کاهش ظرفیت آزمون دستیاری تخصص پزشکی تصمیم درستی نبود
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، بهروز محبی نجم‌آبادی گفت: حوزه انتخابیه جغتای، جوین و سبزوار با بیش از  18 هزار کیلومترمربع و 6 شهرستان، مناطق محروم و دورافتاده‌ای دارد که نیازمند حضور انواع تخصص‌های پزشکی در مجموعه‌‎های بهداشتی و درمانی است. در مرکز شهرستان متخصصان رشته‌های مختلف پزشکی فعالیت دارند ولی در مناطق دوردست پزشک متخصص نیست و در برخی از تخصص‌ها کمبودهایی در منطقه وجود دارد.

وی افزود: شیوه توزیع پزشکان متخصص باید مورد توجه قرار گیرد؛ همچنین اگر قرار است خدماتی در مناطق محروم ارائه شود باید زمینه حضور پزشکان را فراهم کنیم و امکانات لازم را در اختیارشان پزشکان قرار دهیم. نمی‌توان از پزشکان متخصص توقع داشت که در مناطق محروم بمانند اما در حقوق پرداختی آنان اتفاق جدی نیفتد یا در بحث امکانات رفاهی زمینه را فراهم نکنیم، احساس می‌کنم با توجه به آماری که ارائه می‌شود متأسفانه برخی از پزشکان در رشته‌ای غیر از پزشکی فعالیت دارند. نگاه خاص اقتصادی به رشته پزشکی از خطرات جدی است که کشور را تهدید می‌کند، قطعاً توزیع پزشک متخصص و متناسب با نیاز مناطق باید حتماً در دستور کار وزارت بهداشت و درمان قرار بگیرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس تشریح کرد: افزایش سرانه دانشجوی پزشکی مستلزم این است که نیازها در کشور تعریف شود، در حوزه بهداشت و پیشگیری باید آموزش‌های لازم را به مردم ارائه دهیم و باید پزشکانی وجود داشته باشند تا در این حوزه ورود پیدا کنند. همچنین طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع که در گذشته مطرح بود باید در کشور عملیاتی شود. متأسفانه عموم مردم هنگام بیماری و شرایط سخت و حاد به پزشک مراجعه می‌کنند که این نقص بزرگی است و وزارت بهداشت باید برنامه‌ای را در این خصوص ارائه کند. قطعاً اضافه کردن ظرفیت پزشکی به حوزه پیشگیری کمک خواهد کرد.

محبی نجم آبادی با بیان اینکه با شرایط خاص می‌توان پزشکان را استخدام کرد گفت: در بازدید از پلی‌کلینیک تأمین اجتماعی دیدم هیچ دندانپزشکی آنجا نمانده است، گفتند چون بخش خصوصی پول هنگفتی به دندانپزشکان می‌دهد متخصصان دلیلی نمی‌بینند که در این مرکز فعالیت کنند. این جای تأسف دارد که در ابتدای پذیرش تأمین اجتماعی نمی‌توانیم دندانپزشکانی را به‌صورت رسمی استخدام کنیم که جای دیگر خدمت نکنند و مطب نداشته باشند. این موارد نیازمند برنامه‌ریزی دقیق است و افزایش ظرفیت پزشکان متخصص باید متناسب با نیازهای موجود انجام شود.

وی با تأکید بر دقت در توزیع پزشک افزود: باید از همین الان برای ظرفیت‌های خالی برنامه‌ریزی و دانشجوی بورسیه جذب کنیم مشروط بر اینکه تمام وقت در خدمت مجموعه باشند، البته باید به آنان حقوق مکفی پرداخت شود تا برایشان فعالیت جذابیت داشته باشد، همه این امور نیازمند سیاست‌گذاری‌هایی است که باید انجام دهیم و یا آن‌ها را تسریع کنیم. در حال حاضر برخی از مشکلات را می‌توانیم با سرباز پزشک حل کنیم، برای مثال امریه پزشکی و دانشجویان پزشکی را در مناطقی که کمبود وجود دارد اجرایی و از این حوزه استفاده کنیم. به نظر می‌رسد سیاست‌گذاری‌های کوتاه‌مدت و دراز مدت باید در دستور کار قرار گیرد و برای افق آینده یک برنامه دقیق و متناسب با نیازهای کشور داشته باشیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: شاهد کاهش ظرفیت آزمون دستیاری تخصص پزشکی از سوی وزارت بهداشت بودیم، این تصمیم درست نبوده است و وزارت بهداشت باید دلایل این اقدام را بیان کند آیا واقعاً اشباع شده است و ما نیاز نداریم ؟! برای تحصیل در رشته پزشکی در خارج از کشور تقاضای زیادی وجود دارد و تعداد زیادی از پزشکان پس از اتمام تحصیلات وارد کشور می‌شوند، وقتی تقاضای آموزش در داخل کشور را داریم این کاهش ظرفیت کار درستی نیست.

به گزارش فارس محبی نجم آبادی در پایان با تأکید بر اینکه باید صحبت‌های وزارت بهداشت را بشنویم گفت: دلیل کاهش ظرفیت آزمون دستیاری تخصص پزشکی نیز در کمیسیون بهداشت و درمان قابل پیگیری است و با سوال هم می‌توان آن را مطرح کرد.  متولیان امر باید دلایل خود را بگویند، آن چیزی که ما در میدان می‌بینیم این است که این روش منطقی به نظر نمی‌رسد اما باید بگویند برای چه این اتفاق افتاده است. ما نمی‌خواهیم وزارت بهداشت را متهم کنیم که چون خود پزشکان ذی‌نفع هستند چنین تصمیمی را گرفتند اما باید بگوییم این موضوع از سوی عموم مردم نیز قابل پذیرش نیست.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.