ایران به بهشت مافیای سیگار تبدیل شده است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سید مرتضی خاتمی در مورد رشد مصرف  دخانیات و اثرات مخرب آن در کشور گفت: سالانه حدود ۷۰ هزار نفر در کشور به علت بیماری‌های ناشی از استعمال دخانیات فوت می‌کنند که ۱۰٪ آنها سیگاری نیستند بلکه به علت اینکه در معرض دود سیگار دیگران هستند، قربانی می شوند. تلخ‌تر آنکه ۲۰٪ این افراد کودکان معصومی هستند که قربانی سیگار کشیدن والدین و اطرافیان خود می‌شوند. یعنی 1400 کودک فدای مصرف دخانیات والدین خود می‌شوند و علت بیش از ۳۰٪ انواع سرطان‌ها مصرف دخانیات است. 

رئیس فراکسیون مبارزه با دخانیات مجلس شورای اسلامی با انتقاد از نرخ پایین مالیات بر سیگار تاکید کرد: کمپانی خارجی به سیگار وینستون تولیدی در کشور خود باید ۱۴۰٪ مالیات بدهد اما در ایران فقط ۱۰٪ مالیات می پردازد. با هر ۱۰٪ افزایش مالیات دخانیات، حدود ۷٪ کاهش مصرف در جوانان و حدود ۴٪ کاهش مصرف کلی اتفاق می افتد. کارخانجات چند ملیتی، بزرگترین برنده نرخ پائین مالیات بر سیگار هستند.

وی افزود: بنابر فرموده مقام معظم رهبری اینکه با اعمال مالیات سنگین قاچاق سیگار افزایش می یابد استدلالی اشتباه است. این گفته مقام رهبری را آمارها هم کاملا تایید می‌کنند اصولا در کشور ما با وجود میانگین قیمتی نیم تا ۱ دلار برای هر بسته سیگار در مقایسه با میانگین جهانی ۴/۵ تا ۵ دلار، مقوله قاچاق موضوعیتی ندارد و بیشتر به عنوان سرپوشی برای فرار از پرداخت حقوق و تعرفه رفتارساز توسط شرکت‌های دخانی مورد استفاده قرار می گیرد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت خاتمی در پایان خاطر نشان کرد: در سبد هزینه خانوار طی سال‌های اخیر رشد هزینه دخانیات حدود ۵ برابر رشد هزینه بهداشت و درمان بوده است. ایران به‌عنوان الگوی جهانی مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر در حال حاضر در امر دخانیات نمره ضعیفی دارد. متاسفانه هزینه ورزش و تفریحات سالم گران‌تر از خرید سیگار یا کشیدن قلیان شده است. ما بعد از افغانستان کمترین مالیات را نسبت به دخانیات در کشور وضع کرده‌ایم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.