کاهش اشتباهات نسخه‌نویسی و خطاهای دارویی با اجرای نسخه الکترونیک
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، پروژه نسخه نویسی الکترونیک از اسفند سال ۱۳۹۷ در کشور کلید خورد و سازمان بیمه سلامت ایران از آبان سال ۹۸ در ۲۳۵ شهر این پروژه را اجرایی کرد، طبق مصوبات مجلس شورای اسلامی در برنامه های توسعه، قانون بودجه و قوانین بالادستی درحوزه سلامت، دولت الکترونیک باید در جامعه اجرایی شود.

یکی از زیر مجموعه های دولت الکترونیک، نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیکی است که دولت ها طی سالیان گذشته مصمم به اجرای آن بودند، هرچند که مشکلات و مسائلی در مسیر اجرا وجود داشته که دست اندرکاران حوزه سلامت به ویژه سازمان های بیمه گررا با چالش های بسیاری رو به رو کرده، اما موانع با پیگیری جدی متولیان این حوزه تا حدود بسیار زیادی رفع شده است.

در اینکه اجرای این پروژه چه نقاط مثبت و محاسنی دارد، هیچ شک و شبه ای وجود نداشته و مسئولان و متولیان بارها از تریبون های مختلف صحبت کرده و اطلاع رسانی های بسیاری صورت گرفته، پس از ۲ سال از ورود سازمان های بیمه گر به اجرای این طرح می توان با قطعیت گفت که سیستم نسخه نویسی الکترونیک مشکلات متعدد نسخه نویسی کاغذی را بهبود داده و باعث صرفه جویی و کاهش هزینه های مراقبت، شده است.

محمد مهدی ناصحی مدیرعامل بیمه سلامت کشور در این خصوص گفت: با اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیکی رصد اطلاعاتی بیمه سلامت به لحاظ میزان مصرف دارو افزایش پیدا کرده است، به طوری که در گذشته مشخص نبود که پزشک برای بیمار به چه میزان دارو و یا آزمایش تجویز کرده است، تمرکز در بیماری یابی با هدف جلوگیری از مصرف بی رویه دارو با اجرای نسخه نویسی الکترونیکی با دقت انجام می شود. درحال حاضر با اجرای این طرح میانگین آزمایشات تجویزی ۱۰.۵ عدد بوده و هر تجویزی در مطب ۳ تا ۵ دقیقه زمان نیاز دارد.

وی افزود: سازمان بیمه سلامت ایران در سال ۱۴۰۰ درخصوص طرح نسخه نویسی الکترونیکی اقدامات جدی بسیاری را انجام داده که می توان به بهبود و توسعه سامانه نسخه الکترونیک، بهبود و توسعه سامانه شرکای کاری و انتساب و ارجاع الکترونیک می توان اشاره کرد، اما جهت اجرای دقیق این طرح در سال جاری سازمان بیمه سلامت ایران، نیازمند توجه به مسائلی از جمله ارتقاء فرآیندهای حفظ محرمانگی و امنیت داده های سلامت و بهبود و تسهیل فرآیند های نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک است که باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیرعامل بیمه سلامت کشور ادامه داد: از ابتدای سال ۱۴۰۱ نیز پروژه نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیکی با قدرت در تمامی استان ها اجرایی شده، البته در برخی شهرها و شهرستان ها مشکلاتی وجود دارد، اما حضور جدی پزشکان و همگامی کادر سلامت و البته همراهی مردم امیدواری ها نسبت به اجرای دقیق این طرح را برای تمامی گروه های بیمه ای افزایش داده است.  

ناصحی تصری کرد: بخشی از اقدامات سازمان بیمه سلامت ایران در ارایه خدمات الکترونیک در مدیریت خدمات بیماران خاص، بیماران مبتلا به سرطان، مدیریت داروهای بیولوژیک، دارو و خدمات ناباروری و افزایش سقف قابل دریافت خدمت در یک بازه زمانی معین جهت برخی داروها بوده که  رضایتمندی بیماران را در دریافت خدمات افزایش داده است.

در ادامه مهدی رضایی معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران نیز گفت: در حال حاضر اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیکی در کشور به میزان ۹۹ درصد محقق شده، در بحث استعلام اصالت نسخه الکترونیک اقداماتی نیز انجام شده که می توان به ایجاد امکان استعلام اصالت در پنل و سرویس های نسخه الکترونیک، استعلام ۶۲۵ داروی بیمه ای در سامانه نسخه الکترونیک و امکان استعلام تجهیزات قابل ارایه در داروخانه ها اشاره کرد.

وی افزود: در صورتی که عزم جدی وجود داشته باشد، مانع زیرساختی وجود ندارد، از طرفی با همکاری خوبی که تاکنون از سوی ارائه‌ دهندگان خدمت اعم از پزشکان و سایر همکاران در بخش پاراکلینیک انجام شده است، امکان تحقق کامل این برنامه از نظر عملیاتی وجود دارد، با توجه به اینکه بیشتر مراجعه‌های بیمه شدگان در مراکز درمانی طرف قرارداد به صورت سرپایی است، بنابراین نسخه الکترونیک جزء مهمی از پرونده الکترونیک سلامت هر فرد است.

به گزارش ایرنا معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران در پایان تصریح کرد: سازمان بیمه سلامت ایران به عنوان یکی از سازمان های بیمه گر عزم جدی در اجرای طرح نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک تا مرحله نهایی دارد، در سال جاری نیز سیاست های این سازمان همانند گذشته در این مسیر ادامه پیدا کرده و هیچ مشکلی نمی تواند مانعی در این خصوص ایجاد کند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.