وزارت بهداشت در افزایش ظرفیت پزشکان تعلل می‌کند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، حسن شجاعی در خصوص مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر افزایش ظرفیت دانشجوی پزشکی گفت: مشکل اصلی کمبود پزشک، عدم دسترسی مردم به پزشک و عدم دسترسی عادلانه به پزشک است. بسیاری از مردم از استان‌های مختلف کشور به ناچار به تهران می‌آیند در شرایط غیر مطلوب به دنبال درمان هستند.

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از دلایل عمده این مشکلات کمبود پزشک است، سرانه پزشک در کشور ۱۳ پزشک به ازای ۱۰ هزار نفر از جمعیت است در حالیکه در کشورهای منطقه این عدد بالای ۲۰ و در کشورهای  پیشرو در حوزه سلامت بین ۳۰ تا ۴۰ پزشک است. یعنی ما یک چهارم بعضی کشورهای پیشرو حوزه سلامت پزشک داریم، این سرانه پایین در مورد پزشکان متخصص و دندانپزشکان هم صدق می‌کند، با توجه به این مشکلات باید در نظام سلامت یک تصمیم تاریخی اتخاذ می‌شد که با ورود کمیسیون اصل ۹۰ و مصوبه‌ای که در شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفت این امر محقق شد.

وی با اشاره به فرآیند بررسی مساله کمبود و توزیع عادلانه پزشک و تبدیل آن به مصوبه افزود: ما با وزارت بهداشت دولت قبل  بر سر این مساله که آنهااساساً کمبود پزشک را نمی‌پذیرفتند دعوا داشتیم. با روی کار آمدن دولت جدید، معاون وزارت بهداشت در روزهای اول اعلام کردند که ما اساساً کمبود پزشک نداریم که ما وزیر را احضار کردیم که بر چه اساسی این ادعا را مطرح می‌کنند، وزیر بهداشت در آن جلسه پذیرفتند که کمبود پزشک در کشور داریم. همین پیگیری‌ها مبنایی برای طرح موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی‌ و تصمیم به بررسی و نهایتا تصویب افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی در این شورا شد.

شجاعی با اشاره به تأخیر در اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در اجرای  مصوبه همچنان وزارت بهداشت تعلل می‌کند، زیرا باید آیین نامه‌ای را برای افزایش ظرفیت مصوبه تهیه می‌کرد که این آیین نامه با تاخیر به شورا ارائه شده است، آیین نامه ارائه شده از سوی وزارت بهداشت برای مصوبه افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی بسیار ضعیف است، وزارت بهداشت در جلسه بررسی مصوبه افزیش ظرفیت پذیرش دانشجوی در شورای عالی انقلاب فرهنگی مکلف شده بود که برنامه خود برای افزایش ظرفیت در حوزه دندانپزشکی و پزشکی تخصصی را نیز ارائه دهد.

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد پزشکی عمومی بود اضافه کرد: بنابراین مصوبه چهار سال 20 درصد به ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی افزوده شود که طی چهارسال 8 هزار پذیرش دانشجوی پزشکی به ۱۶ هزار نفر ارتقا یابد و سرانه 20 پزشک به ازای هر ۱۰ هزار نفر می‌رسیدیم.

وی تصریح کرد: وزارت بهداشت باید مشابه این برنامه را در مورد افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی دندانپزشکی و پزشکی تخصصی ارائه می‌‌کرد. چند هفته قبل وزارت بهداشت برنامه‌ای را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کرده است با این مضون که در حوزه پزشکی تخصصی نیازی به افزایش ظرفیت پزشکی نداریم نهایتاً در حوزه دندانپزشکی نیز در مدت 5 سال، 5 درصد به ظرفیت افزوده شود که این به شوخی شبیه تر است تا اینکه برنامه برای افزایش ظرفیت پزشکی باشد.

شجاعی با تاکید بر ضرورت جبران کمبود نیروی پزشک متخصص و دندانپزشک در کشور گفت: پیرو این موضوع مکاتبات جدی و قاطعی با وزارت بهداشت و وزیر بهداشت در این زمینه انجام داده ام و اعلام کردم که مانند پزشکی عمومی که هم اکنون سرانه آن ۱۳ پزشک به ازای هر ۱۰ هزار نفر است و در سال ۱۴۱۰ می خواهیم به ۲۰ برسیم برای طی شدن این فاصله باید در طی این چهار سال ۲۰ درصد افزایش ظرفیت داشته باشیم، از وزیر خواسته شد که ضمن اعلام سرانه کنونی و سرانه مطلوب، باید درصد افزایش ظرفیت را از این فاصله استخراج کنند و اینکه گفته شود می‌خواهند ۵ درصد ظرفیت پذیرش دانشجوی دندانپزشکی و تخصص را افزایش دهند قابل پذیرش نیست.

به گزارش فارس رئیس کمیسیون اصل نود مجلس در پایان اضافه کرد: ما مراقب هستیم حتی در اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی نگرانی‌هایی وجود دارد که وزارت بهداشت نمی‌خواهد آن را اجرا کند که در آزمون سراسری ۱۴۰۱ باید این افزایش ظرفیت اعمال شود، با توجه به نظارت مستمر و کمیسیون اصل نود بر اجرای این مصوبه، به دلیل اهمیت موضوع ما نظارت و پیگیری می‌کنیم که افزایش ظرفیت اعمال شود و دسترسی مطلوب و عادلانه به پزشک و دندانپزشک پزشک متخصص در کشور برای همه تحقق یابد، از مکاتبات کمیسیون اصل نود با وزارت بهداشت دو هفته گذشته است، این وزارتخانه حداکثر یک ماه فرصت دارد که پاسخگو باشد.

پایان پیام/

1 نظر

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.