نگاهی بر تکالیف "بیمه سلامت" برای پوشش بیمه‌ای تمام ایرانی‌ها
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، از آن پس همه ساله در قانون بودجه سالیانه اجرای پوشش بیمه برای آحاد جمعیت کشور مورد تاکید قرار گرفته است. امسال نیز بر اساس بند د تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ مقرر شده است، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اطلاعات افراد فاقد پوشش بیمه که در سه دهک کم درآمد قرار دارند را به سازمان بیمه سلامت معرفی کند، تا این سازمان بدون مراجعه آنها بتواند پوشش بیمه پایه را برای آنها فراهم کند.

برقراری بیمه رایگان برای بیش از پنج میلیون ایرانی

بر این اساس و بنابر اعلام سازمان بیمه سلامت، طی روزهای گذشته اطلاعات قریب به ۵ میلیون نفر از افراد مشمول از سوی وزارت رفاه به سازمان بیمه سلامت ایران ارسال شده است و از مدتی قبل کارشناسان این سازمان فرآیند ثبت پوشش بیمه پایه سلامت همگانی و روستاییان را برای این تعداد انجام داده است. هم اکنون نیز این افراد دارای پوشش بیمه فعال در سامانه این سازمان بیمه‌گر بوده و می‌توانند با مراجعه به مراکز درمانی دولتی و دانشگاهی از مزایای بیمه درمانی برخوردار شوند.

دهک‌های درآمدی بابت حق بیمه چقدر باید هزینه بپردازند؟

طبق قانون برقراری بیمه برای دهک‌های اول تا سوم رایگان و در قالب بیمه سلامت همگانی صورت می‌گیرد؛ ضمن اینکه برقراری بیمه جهت مشمولین دهک ۴ با پرداخت ۱۰درصد از حق بیمه مصوب، در بخش بیمه سلامت همگانی میسر است. طبق گفته مسئولان امر در سازمان بیمه سلامت ایران، برقراری بیمه‌ مشمولین دهک‌های ۵ و ۶ با پرداخت ۲۵ درصد از حق بیمه مصوب در بخش بیمه سلامت همگانی و برقراری بیمه جهت مشمولین دهک‌های ۷ و ۸ با پرداخت ۵۰ درصد از حق بیمه مصوب در بخش بیمه ایرانیان اجرایی می‌شود.

از سوی دیگر برقراری بیمه جهت مشمولین دهک‌های ۹ و ۱۰ با پرداخت ۱۰۰ درصد از حق بیمه مصوب در بخش بیمه ایرانیان صورت می‌گیرد که در این بخش هم افراد بسیاری با مراجعه به سامانه سازمان بیمه سلامت و دفاتر پیشخوان اقدام به ثبت اطلاعات خود برای استفاده از خدمات بیمه‌ای این سازمان شدند.

سازمان بیمه سلامت اعلام کرد که تلاش دارد تمامی افراد نیازمند فاقد پوشش بیمه سلامت تحت پوشش این سازمان قرار گیرند؛ زیرا هدف از پوشش بیمه‌ای اقشار آسیب پذیر جامعه این است که اگر فرد به ناچار به علت بیماری با هزینه کمرشکن مواجه شد، در تله فقر گرفتار نشود.

درهمین رابطه مهدی رضایی معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران گفت: با توجه به اینکه در ۲ ماه پایانی سال گذشته ۴۰۰ هزار فرد فاقد بیمه در حاشیه شهرها بیمه شدند و امسال نیز ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از سه دهک پایین درآمدی، رایگان بیمه همگانی شدند، تعداد بیمه شدگان همگانی سلامت به ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر رسیده است.

وی تاکید کرد: در بحث پوشش همگانی ۳ مؤلفه پوشش جمعیتی، پوشش بیمه‌ای و بسته‌های ضروری و تأمین مالی اهمیت دارد، خوشبختانه با قانون بودجه ۱۴۰۱، برای ۳ دهک پایین درآمدی، حق بیمه را دولت متقبل شده و احصا و شناسایی این سه دهک را بر عهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گذاشته است.

در مجموع بر اساس وظایفی که قانون‌گذار بر عهده سازمان بیمه سلامت ایران گذاشته است، حضور هیچ فرد فاقد بیمه‌ای در جامعه پذیرفتنی نیست و تمامی آحاد جامعه باید از خدمات بیمه‌ای استفاده کنند این در حالی است که علی‌رغم اینکه در قانون بر پوشش اجباری بیمه همگانی تاکید شده است اما التزام پوشش همگانی وجود نداشت؛ بنابراین تدابیر و راهکارهای در نظرگرفته شده در این باره افراد بسیاری را در مسیر استفاده از خدمات بیمه سلامت قرارداد.

در این راستا سازمان بیمه سلامت اعلام کرده که مجلس شورای اسلامی نیز همکاری‌های لازم را در تصویب بودجه مورد نیاز برای بیمه کردن افراد فاقد بیمه صورت داده به طوری که در حال حاضر مشکلی بابت ارائه خدمات به افراد فاقد بیمه وجود ندارد.

در این خصوص یحیی ابراهیمی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: سازمان بیمه سلامت ایران از ابتدای تاسیس تاکنون در مسیر ارائه خدمات مناسب گام برداشته و با توجه به اینکه اعتبارات مناسبی در بودجه امسال برای گسترش چتر بیمه‌ای برای افراد بیشتری در اختیار  این سازمان قرار گرفت، انتظار داریم که در سال ۱۴۰۱ خدمات به صورت آسان‌تر در اختیار افراد نیازمند قرار گیرد. با افزایش تعداد بیمه شدگان سازمان بیمه سلامت در بخش بیمه همگانی سلامت، عدالت در سلامت بیشتر در جامعه پر رنگ شده و افراد حتی از نقاط کم برخوردار می‌توانند به راحتی به مراکز درمانی مراجعه کنند.

به گزارش ایسنا در همین راستا باید تاکید کرد که لازمه حفظ سلامت در جامعه و به دنبال آن کاهش هزینه‌های بهداشتی و درمانی، توجه ویژه به بیمه‌ها از جمله بیمه سلامت است. سازمان بیمه سلامت ایران به عنوان یک سازمان بیمه‌گر دولتی تمام اعتبارات مورد نیاز را از دولت تامین می‌کند و اکنون که پوشش بیمه آحاد جمعیت کشور به این سازمان تکلیف شده، شایسته است که جهت تداوم امر در پوشش بیمه اقشار آسیب‌پذیر ، بویژ در بحث تامین منابع مالی حمایت‌های لازم صورت گیرد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.