در بحث تعرفه‌ها در کنار مردم هستیم
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمد رئیس زاده گفت: حدود ۳۰۰ نفر مدافع سلامت جان خود را در دوران کرونا از دست دادند، با این حال جامعه پزشکی و پرستاری در طی دوران کرونا سخت تلاش کردند و خوش درخشیدند، سازمان نظام پزشکی یک وظیفه مهم یعنی حمایت از حقوق بیمار را دارد. البته حمایت از ارائه دهنده خدمت نیز اهمیت دارد، زیرا جامعه پزشکی در شرایط دشوار باید تکیه گاه مردم باشد و این جامعه در این شرایط باید نیرومند و با انگیزه باشد.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ادامه داد: بند ۸ بیمه خدمات همگانی موضوع تعرفه را کاملا مشخص کرده است. ما باید با سازمان برنامه و بودجه کشور جلساتی را برگزار کنیم تا در خصوص تعرفه‌ها نظرات کارشناسی را بررسی کنیم. در نهایت هر چه هیئت دولت تصویب کند همه باید از آن تمکین کنند، ما در بحث تعرفه‌ها در کنار مردم هستیم و سعی بر آن داریم که پرداختی‌ها از جیب مردم کم شود، یکی از راهکار‌ها کاهش پرداختی از جیب مردم در قانون هدفمندی یارانه‌ها ذکر شده است که برای کاهش پرداخت تعرفه‌ها سازمان می‌تواند از منابع بیشتری برای تامین مالی بیمه‌ها استفاده کند. 

وی افزود: میزان پرداختی‌ها در مراکز دولتی مناسب است، اما در مراکز خصوصی ۷۰ درصد هزینه‌ها توسط مردم و مابقی توسط بیمه‌ها پرداخت می شود که راهکار کاهش آن افزایش منابع بیمه‌ها و یا مدیریت بهینه است یعنی ابزار‌هایی مانند پزشک خانواده و یا راهنما‌های بالینی باید اجرایی شود، در سال بالغ بر ۹۰۰ میلیون و در ماه ۸۰ میلیون خدمت انجام می شود که در مقابل آن گزارش تخلفات پزشکی بسیار پایین و کم است. البته تخلفات مربوط به دریافت زیر میزی توسط برخی از پزشکان است. باید یادمان باشد که سرمایه اصلی جامعه پزشکی اعتماد بین پزشک و مردم است.

رئیس زاده گفت: در سال ۱۴۰۰، ۷ هزار پرونده تخلف ثبت شد که ۴۲ درصد آن منجره به صدور کیفر خواست شد و از این تعداد ۸۳ درصد حکم صادر شده که به نفع مردم بوده است، پرونده هایی در پزشکی قانونی برای قصور پزشکی ثبت شده است که در مجموع ۱۵ هزار پروند در سال تخلف پزشکی ثبت می شود، حجم زیادی از فعالیت ها بر عهده دستیاران و پزشکان جوان است به طوری که شیفت های متعددی دارند و در مناطق محروم ارائه خدمت می کنند. با این حجم کار میزان دریافتی آنها بسیار ناچیز است.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی یادآور شد: سال گذشته حقوق دریافتی این گروه ها دو برابر شد اما با این حال برای افزایش آن ها دو بسته جامع و ماندگار برای مناطق محروم در نظر گرفته شده و به زودی به مجلس ارائه می شود، ما در بعضی کلانشهرها پنج برابر مناطق محروم پزشک داریم. میانگین کلی کشور برای هر ۱۰ هزار نفر ۱۶ پزشک است در حالی که در تهران این شاخص هر ۱۰ هزار نفر ۴۰ پزشک است،۴۲ درصد متخصصین در پنج کلانشهر حضور دارند و بیشتر آن ها بعد از گذراندن دو سال طرح خود در مناطق محروم به کلانشهرها باز می گردند.

وی افزود: فعالیت ما در اجرای نسخه الکترونیک سه مرحله داشت که ابتدا دنبال اجرای نرم افزارها بودیم. مرحله بعدی آموزش همکارانمان بود که شروع شد. کار اصلی که بر عهده سازمان قرار داشت هویت و اصالت سنجی امضای الکترونیک بود که در بحث امنیت نسخه الکترونیک بسیار پر اهمیت است، تاکنون۱۳۰ هزار کارت هوشمند امضای الکترونیک صادر شده است و هر پزشکی با ثبت درخواست بلافاصله کارت برای آن صادر می شود، علاوه بر این ها برنامه موبایلی نسخه الکترونیکی را برای پزشکان اجرایی کردیم و تا آخر خرداد ماه نهایی می شود. البته هنوز چالش هایی داریم و در حال رفع آن ها هستیم و تاکنون زیرساخت های نسخه الکترونیکی کمتر از ۸۰ درصد انجام شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان رئیس زاده در پایان گفت: در بازده زمانی دو سال گذشته یعنی در دوران کرونا ۶۳ پیوند عمل موفق قلب کودکان را انجام دادیم که از این لحاظ رتبه یک را در این مقطع زمانی داریم و همچنین بیش از ۷ هزار عمل پیوند کبد در تهران و شیراز انجام شده است که این نیز آمار قابل توجهی در دنیا است، کسانی که در داروخانه ها، شرکت های دانش بنیان و کلینیک ها فعال هستند و تعداد آنها زیر ۵۰ نفر است نمی توانند بیمه تکمیلی شوند اما هماهنگی با بیمه ها صورت گرفته تا این گروه را تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار دهند. 

پایان پیام/

1 نظر

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.