آخرین اخبار عملیات پانجیا در کشور
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، علیرضا شریفی گفت: عملیات پانجیا، عملیاتی است که هر ساله با هدف مبارزه با تبلیغ و فروش آنلاین داروهای تقلبی و غیر مجاز انجام می‌شود. عملیات پانجیا به قانون ممنوعیت تبلیغات کالاهای آسیب رسان به سلامت و غیرمجاز بازمی‌گردد که در مردادماه سال ۱۳۹۷ توسط مجلس شورای اسلامی تصویب و ابلاغ شده است.  

وی افزود: تاریخچه این موضوع که یک موضوع بین‌المللی است، به سال ۲۰۰۸ برمی‌گردد که در آن زمان درباره داروهای تقلبی این موضوع انجام می‌شد و در سال ۲۰۱۶ گسترش پیدا کرد که مجموعه کالاهای سلامت محور را از جمله دارو، مکمل و فرآورده های آرایشی و بهداشتی، شامل می‌شود و هر سال از ابتدای اردیبهشت تا شهریور ماه عملیات میدانی به نام عملیات پانجیا صورت می‌گیرد که آخرین عملیات آن معروف به عملیات شماره ۱۴ مربوط به سال ۱۴۰۰ است. در همین رابطه بیش از ۵۰۰ پرونده در سراسر کشور تشکیل و به مراجع ذی صلاح مراجع قضایی کشور ارسال شده است.

شریفی گفت: عملیات پانجیا از سوی پلیس فتا در مورد پیگیری موارد تخلف در تبلیغات غیر مجاز کالای سلامت صورت می‌گیرد، ضمن اینکه به صورت مستمر رصد تبلیغات کالاهای سلامت محور در فضای مجازی انجام می‌شود، به طور همزمان نحوه توزیع و عرضه این کالاهای غیرمجاز و مکان‌های مربوط به آنها از جمله مکان‌هایی مثل انبارهایی که در واقع محل نگهداری هستند و یا پخش‌هایی که این کار را انجام می‌دهند، رصد صورت می‌گیرد که مراتب تخلف به مراجع قضایی توسط پلیس معرفی می‌شود.

به گزارش ایرنا سرپرست دفتر بازرسی، رسیدگی به شکایات و امور حقوقی سازمان غذا و دارو در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر این مهم با همکاری معاونین غذا و داروی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور که ۶۵ دانشگاه هستند که با پلیس فتای هر استان انجام می‌گیرد. شناسایی تارنماهای غیرمجاز و همچنین مصادیق مجرمانه چه در عرضه و چه فروش اینترنتی این داروهای تقلبی در واقع هدف این برنامه است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.