پیشنهادات نظام پزشکی برای برگزاری آزمون دستیاری
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، ذبیح‌االله واحدی با بیان اینکه مطابق قانون، یکی از اختیارات و صلاحیت‌های شورای آموزش پزشکی و تخصصی اتخاذ تصمیم در مورد برنامه‌های آموزشی تخصصی است که قاعدتا آزمون‌های تخصصی از جمله رزیدنتی مشمول این اختیارات است. بنابراین این موضوع را می‌پذیریم که این موضوع تحت اختیارات این شورا است.

وی ادامه داد: این شورا در نشستی در سال ۱۳۸۱ مصوبه‌ای را داشت و سه شرط را مشخص کرد که این روزها باعث ایجاد اختلاف شده است. یکی از شروط بروز رسانی منابع آزمون طی دو الی پنج سال بوده است. شرط دوم اینکه چند ماه قبل از آزمون منابع اعلام شود و شرط سوم این بود که آزمون هر سال یکبار برگزار شود. این موارد جزو موارد شاخص این مصوبه بوده است.

واحدی با اشاره به برگزاری آزمون شماره ۴۸ افزود: در این آزمون این سه آیتم رعایت نشده بود و عده‌ای از داوطلبین به دیوان عدالت اداری شکایت کردند و دیوان عدالت اداری این تخلف را احراز کرد که وزارت بهداشت از آیین نامه مصوب شورای آموزش تعدی و تخطی کرده است. با توجه به احراز تخلف، وزارت بهداشت باید در آزمون بعدی این موارد را رعایت می‌کرد اما متاسفانه در آزمون شماره ۴۹ نیز این موارد رعایت نشد و منابع مربوط به ۱۴ سال قبل بود در حالی که منابع باید پس از دو الی پنج سال بروزرسانی می‌شد.

مشاور حقوقی سازمان نظام پزشکی توضیح داد: همچنین این منابع در شرایط مقرر اعلام نشده بود و فاصله زمان برگزاری آزمون نسبت به آزمون قبلی کمتر بود. این موضوعات منجر به شکایت مجدد داوطلبین بود و پس از ورود دیوان آیین نامه توسط وزارت بهداشت عوض شد و شرایط به نحوی تعدیل شد تا منابع در اختیار هیات ممتنحه قرار گیرد. لذا سوال اینجاست که آیا آزمونی که قبل اعلام شده و تغییرات پس از اعلام زمان آزمون بوده است تحت تاثیر آیین نامه قرار نمی‌گیرد؟ دیوان عدالت اداری حدود هفت ماه است که مشغول رسیدگی است و هنوز تصمیم قاطعی در این خصوص گرفته نشده است.

وی افزود: در مجموع سازمان نظام پزشکی معتقد است این موضوع را می‌توان به شکلی مدیریت کرد که هم نظر داوطلبین تامین شود و مقررات رعایت شود.

وی با بیان اینکه برای حل این مشکل پیشنهاد می‌شود دو منبع قدیمی از منابع آزمون حذف شود تا ایراد به قدمت منابع مرتفع شود. همچنین با توجه به این کار دو ماه آزمون دستیاری به تاخیر بیفتد تا فرصت ۹ ماهه قرار گرفتن منابع در معرض دید داوطلبان رعایت شود.

مشاور حقوقی سازمان نظام پزشکی خاطرنشان کرد: دیدگاه دیگر این است که وقتی مقررات عوض شد و هنوز آزمون انجام نشده است این مقررات بر این آزمون حاکم است و در مقررات جدید نمی‌شود که حقی برای داوطلبان در نظر گرفته شده است. ما معتقدیم این ماجرا را می‌توان با جمع بندی نظرها به حد واسط رساند تا منافع اکثریت در نظر گرفته شود. البته ممکن است آزمون را به تاخیر بیاندازیم و عده‌ای اعلام کنند که برای برگزاری آزمون در اردیبهشت آماده بوده‌اند و نباید زمان آزمون تغییر کند.

وی افزود: معتقدم رای باید بر اساس نظر مرجع قضایی باشد و تصمیم نهایی در این خصوص ژرفته شود.

به گفته واحدی، پیشنهادات سازمان نظام پزشکی به وزارت بهداشت ارسال شده است و به وزارت بهداشت نیز شرایط را اعلام کرده‌ایم اما وزارت بهداشت با این موارد مخالفت نکرده است که امیدواریم دیوان عدالت اداری در اسرع وقت در این خصوص اعلام نظر کند. فارس

پایان پیام/

3 نظر

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.