بیشتر موارد آب‌سیاه کودکان علت ژنتیکی دارد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، آب سیاه یا گلوکوم بیماری است که می‌تواند باعث آسیب رسیدن به عصب بینایی و در نهایت کوری شود. این بیماری در آغاز، هیچ علائمی ندارد ولی می‌تواند در طول چند سال سبب کاهش بینایی و در نتیجه کوری شود. درمان زودرس می تواند از پیشرفت بیماری و کاهش دید بیمار جلوگیری کند.

عصب بینایی که از بیش از یک میلیون رشته عصبی تشکیل شده، به‌صورت دسته‌ای از رشته‌ها در آمده است و این عصب شبکیه "پرده نازک حساس به نور در قسمت عقب کره چشم" را به مغز متصل می‌کند. عصب بینایی سالم و بدون نقص برای داشتن دید خوب، بسیار لازم و ضروری است.

آب‌سیاه "گلوکوم" یکی از بیماری‌های چشمی با درصد شیوع حدود یک در هفت هزار نفر در نوزادان است و زمان طلایی برای تشخیص آن بدو تولد است.

حمیده صباغی عضو هیات علمی پژوهشکده علوم بینایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص این بیماری گفت: آب سیاه از علل شایع نابینایی کودکان است. با وجود شیوع پایین به علت ماهیت نابیناکنندگی در کودکان با سن کم، یک عمر معلولیت و بار مالی، روانی و اجتماعی سنگینی برای خود فرد، خانواده و جامعه دارد. ‌

وی اظهار کرد: اگر آب‌سیاه تشخیص داده نشود یا درمان نشود باعث ازدست‌رفتن دائمی دید محیطی می‌شود. متأسفانه در بسیاری از موارد این بیماری علائم ندارد و دید بیمار خوب بوده و چون به‌تدریج میدان بینایی از دست می‌رود بیمار متوجه نمی‌شود. در نهایت با ازدست‌رفتن دید مرکزی باعث کوری کامل می‌شود.

عضو هیات علمی پژوهشکده علوم بینایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: برنامه ملی ثبت اطلاعات کودکان مبتلا به آب‌سیاه، یکی از چندین برنامه ملی ثبت بیماری‌های چشم است که پس از تصویب در معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور با حمایت دفتر ثبت بیماری‌های چشم، پژوهشکده چشم و علوم بینایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی طراحی و راه‌اندازی شده است.

صباغی هدف از ایجاد این برنامه ملی را ثبت اطلاعات بیماران به‌صورت دقیق دانست و گفت: با معاینات و پیگیری منظم می‌توان از عوارض جدی این بیماری در کودکان جلوگیری کرد و یکی دیگر از اهداف برنامه این است که با ارائه گزارش‌ها مبتنی بر اطلاعات واقعی برای اقدامات پیشگیرانه، درمانی و بازتوان‌بخشی بتوان از سازمان‌های مربوطه جلب حمایت کرد.

به گزارش ایرنا وی در پایان اضافه کرد: درمانگاه گلوکوم بیمارستان لبافی‌نژاد در روزهای شنبه و چهارشنبه برای مشاوره درمانی این بیماران آمادگی دارد و جهت تعیین نوبت و پاسخ‌گویی می‌توانید در روزهای یکشنبه و سه‌شنبه با شماره‌ تلفن ۲۲۷۹۵۷۱۵-۰۲۱ تماس بگیرید.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.