افزایش مرگ‌ومیر جهانی ناشی از کرونا در "تعطیلات آخر هفته"
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، متخصصان می‌گویند که ثبت موارد بیشتری از مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ در روزهای آخر هفته دلایل مختلفی دارد.

کارشناسان با پذیرش این نکته که "تاخیر در اعلام آمار فوتی‌ها" در روزهای آخر هفته می‌تواند یک عامل موثر در افزایش میانگین آمار قربانیان در این روزها باشد اظهار داشتند: با این حال فاکتورهای دیگر از جمله کمبود نیروی انسانی در مراکز خدمات درمانی و کاهش ظرفیت‌های خدماتی طی روزهای آخر هفته نیز احتمالا در این افزایش آماری نقش دارند.

به گفته متخصصان به طور کلی میانگین تعداد مرگ و میر ناشی از کرونا در سراسر جهان طی آخر هفته ها در مقایسه با روزهای دیگر هفته، ۶ درصد بیشتر بوده است. بنابر این محاسبات، میانگین آمار فوتی‌ها در روزهای آخر هفته ۸۵۳۲ و در دیگر روزهای هفته ۸۰۸۳ بوده است.

کارشناسان دانشگاه تورنتو در کانادا تمامی موارد مرگ و میر گزارش شده به پایگاه داده کووید-۱۹ سازمان جهانی بهداشت را در فاصله هفتم مارس ۲۰۲۰ تا هفتم مارس ۲۰۲۲ مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. این یافته‌ها حاکی از آن است که در ایالات متحده به طور متوسط ​​۱۴۸۳ مورد مرگ و میر ناشی از کرونا در تعطیلات آخر هفته گزارش شده در حالی که این میانگین آماری در سایر روزهای هفته، ۱۲۲۰ مورد بوده است که افزایش ۲۲ درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین برزیل به طور متوسط ​​۱۰۶۱ مورد مرگ در روزهای آخر هفته و ۸۲۳ مورد فوت در دیگر روزها را داشته است که نشان دهنده افزایش ۲۹ درصدی است. در انگلیس نیز به طور متوسط ​​۲۳۹ مورد فوت ناشی از کرونا در روزهای آخر هفته ثبت شده در حالی که این رقم در دیگر روزها ۲۱۵ مورد بوده که افزایش ۱۱ درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش روزنامه ایندیپندنت، یکی از کارشناسان این بررسی در عین حال متذکر شده است: از آنجا که این روال در برخی کشورها متفاوت است مثلا در آلمان در روزهای آخر هفته‌، میانگین مرگ‌ومیر کمتری در مقایسه با دیگر روزهای هفته گزارش شده، بنابراین تاخیرهای بوروکراتیک در اعلام آمار قربانیان کرونا در تعطیلات آخر هفته نمی تواند به طور کامل توجیه کننده این تفاوت‌ در گزارش‌دهی آمار در روزهای مختلف باشد و در عوض این اختلاف آماری که "اثر آخر هفته" نام گرفته، احتمالا به دلیل کمبود کارکنان، ظرفیت و تجربه بالینی است. علاوه بر این، یافته‌های ما نشان می‌دهد که با وجود بهبود عملکرد سیستم سلامت و آگاهی در طول دوره همه‌گیری، این مشکل حل نشده است.

وی تاکید کرد: شرایط فعلی، فرصتی را برای سیستم های بهداشتی بوجود آورده تا مراقبت های بالینی خود را در تمام روزهای هفته بهبود بخشند. ایسنا

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.