حمایت از شبیه‌سازهای آموزش پزشکی
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، حمایت از ۳۰ شرکت دانش‌بنیان و فعال در زمینه تولید و توسعه شبیه‌سازهای آموزش پزشکی در کشور در نشست مشترک معاونت تحقیقات و فناوری و آموزشی وزارت بهداشت مورد توافق قرار گرفت.

یونس پناهی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در این نشست با تاکید بر اینکه آموزش و پژوهش دو بال علم و دانش هستند گفت: همکاری معاونت تحقیقات و فناوری با معاونت آموزش وزارت بهداشت امری جدی است. یکی از دغدغه‌های تحقیقات کاهش هزینه درمان است و همین مسئله در آموزش هم مطرح است و بهره‌گیری از فناوری و تکنولوژی می‌تواند ما را در این امر یاری دهد.

وی ضمن استقبال از حمایت از توسعه شبیه‌سازهای آموزشی افزود: استفاده از فناوری کمک می‌کند تا برای آموزش، دیگر نیاز به تشریح جسد نباشد یا در آزمایشگاه‌ها از حیوانات استفاده نشود بلکه استاد با بهره گیری از سیستم‌های شبیه‌سازی با دقت و کیفیت بالاتر نکات آموزشی را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد، یک استاد دانشگاه زمانی می‌تواند در آموزش موفق باشد که دستی بر آتش پژوهش داشته باشد و با رویکردهای جدید مطالعاتی و تحقیقاتی آشنا باشد و بداند چگونه از فناوری در راستای اهداف پژوهشی و آموزشی بهره‌برداری کند.
 
در ادامه ابوالفضل باقری‌فرد معاون آموزشی وزارت بهداشت نیز در این نشست با بیان اینکه با پیشرفت علم، فناوری‌های آموزشی هم رشد کرده است گفت: در جریان شیوع کووید_19 توجه به این حوزه ضرورت یافت. فناوران کشور موفق شدند طی سه سال به چنین رشد و پیشرفتی برسند که حتی برخی از شرکت‌ها در حال حاضر امکان صادرات محصولات آموزشی خود را دارند. این یک مدل و الگوی شکل‌گیری و رشد در کوتاه‌ترین زمان ممکن است. 
 
وی با اشاره به موارد استفاده از فناوری شبیه‌سازی در امر آموزش پزشکی افزود: شبیه‌سازی یک فناوری لازم و ضروری است که به مرور زمان نیازمندی به آن بیشتر هم می‌شود. دیگر نیازی به کلاس‌های تشریح با سبک و سیاق گذشته نیست یا حتی دیگر لازم نیست دانشجو برای یادگیری در اورژانس بیمارستان حضور یابد بلکه می‌تواند به صورت مجازی همان شرایط را تجربه کند. 

معاون آموزشی وزارت بهداشت وضعیت کشور در چهار حوزه هوش مصنوعی، سلول‌های بنیادی، نانو و شبیه‌سازها  را مناسب ارزیابی کرد و گفت: باید با تمام توان بر این حوزه‌ها تمرکز کرده و از آنها حمایت کنیم. دنیا در حال حرکت به سوی شبیه‌سازهاست و ما هم توانایی لازم را از مرحله تولید تا صادرات داریم. اگر به موقع اقدام کنیم می‌توانیم مانند حوزه نانو در دنیا مدعی باشیم.
 
به گزارش وبدا در پایان محمد رضا منظم رییس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، نیز ضمن استقبال از رشد و توسعه شبیه‌سازها و کاربرد آن در آموزش پزشکی گفت: در حمایت‌ها باید مشارکت دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز جلب شود، وقتی دانشگاه‌ها در مدل سرمایه‌گذاری و حمایت از شبیه‌ساز‌ها دیده شوند می‌توانیم امیدوارم باشیم که این تجهیزات به درستی در امر آموزش به کار گرفته خواهد شد و از ثمرات آن دانشجویان، اساتید و غیره برخوردار می‌شوند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.