سرمایه‌گذاران و همه نهادها و سازمان‌های همکار در سیاستگذاری و اجرا، برنامه‌های کوتاه و بلندمدتی برای تامین، حفظ و ارتقای سلامت فرد و جامعه با توجه به اولویت‌های بهداشتی و بحران‌های پیش رو و تدابیر سازمان جهانی بهداشت تدوین شود.

خوشبختانه وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، همواره بر اولویت دهی به حوزه بهداشت و نگاه ویژه روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به این حوزه تاکید داشته‌اند و قرارگاه تقویت شبکه بهداشت، دومین قرارگاهی است که به دستور ایشان در وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور آغاز ‌به کار می‌کند. قرارگاهی که با تمرکز بر گسترش و تقویت شبکه بهداشتی کشور، به‌ عنوان عامل اصلی تامین و ارتقای مراقبت‌های اولیه سلامت، قطعا نقش بسزایی در بهبود شاخص‌های کلی سلامت جامعه ایفا می‌کند.

در پایان جا دارد از تمامی کارکنان حوزه بهداشت از دور دست‌ترین خانه‌های بهداشت در نقاط مرزی کشور تا مراکز بهداشتی شهرهای بزرگ و کوچک و تمامی روستاها به خاطر تلاش و ایثارشان بویژه همت والا در بیش از دوسال همه‌گیری کووید ۱۹ تقدیر کرده و این روز را به این مدافعان سخت‌کوش بهداشت و سلامت تبریک و تهنیت گویم. ایسنا

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.