بیماران کم شنوا دو سال است با کمبود سمعک دست و پنجه نرم می‌کنند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، در دنیای امروز بسیاری از ما به‌دنبال لحظه‌ای سکوت هستیم تا آرامش خود را بازیابیم اما در همین دنیا، افرادی هستند که زندگیشان به سکوت گره خورده است. سکوتی تلخ که بر جنبه‌های مختلف زندگی آنها سایه انداخته و مانع رشد مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی آنها شده است. کودکان کم شنوا و ناشنوا نمونه‌ای از این افراد هستند که ناخواسته قدم به دنیای سکوت گذاشته‌اند و برای رهایی از این معلولیت پنهان و بازگشت به جامعه، نیازمند مداخلات توانبخشی هستند.

در شرایطی که ۷۰ درصد ارتباطات هر فرد از طریق گفتار و شنیدار است و لزوم استفاده از مداخلات توانبخشی برکسی پوشیده نیست، متأسفانه دستیابی و بهره‌مندی از این خدمات برای بسیاری از کودکان سرابی بیش نیست، به دلیل اینکه طی ماه‌های گذشته خانواده‌های دارای کودک کم شنوا با مشکل جدی کمبود سمعک مواجه شده‌اند و با ثبت سوژه‌ای در خبرگزاری فارس خواستار پیگیری این موضوع از سوی خبرنگاران شده‌اند.

افسانه عطایی عضو انجمن علمی شنوایی شناسی ایران که پیگیر مشکلات بیمارانش شده و این کمپین را ثبت کرده است درخصوص مشکل پیش آمده برای این کودکان گفت: ارز دولتی اختصاص داده شده برای تامین سمعک ظاهرا بیماران به اندازه نیاز بیماران نیست. حدود ۸ شرکت توزیع کننده سمعک در کشور فعال هستند و همکاران باید پس از ثبت نام در سایت توزیع و ثبت کدملی بیمار در نوبت انتظار دریافت سمعک قرار گیرند و در نهایت به ازای هر ده بیمار می‌تواند برای دو نفر سمعک دریافت کند.

وی با گلایه از نبودن نظارت سازمان غذا و دارو در توزیع سمعک‌ها افزود: برای ما مشخص نیست که شرکت‌ها به اندازه ارز دریافتی سمعک دریافت کرده‌اند یا خیر، نظارتی بر توزیع شرکت‌ها نیست به طور مثال یکی از شرکتها سایتی راه‌اندازی کرده است و به همکاران ما اعلام کرده است که مشخص نیست چه زمانی سمعک تامین می‌شود و ما باید هر روز در کنار مشغله‌ها به دنبال ثبت نام در سایت باشیم. سایت هم همیشه باز نیست و پس از ثبت نام چند متقاضی بسته می‌شود، همچنین شرکت دیگری اعلام کرده است که تعداد سمعک مورد نیاز را اعلام کنید اما در نهایت اعلام می‌کند که ما به اندازه کافی سمعک نداریم. برخی بیماران در شهرستان‌ها بیش از دو ماه در نوبت انتظار قرار دارند و برخی شرکت‌ها نیز در توزیع سمعک تبعیض قائل می‌شوند.

عضو انجمن علمی شنوایی شناسی ایران با بیان اینکه بیماران کم شنوا دو سال است که با کمبود سمعک دست و پنجه نرم می‌کنند ادامه داد: درحال حاضر توزیع سمعک قطره چکانی شده است. این موضوع درحالی است که اگر سمعک برای کودک نیازمند دیر به کار گرفته شود دوران طلایی زبان آموزی را از دست خواهد داد. ما به محض اینکه ناشنوایی کودک را تشخیص دهیم کودک باید سمعک استفاده کند هرچه دیرتر سمعک بزنید یادگیری زبانش با چالش مواجه می‌شود.

عطایی با اشاره به سن حساس در زمینه درمان کم شنوایی گفت: سن یک تا دوسالگی سن طلایی زبان آموزی هست و هرچه این زمان دیرتر شود کودک زمان بیشتری را در سکوت گذارنده و یادگیری لغات با تاخیر مواجه می‌شود و تعداد لغاتی که باید یاد بگیرد کاهش می‌یابد و با تاخیر رشد گفتار زبان مواجه می‌شود، عمر مفید هر سمعک بین سه تا پنج سال است، کودک سه سال قبل سمعک دریافت کرده است و اکنون با گذشت چند سال از زمان دریافت سمعک سمعک افت کیفیت پیدا کرده است و با توجه به اینکه بسیاری از آنها باید در امتحانات آنلاین شرکت می‌کردند با مشکلات جدی شنیداری مواجه شده‌اند.

به گزارش فارس وی در پایان با بیان اینکه کمبود قطعات سمعک نیز از دیگر مشکلات این روزهای کودکان کم شنوا است افزود: این معضلات گریبان خانواده‌ها را گرفته است و باید چندین ماه در صف انتظار باقی بماند و در نهایت سمعک با کیفیت نامناسب را دریافت کند. با توجه به تخصیص ارز دولتی قیمت سمعک افزایش نداشته است اما با کمبود جدی سمعک و قطعات مواجه هستیم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.